Pociągiem z Warszawy do Wrocławia przez Łódź w 125 min.

Marcin Bereszczyński
Pociągiem z Warszawy do Wrocławia przez Łódź w 2 godz. i 5 minut? Brzmi jak science fiction, bo obecnie z Łodzi do Wrocławia jedziemy 4 godz., a do Warszawy ponad 2 godz. Istnieje jednak szansa, że takie połączenie kolejowe powstanie i to bez projektu Kolei Dużych Prędkości.

Urząd Marszałkowski w Łodzi i Urząd Miasta we Wrocławiu przygotowały za 60 tys. zł "Koncepcję nowego połączenia na linii Wrocław - Łódź - Warszawa wraz z analizą potencjalnych potoków ruchu pasażerskiego". Opracowanie trafiło na biurko ministra transportu Sławomira Nowaka. Jeśli rząd przyjmie ten program, to w 2030 r. czas przejazdu ze stolicy do Wrocławia przez Łódź skróci się do 125 minut.

Realizacja szybkiego połączenia kolejowego miałaby odbyć się w dwóch etapach. Pierwszy w latach 2013 - 2020. Zakłada on modernizację istniejących linii kolejowych między Łodzią i Wrocławiem. Koniecznością jest też wybudowanie linii między Sieradzem i Wieruszowem, bo na tym 49-kilometrowym odcinku nie ma połączenia kolejowego.

Dzięki temu za 8 lat podróż z Warszawy do Wrocławia skróciłaby się do 3 godz. i 25 minut. Obecnie pociągi pospieszne jadą przez Częstochowę, a nie przez Łódź i pokonują trasę z Warszawy do Wrocławia w 7 godz. Podróż pociągiem ekspresowym trwa niecałe 6 godz.

Drugi etap przewidziany jest na lata 2020 - 2029. Zakłada wybudowanie nowej linii kolejowej w szlaku, jaki był wytyczony dla Kolei Dużych Prędkości. Na tę trasę za rok będzie opracowane studium wykonalności. W dodatku jeden z odcinków, czyli linia między Sieradzem i Wieruszowem była już gotowa, bo powinna być zbudowana w pierwszym etapie.

Całą trasę z Warszawy do Wrocławia przez Łódź zaplanowano dla pociągów, które będą pędziły 250 km/h. Oznacza to, że w 2030 r. ze stolicy kraju do stolicy Dolnego Śląska jechałoby się 125 minut. Skróciłby się również dystans z 344 do 321 km.

Jednym z założeń powstania nowej, szybkiej linii kolejowej jest wybudowanie tunelu średnicowego między dworcami Łódź Fabryczna i Kaliska.

- Czas przejazdu między Łodzią i Wrocławiem, wynoszący ponad 4 godz., jest nie do zaakceptowania - mówi Witold Stępień, marszałek województwa łódzkiego. - Opracowana koncepcja jest próbą rozwiązania tego problemu. Koncepcja ma jednak mankamenty. Koszt realizacji szacowany jest na ok.20 mld zł, czyli niewiele mniej niż budowa całej KDP, co oznacza brak szybkiego połączenia z Poznaniem i nie rozwiązuje połączenia Łodzi z Wieluniem. W ocenie woj. łódzkiego nadal najbardziej optymalnym rozwiązaniem jest budowa KDP, czyli tzw."Y" - zastrzega marszałek.

Damy ci więcej - zarejestruj się!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Pociągiem z Warszawy do Wrocławia przez Łódź w 125 min. - Dziennik Łódzki

Komentarze 20

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

m
maniek1981
co za zacofanij ludzie rzadza tym krajem juz mowia co bedzie w przyszlosci a nie patrza co jest teraz
t
tm
Do tego czasu ministrowie transportu zmienią się kilkakrotnie, jak i koncepcje. Po odejściu Grabarczyka nic nie zostało po projekcie kolei dużych prędkośći i tak będzie z tym projektem.
Faky są takie, że w 2014 będzie gotowa S8 z Łodzi do Wrocławia i wtedy kolej będzie daleko w tyle... Nawet gdyby pojawiły się jakieś opóźnienia to i tak ta droga w najbliższym czasie będzie gotowa.
B
Benela
Znowu ktos tam zgarnal 60 tys zl za przyslowiowego gniota. Jeszcze jak dlugo bedzie to bredzenie o kolei duzych predkosci tylko i wylacznie dla ruchu pasazerskiego bez uwzgledniania potrzeb ruchu towarowego. Jak dlugo jeszcze bedzie sie dyskutowalo o czyms co tak czy inaczej w wersji przedstawianej przez autorow przynosic bedzie tylko straty i to straty idace w grube miliony zlotych.

