Policyjne radary. Jak działają? Z czego może wynikać błędny pomiar? Jak się bronić?

mm
Marzena Bugala- Azarko
Kierowcy od lat kwestionują pomiary prędkości dokonane urządzeniem Iskra-1. Radar ten nie pozwala na jednoznaczną identyfikację pojazdu, który przekroczył prędkość. Dodatkowo podatny jest na zakłócenia. Kierowcy nie przyjmują mandatów, a sądy przyznają im racje. Co jeszcze warto wiedzieć o policyjnych radarach?

W marcu 2017 r. niezależny samorządny Związek Zawodowy Policjantów domagał się wręcz wycofania radaru. W odpowiedzi na pismo zarządu wielkopolskiego NSZZ Policjantów, Komenda Główna Policji zaznaczyła, że urządzenie spełnia ustawowe wymagania. Jednocześnie wskazała, że funkcjonariusz musi mieć pewność, iż dokonuje badania prędkości dla właściwego pojazdu. Zaleca, aby pomiar prowadzony był w odległości co najmniej 20 metrów od linii wysokiego napięcia. Jak podaje "Dziennik Gazeta Prawna" wynika z tego, że pomiar może być wykonywany, ale tylko na odpowiedzialność policjanta.

Czytaj także: Fotoradary tylko na niby?

Drogówka obecnie używa ponad 600 urządzeń Iskra-1, ale ubiegłym roku funkcjonariusze policji otrzymali 17 nowych, laserowych mierników prędkości. Dostaną kolejne, a na początek będzie ich 200. Chodzi o amerykańskie urządzenie LTI 20/20 TruCAM. Radar nie tylko mierzy prędkość pojazdu z dokładnością do 2 km/h, ale również wykonuje kolorowe fotografie w rozdzielczości 1920 x 1140. Został wyposażony także w funkcję nagrywania z prędkością do 22 klatek na sekundę.

Czytaj także: Wyłączone fotoradary to więcej wypadków i ofiar?

Możliwość nagrywania obrazu sprawia, że urządzenie LTI 20/20 TruCAM może być wykorzystywane przez funkcjonariuszy nie tylko do kontrolowania przekroczenia prędkości, ale również do np. kontrolowania przejazdu na czerwonym świetle. Producent zaznacza, że urządzenie mierzy prędkość obiektów poruszających się do 300 km/h i pracuje w zakresie temperatur od -30 do +50 stopni Celsjusza. Co ważne pomiar może być wykonywany z odległości nawet 1200 metrów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Policyjne radary. Jak działają? Z czego może wynikać błędny pomiar? Jak się bronić? - Motofakty

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

l
lkm
powitać głupiego trola który żyje z pensji podatnika. Bądźcie głupi i płaćcie, nic nie czytajcie.
n
nic nie pomoże
Czytanie głupot nic wam nie pomoże.
d
driver

A czemu ma służyć ten artykuł ? Podobno "przez ostatnie osiem lat polcy i polacy" byli kontrolowani Iskrami -1 ; i to było zgodne z prawem, certyfikatami GUM-U, Sądy oddalały odwołania w 90%, podobnie było z fotoradarami SM...Więc o co teraz chodzi ? Mamy głupszych Policjantów którzy nie potrafią obsługiwać urządzenia czy co ??

h
hehe
Prada jest taka, że ...obrona się nie opłaca.
Mandat z radaru to max. 500zł, a za tyle to nie warto marnować dnia na wizytę w sądzie.
Tym bardziej, że w 99% niczego nie wskóracie, a w 90% nie macie racji.
Wróć na i.pl Portal i.pl