Nowe, morskie przejście graniczne ma kontrolować ruch jednostek pływających różnych bander, po nowej drodze wodnej, łączącej Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym, właśnie przez tzw. przekop mierzei.
Przejście wprowadziło przyjęte na początku roku rozporządzenie Rady Ministrów. Określono w nim rodzaj ruch granicznego przez przejście na Mierzei Wiślanej, jako osobowy i towarowy. Zaznaczmy, kanał żeglugowy otwarto uroczyście 17 września 2022 roku.
CZYTAJ WIĘCEJ: Na pokładzie s/y „Admirał Dickman” z Gdyni do Nowego Świata. Morzem do przekopu Mierzei Wiślanej.
Nowa droga wodna z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany ma przyczynić się do rozwoju portu w Elblągu. Według szacunków, kanał ma przynieść wzrost obrotu towarowego do nawet 1,5 mln ton rocznie, a także zwiększenia się ruchu turystycznego.
Wciąż jednak trwa pozostała część inwestycji – pogłębianie i poszerzanie kanału prowadzącego do Elbląga oraz wytyczenie torów wodnych na Zalewie Wiślanym. Koniec prac przewidziano jesienią tego roku.
W pierwszej fazie, dopóki nie zostanie zakończona inwestycja, morskie przejście graniczne przez przekop Mierzei Wiślanej będzie obsługiwać głównie ruch turystyczny.