Po pierwsze, tak jak pamietam to na kolei ruch towarowy generuje zyski i w czesci czy tez w calosci pokrywa straty kumulowane przez ruch pasazerski.

Po drugie, generalna dyrektywa UE w sprawie transportu jest jego racjoinalizacja, miedzy innymi poprzez przezucenie czesci ladunkow z bardzo kosztownego transportu samochodowego na bardziej ekonomiczny transport kolejowy. U nas kiedys okreslano to haslem "Tiry na Tory". Dziwne ze jakos szybko o tym hasle zapomniano.
B
Benela
Znowu ktos tam zgarnal 60 tys zl za przyslowiowego gniota. Jeszcze jak dlugo bedzie to bredzenie o kolei duzych predkosci tylko i wylacznie dla ruchu pasazerskiego bez uwzgledniania potrzeb ruchu towarowego. Jak dlugo jeszcze bedzie sie dyskutowalo o czyms co tak czy inaczej w wersji przedstawianej przez autorow przynosic bedzie tylko straty i to straty idace w grube miliony zlotych.

Po pierwsze, tak jak pamietam to na kolei ruch towarowy generuje zyski i w czesci czy tez w calosci pokrywa straty kumulowane przez ruch pasazerski.

Po drugie, generalna dyrektywa UE w sprawie transportu jest jego racjoinalizacja, miedzy innymi poprzez przezucenie czesci ladunkow z bardzo kosztownego transportu samochodowego na bardziej ekonomiczny transport kolejowy. U nas kiedys okreslano to haslem "Tiry na Tory". Dziwne ze jakos szybko o tym hasle zapomniano.
r
rzarza-wujek
jak takim szybkim składem ochrzczonym imieniem "Jolanta"Marszałkini Łódzka z Lublina ze samem Cezarem Grabarczykiem i Prezydentowa Zdanowska rejsem dziewiczem przemkna obok a konie zapieją zdziwione pytanie czy ekipa owa poszukująca wróci za rządów stery za 90 minut
a
ata
Jak dworzec Fabryczna ? Peło kłamie!
o
obserwator
Gdyby faktycznie pociąg miał pędzić jak pisze autor tego gniota, to jadąc z prędkością francuskich,chińskich czy japońskich pociągów z jednym postojem w Łodzi podróż trwałaby 1godz 10min.I to by była wiadomość na skalę światową.A tak mamy co mamy.Nie silmy się na potęgę bo jesteśmy prowincjonalnym krajem średniej wielkości w którym od czasu do czasu coś się uda.
o
obserwator
W czasach PRL-u pociąg ekspresowy "Odra" pokonywał trasę z Wawy do Wrocka w 4h15min.Gdyby cały świat stał w miejscu może byłby to jakiś news ale pisanie o tym,że za ileś tam lat pociąg będzie pędził???!!!250km/h to jakiś bełkot
Ł
ŁodzianinPK
Pomysł świetny - ale może najpierw dokończmy to co zaczęliśmy - czyli Łódź -Warszawa w 65 min....
.
Próba przepchnięcia tylnymi drzwiami wariantu KDP, który został odrzucony jako nieekonomiczny. Nie tędy droga.
P
PropagandaOszustwa
Wybrany w demokratycznych wyborachRzad moze sobie na wszystko pozwolic, papier jest tani i cierpliwy internet jeszcze tanszy.
Podatki beda rosly. Ciemny ludek przelknie wszystko bo nie ma innego wyjscia
P
P
Szybka kolej (w godzinę ) z Łodzi do stolicy to miała być na Euro 2012 gotowa, i co? Zresztą nawet jak (o ile) zbudują tę superlinię to i tak pewnie pociągi będą jeżdzić wolniej niż obiecują bo kolej kupuje szybkie składy, ale mogą one jeżdzić wolnej niż138 km/h bo inaczej w składzie musiałby być drugi maszynista, a trzeba oszczędzać?
B
Budowniczy (niedoszły)
Polska będzie rosła w siłę a ludziom żyć będzie się dostatniej.
k
kwasek
śmiesznie i straszno
Ś
Św.Mikołaj
Wrzucę to Wam pod choinkę,wraz z innymi pobożnymi życzeniami
Wróć na i.pl Portal i.pl