Obywatelski projekt #TakDlaCPK w Sejmie. Klub KO chce odrzucenia w pierwszym czytaniu

Adam Kielar
Opracowanie:
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Klub Koalicji Obywatelskiej zgłosił w piątek wniosek o odrzucenie obywatelskiego projektu ustawy, zobowiązującego rząd do realizacji programu CPK w wersji z programu wieloletniego CPK. Inne kluby i koła deklarują chęć dalszych prac nad projektem.

Projekt #TakDlaCPK w Sejmie

Nad wnioskiem złożonym przez KO w trakcie pierwszego czytania projektu Sejm będzie głosował w środę 27 listopada. Dalsze prace nad projektem zadeklarowali przedstawiciele klubów PiS, Polska 2050-TD, Lewicy, Konfederacji i koła Razem. Nie występował przedstawiciel klubu PSL-TD, stanowisko złożono do protokołu.

Debata nad projektem. Zobacz WIDEO:

Projekt zobowiązuje rząd, pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, organy administracji rządowej oraz spółkę celową CPK do realizacji programu Centralnego Portu Komunikacyjnego w kształcie i w harmonogramie zawartych w uchwale Rady Ministrów z 24 października 2023 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego - „Program Inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap II. 2024-2030”.

Co zakłada projekt Tak dla CPK?

W projekcie proponuje się zakazać rządowi dokonywania w programie zmian, polegających na zmianie jego celu i zakresu, skutkujących opóźnieniem uruchomienia lotniska i zakończenia budowy linii kolejowej Warszawa-Łódź poza 2030 r. Zgodnie z propozycją, rząd nie mógłby też obniżyć finansowania programu z obligacji.

Projekt zobowiązuje też inne niż rząd podmioty, zaangażowane w projekt, do powstrzymania się „od jakichkolwiek działań prawnych lub faktycznych, które mogłyby bezpośrednio lub pośrednio wpływać negatywnie na realizację Programu w terminach i na zasadach w nim określonych”.

Projekt zawiera też zobowiązanie do przeniesienia całego cywilnego ruchu lotniczego z Lotniska Chopina na lotnisko CPK do 30 czerwca 2031 r. Na Lotnisku Chopina dozwolone byłyby tylko takie inwestycje, które się zwrócą przed końcem 2030 r.

W Sejmie debata nad projektem

Jak przekonywał w Sejmie przedstawiciel inicjatywy ustawodawczej Michał Czernik (b. członek rady nadzorczej spółki CPK i jej b. dyrektor wykonawczy), program przyjęty przez poprzedni rząd „jest spójny, więc ma być zrealizowany w całości i do tego ma zobowiązywać ustawa”. Jego zdaniem, działania obecnego rządu wokół CPK sprawiają, że całe przedsięwzięcie „idzie w kierunku nieopłacalności”.

W imieniu klubu PiS poparcie dla projektu wyraził b. pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.

Zamiar dalszych prac nad projektem wyrazili też przedstawiciele klubów Polska 2050-TD, Lewicy, Konfederacji oraz kół poselskich.

Z kolei przedstawiciel KO poseł Mariusz Popielarz argumentował, że projekt jest bezprzedmiotowy i nie ma sensu przekonywać do realizacji CPK, skoro obecny rząd potwierdził, że program będzie kontynuowany. Jego zdaniem, w projekcie chodzi o przekonanie rządu, żeby realizował wizję albo wręcz „fatamorganę poprzedniej władzy” z harmonogramami „z mchu i paproci”.

Pełnomocnik obecnego rządu ds. CPK Maciej Lasek oświadczył z kolei, że program w wersji poprzedniego rządu „był nierealny”, prywatny inwestor zagwarantował sobie prawo do opuszczenia spółki, a poprzedni rząd wbrew deklaracjom nie dofinansował spółki kwotą ponad 3 mld zł.

Lasek informował niedawno, że od początku roku do listopada spółka CPK podpisała kilkadziesiąt umów, których łączna kwota to około 650 mln zł. Zapewniał, że wszystkie prace projektowe, w obszarze lotniskowym, kolejowym i studialnym, a także prace dla poszczególnych linii kolejowych w terenie były i są realizowane.

Spółka CPK z kolei informowała, że w ramach Programu Dobrowolnych Nabyć zakupiła dotychczas ponad 1,6 tys. działek o łącznej powierzchni ponad 1,5 tys. ha; dla kolejnych 315 ha są podpisane protokoły uzgodnień. W październiku zostały podpisane protokoły uzgodnień i umowy dla ponad 160 ha. Do PDN zostało też zgłoszonych ponad 90 proc. budynków mieszkalnych z terenu lotniska.

Co z projektem CPK. Zapowiedzi rządu Donalda Tuska

Pod koniec czerwca br. premier Donald Tusk zapowiedział, że w Baranowie, między Łodzią a Warszawą, powstanie nowe lotnisko i będzie najnowocześniejsze w Europie. Jak informował wówczas, rząd rezygnuje z koncepcji budowy linii kolejowych, przecinających się w Baranowie.

– Lotnisko Okęcie zostanie pilnie zmodernizowane. Kilka lat temu przerwano prace modernizacyjne, musimy teraz jak najszybciej wrócić do modernizacji i usprawnienia lotniska na Okęciu. To samo dotyczy także Modlina i jego modernizacji – mówił wówczas premier.

CPK to spółka Skarbu Państwa powołana do przygotowania i realizacji Programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego, obejmującego budowę nowego lotniska centralnego dla Polski oraz koordynacji i realizacji inwestycji towarzyszących, w tym nowej sieci linii kolejowych, dróg ekspresowych, autostrad i pozostałej infrastruktury przesyłowej. Nadzór właścicielski nad nią sprawuje Pełnomocnik Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.

W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Portal i.pl codziennie. Obserwuj i.pl!

Źródło:

Polska Agencja Prasowa

Komentarze 3

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

K
Kuba
Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia. Nic mi do budowy cpk, ale niech też nie zabierają Okęcia dla ruchu czarterów. To dla mnie najdogodniej położone lotnisko i co roku latam stamtąd enterem na wczasy.
R
R
23 listopada, 7:20, ewa:

Widać działania zdrajców. Szuka się najróżniejszych powodów do nierealizowania tego projektu, co sprzyja Niemcom i innym krajom które planują budowę dużych terminali. To ewidentne działanie na szkodę własnego kraju, wręcz zdrada stanu.

Oni twierdzą że chcą budować ale w taki sposób jak oni rozumieją żeby wyszło że to ich POmysł.

e
ewa
Widać działania zdrajców. Szuka się najróżniejszych powodów do nierealizowania tego projektu, co sprzyja Niemcom i innym krajom które planują budowę dużych terminali. To ewidentne działanie na szkodę własnego kraju, wręcz zdrada stanu.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na i.pl Portal i.pl