Opóźnienia polskich pociągów. Jeśli chodzi o punktualność, nie wypadamy najgorzej na tle Europy

Agnieszka Kowalko
Agnieszka Kowalko
Piotr Kobyliński
Piotr Kobyliński
W zeszłym roku opóźnienia wynoszące ponad 120 minut na stacji końcowej dotknęły ponad 2,2 tys. pociągów pasażerskich.
W zeszłym roku opóźnienia wynoszące ponad 120 minut na stacji końcowej dotknęły ponad 2,2 tys. pociągów pasażerskich. Fot: Andrzej Banas / Polska Press
Powszechnie stosowane jest powiedzenie, że Polacy lubią narzekać. Stereotypowy Polak bez kłopotu znajdzie jakiś powód, aby dać wyraz swojego niezadowolenia. Zazwyczaj narzekamy na pogodę, korki, drożyznę, pracę czy zdrowie. Jedną z przyczyn mogą być też opóźnienia pociągów, które często na swój przyjazd każą czekać nam na dworcach. Ale czy ten ostatni powód jest aby na pewno wystarczająco silny? Okazuje się, że Polska na tle Unii Europejskiej wypada pod tym względem naprawdę nieźle.

Poprawa punktualności pociągów pasażerskich jest dużym wyzwaniem dla przewoźników i zarządców infrastruktury. Opóźnienia z pewnością zmniejszają atrakcyjność podróży koleją i wpływają negatywnie na jej wizerunek. Obok bezpieczeństwa i komfortu, punktualność powinna stawać się cechą charakterystyczną kolei, jej wyróżnikiem i argumentem, dla którego podróżujący powinni wybierać pociąg.

Pociągi regionalne

W porównaniu z zeszłym rokiem w statystykach punktualności pociągów regionalnych widoczne jest nieznacząco zwiększenie się ich punktualności. W 2021 r. ich średnia punktualność wyniosła 90,1 proc. Oznacza to, że blisko co 10 pociąg nie dojechał do stacji końcowej punktualnie. W roku 2022 do stacji końcowej punktualnie dojechało 92 proc. pociągów regionalnych.

Pociągi Intercity

Nieco gorzej jest z pociągami międzymiastowymi. W Polsce takich pociągów przyjechało na czas punktualnie 82 proc.

Ale to nie oznacza, że jesteśmy w Europie najgorsi. Mało tego, pod tym względem wyprzedzamy wiele Europejskich państw.

Opóźnienia polskich pociągów. Jeśli chodzi o punktualność, nie wypadamy najgorzej na tle Europy
Infografika: Agnieszka Kowalko

Jak widać na załączonej infografice, pociągi bardziej się spóźniają chociażby we Francji, Niemczech, Włochach, Portugalii czy nawet Szwecji.

Większa liczba pociągów i większa dostępność usług przewozowych to elementy, które nie mogą iść w parze z pogorszeniem jakości jednego z kluczowych parametrów, jakim jest punktualność.

Skąd biorą się opóźnienia?

W 2021 r. opóźnienia wynoszące ponad 120 minut na stacji końcowej dotknęły ponad 2,2 tys. pociągów pasażerskich. Wartość ta może wydawać się niewielka przy ponad 1,7 mln uruchomionych pociągów (0,1%), jednak tak znaczne opóźnienie to problem dla kilku a nawet kilkunastu tysięcy podróżnych, którzy mogą zrezygnować z kolejnych podróży pociągami.

Najczęściej występujące przyczyny opóźnień leżą po stronie przewoźników – związane są z taborem i zagwarantowaniem obsługi pojazdów. Druga grupa przyczyn opóźnień to sytuacje zależne od zarządcy infrastruktury, związane z remontami, czasowymi wyłączeniami linii itp.

od 16 lat

Źródło: Urząd Transportu Kolejowego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na i.pl Portal i.pl