Niecodzienne zjawisko na niebie. Zieloną kometę będzie można obserwować po raz pierwszy od epoki kamienia łupanego

Kazimierz Sikorski
Takiej atrakcji na niebie nie było od epoki kamienia łupanego.
Takiej atrakcji na niebie nie było od epoki kamienia łupanego. FOT: Twitter: @latestinspace
Po raz od 50 tysięcy lat ludzie będą mogli obejrzeć na niebie zieloną kometę. Przy dobrej pogodzie można ją będzie wypatrzyć bez wspomagania. Astronomowie przygotowali już swój sprzęt.

Bardzo rzadkie zjawisko pojawi się dziś (1 lutego) nad naszymi głowami. To zielona kometa, której nie obserwowano na nocnym niebie od epoki kamienia łupanego (jakieś 50 tys. lat)

Odkryto ją niedawno

Kometę odkryli 2 marca 2022 roku astronomowie w Obserwatorium Palomar w hrabstwie San Diego w Kalifornii. Nazwano ja C/2022 E3 (ZTF), ma orbitę wokół Słońca, która przechodzi przez zewnętrzne krańce Układu Słonecznego, dlatego potrzebowała tak dużo czasu, by ponownie przelecieć obok Ziemi.

Ten obiekt niebieski wykona przelot obok Ziemi między 1 a 2 lutego, w odległości ponad 40 milionów kilometrów. Obserwatorzy będą mogli dostrzec ją jako słabą zieloną smugę w pobliżu jasnej gwiazdy Polaris, zwanej Gwiazdą Polarną.

Wypatrzymy ją gołym okiem

Kometa może być nawet widoczna gołym okiem na ciemnym niebie, ale lornetka lub teleskop ułatwią zdecydowanie jej obserwację. Można ją odróżnić od gwiazd po warkoczach pyłu i naładowanych cząstek.

Jak oceniają specjaliści, po minięciu Ziemi kometa zbliży się do Marsa 10 lutego.