Orlen i PERN otwarły nowy rurociąg. Ma to przyspieszyć dostawy paliwa na stacje benzynowe

Mikołaj Wójtowicz
Mikołaj Wójtowicz
Tak wygląda tłocznia gazu w Budnie koło Goleniowa.
Tak wygląda tłocznia gazu w Budnie koło Goleniowa. Andrzej Szkocki / Polska Press
Nowy rurociąg na trasie Boronów-Trzebinia ma 97 km i został uruchomiony przez PKN Orlen i PERN. Ma to zwiększyć bezpieczeństwo, stabilność i szybkość dostaw na obszarze Małopolski i Śląska. Będą również większe możliwości magazynowe.

Spis treści

Rurociąg Boronów-Trzebinia. Do czego będzie wykorzystywany?

Rurociągiem transportowany będzie olej napędowy oraz benzyna do terminalu w Trzebini. Ma to przyspieszyć dostawy na stacje benzynowe w Małopolsce i na Śląsku.

Inwestycja wiąże się także z rozbudową terminalu w Trzebini, który będzie mieć większe możliwości magazynowe.

W ten sposób zasięg transportu rurociągowego paliw produkowanych w rafinerii w Płocku zwiększy się do ok. 350 km. Ma to zapewnić tańszą, szybszą i bezpieczniejszą dystrybucję oraz stabilność dostaw paliw na stacje w południowych regionach Polski.

Rurociąg Boronów-Trzebinia przebiega pod ziemią, przez tereny 11 miejscowości województwa śląskiego i małopolskiego. Ilość paliwa, dostarczana dziennie przez tę magistralę, odpowiada 70 cysternom kolejowym, czyli dwóm składom kolejowym i ponad 130 autocysternom. Inwestycja istotnie przyczyni się więc do redukcji emisji CO2 i poprawy jakości powietrza na Śląsku i w Małopolsce – czytamy w oficjalnym komunikacie PKN Orlen.

Nowy odcinek stanowi przedłużenie istniejącego układu rurociągów produktowych na trasie Płock – Koluszki – Boronów w kierunku terminala paliw w Trzebini.

Dlaczego transportowanie paliwa rurociągiem ma znaczenie?

– Część inwestycji, to aktywa, które generują nam zyski i pozycję na rynku. Druga część to aktywa logistyczne. One wzmacniają nasze bezpieczeństwo. W czasie wojennym te inwestycje mają strategiczne znaczenie. Logistyka jest niezbędna, byśmy mogli prawidłowo funkcjonować, zarabiać i dawać bezpieczeństwo – powiedział prezes PKN Orlen Daniel Obajtek w czasie uroczystości odbioru rozbudowanego terminala paliwowego i rurociągu w Trzebini.

Jak dodał, jest to strategiczna inwestycja. Rurociągiem mają popłynąć paliwa do Trzebini, gwarantując tym samym większe bezpieczeństwo. To także skrócenie łańcucha logistycznego i poprawa opłacalności produktu.

– Bezpieczny kraj to taki, który ma nieprzerwane, stabilne dostawy surowców energetycznych. Do tej pory do aglomeracji górnośląskiej i województwa małopolskiego paliwo musiało docierać pociągami. Od teraz dotrze w sposób sprawniejszy, szybszy, tańszy – mówił Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

Podkreślił także, że są to inwestycje, które budują odporność na ewentualną możliwość szantażu energetycznego ze strony innych państw.

– Jeśli chcemy być bezpieczni energetycznie, jeśli chcemy, żeby polska gospodarka była konkurencyjna, to musimy inwestować. Na tym rynku ten, kto nie inwestuje – wypada z gry – powiedział Maciej Małecki.

– Transport rurociągowy to zwłaszcza dzisiaj kluczowy element surowcowego i produktowego łańcucha dostaw, od którego zależy sprawność całego systemu, jakość surowca i paliw oraz szybkość ich dostarczania do Klienta. Rurociąg produktowy Boronów-Trzebinia to uzupełnienie brakującego ogniwa wcześniej istniejącej magistrali – powiedział Paweł Stańczyk, prezes PERN.

PERN realizuje obecnie kompleksowy program rozbudowy infrastruktury krytycznej. To zarówno magistrale takie jak rurociąg produktowy Boronów-Trzebinia, ale również zbiorniki na ropę naftową i paliwa. Do użytku oddano już 20 magazynów przeznaczonych na produkty naftowe o łącznej pojemności 574 tys. m3 oraz 590 tys. m3 pojemności na ropę naftową.

– W obecnej sytuacji międzynarodowej każda inwestycja, która pozwala na magazynowanie lub szybszy transport produktów naftowych to zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego kraju – powiedział Mateusz Berger, Pełnomocnik Rządu do spraw Strategicznej Infrastruktury Energetycznej.

Aktualnie PERN buduje 8 następnych zbiorników w 4 różnych lokalizacjach. Trwa również przetarg na zaprojektowanie 3 magazynów w bazie paliw w Dębogórzu na Kaszubach.

Nowy rurociąg. Jakie będą kolejne inwestycje z tym związane?

Nowy odcinek rurociągu skutkuje zmianą sposobu dostaw produktów do terminalu w Trzebini. Wiążę się to także z koniecznością przeprowadzenia innych inwestycji, których realizacja potrwa do końca tego roku. Łączna wartość wykonanych prac ma przekroczyć 200 mln zł. To m.in.:

  • modernizacja istniejących zbiorników magazynowych,
  • budowa dwóch nowych zbiorników naziemnych o łącznej pojemności 20 tys. m3,
  • modernizacja i rozbudowa infrastruktury technologicznej w obrębie terminalu.

Obecnie trwa rozruch technologiczny. Etap ten ma zakończyć się na przełomie pierwszego i drugiego kwartału 2023 r. Od tego momentu rurociągiem regularnie transportowany będzie olej napędowy. Uruchomienie pełnej funkcjonalności rurociągu ma nastąpić w trzecim kwartale tego roku. Będzie to nie tylko przesył oleju napędowego, ale także transport benzyn.

Dotychczas Górny Śląsk był zaopatrywany poprzez rurociąg, kolej i autocysterny.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Orlen i PERN otwarły nowy rurociąg. Ma to przyspieszyć dostawy paliwa na stacje benzynowe - Strefa Biznesu

Wróć na i.pl Portal i.pl