Poprawa punktualności pociągów pasażerskich jest dużym wyzwaniem dla przewoźników i zarządców infrastruktury. Opóźnienia z pewnością zmniejszają atrakcyjność podróży koleją i wpływają negatywnie na jej wizerunek. Obok bezpieczeństwa i komfortu, punktualność powinna stawać się cechą charakterystyczną kolei, jej wyróżnikiem i argumentem, dla którego podróżujący powinni wybierać pociąg.
Pociągi regionalne
W porównaniu z zeszłym rokiem w statystykach punktualności pociągów regionalnych widoczne jest nieznacząco zwiększenie się ich punktualności. W 2021 r. ich średnia punktualność wyniosła 90,1 proc. Oznacza to, że blisko co 10 pociąg nie dojechał do stacji końcowej punktualnie. W roku 2022 do stacji końcowej punktualnie dojechało 92 proc. pociągów regionalnych.
Pociągi Intercity
Nieco gorzej jest z pociągami międzymiastowymi. W Polsce takich pociągów przyjechało na czas punktualnie 82 proc.
Ale to nie oznacza, że jesteśmy w Europie najgorsi. Mało tego, pod tym względem wyprzedzamy wiele Europejskich państw.

Jak widać na załączonej infografice, pociągi bardziej się spóźniają chociażby we Francji, Niemczech, Włochach, Portugalii czy nawet Szwecji.
Większa liczba pociągów i większa dostępność usług przewozowych to elementy, które nie mogą iść w parze z pogorszeniem jakości jednego z kluczowych parametrów, jakim jest punktualność.
Skąd biorą się opóźnienia?
W 2021 r. opóźnienia wynoszące ponad 120 minut na stacji końcowej dotknęły ponad 2,2 tys. pociągów pasażerskich. Wartość ta może wydawać się niewielka przy ponad 1,7 mln uruchomionych pociągów (0,1%), jednak tak znaczne opóźnienie to problem dla kilku a nawet kilkunastu tysięcy podróżnych, którzy mogą zrezygnować z kolejnych podróży pociągami.
Najczęściej występujące przyczyny opóźnień leżą po stronie przewoźników – związane są z taborem i zagwarantowaniem obsługi pojazdów. Druga grupa przyczyn opóźnień to sytuacje zależne od zarządcy infrastruktury, związane z remontami, czasowymi wyłączeniami linii itp.

Źródło: Urząd Transportu Kolejowego