Spis treści
Nauka zdalna w 2023 roku? Nie ma takich planów
W 2022 roku na przełomie stycznia i lutego w szkołach obowiązywała nauka zdalna. O jej powrocie mówiono także w kontekście wysokich cen prądu i ewentualnym braku możliwości ogrzania szkół. Ostatecznie jednak nauczanie zdalne nie zostało wprowadzone. Sporo osób zastanawia się jednak, czy w najbliższym czasie, w 2023 roku, planowana jest nauka zdalna. Minister edukacji na początku tego roku zaznaczył, że nie ma takich planów.
– Decyzja o przywróceniu nauki zdalnej w ogóle nie jest dzisiaj na biurku ani ministra edukacji, ani ministra zdrowia – powiedział na początku stycznia Przemysław Czarnek w TVP Gdańsk.
Pytania jawne na maturę 2024 z języka polskiego. Lista i odp...
Zaznaczył także, że nauka zdalna była szkodliwa dla uczniów. Obecnie za wprowadzeniem nauki zdalnej mogłyby przemawiać częste zachorowania na grypę czy RSV, które obserwuje się w całej Polsce.
Zdalne nauczanie 2023. Kiedy może być wprowadzona nauka zdalna? Aktualne przepisy
Zgodnie z ustawą o prawie oświatowym, a także rozporządzeniu ministra edukacji i nauki z dnia 2 września 2022 roku nauka zdalna może zostać przywrócona w sytuacjach zagrażających zdrowiu i życiu uczniów, a więc w razie wystąpienia na danym terenie:
- zagrożenia bezpieczeństwa uczniów w związku z organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych,
- temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których są prowadzone zajęcia z uczniami, zagrażającej zdrowiu uczniów,
- zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną,
- nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu uczniów innego niż określone w pkt 1-3.
Warto zaznaczyć, że przepisy regulują także kwestię tego, jak miałaby być organizowana nauka zdalna, jeśli byłaby konieczność jej wprowadzenia. Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość powinny być organizowane z uwzględnieniem:
- równomiernego obciążenia uczniów zajęciami w poszczególnych dniach tygodnia;
- zróżnicowania zajęć w każdym dniu;
- możliwości psychofizycznych uczniów w podejmowaniu intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu
- dnia;
- łączenia przemiennego kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia;
- ograniczeń wynikających ze specyfiki zajęć;
- konieczności zapewnienia bezpieczeństwa wynikającego ze specyfiki zajęć.
Czas ich trwania wynosi zasadniczo 45 minut. W uzasadnionych przypadkach liczba ta może zmniejszyć się do 30 minut lub zwiększyć do 60. W przypadku wychowania przedszkolnego takie lekcje mogą trwać minimalnie 15 minut, a maksymalnie – 45 minut.
