Politechnika Lubelska zachęca do ratowania samochodów dostawczych żuk (ZDJĘCIA)

Maciej Wijatkowski
We wtorek, na jednym z parkingów Politechniki Lubelskiej zaprezentowano kilka egzemplarzy samochodów dostawczych żuk, produkowanych kiedyś w Lublinie.

Dr inż. Leszek Gardyński, opiekun Studenckiego Koła Naukowego Inżynierii Materiałowej PL i wiceprezes Lubelskiego Towarzystwa Historii Przemysłu, jest zagorzałym miłośnikiem klasyków polskiej motoryzacji, ich rzadkich wariantów i przeróbek.

- W 1988 roku, w ramach praktyki studenckiej, przez miesiąc budowałem żuki - wspomina dr Gardyński. - Nie tylko z tego powodu mam do nich sentyment. Jeździ ich już coraz mniej, ale wciąż jeżdżą i stąd nasz apel, by o nie dbać, restaurować je, nawet przerabiać, byle tylko zachować tę cząstkę historii polskiej motoryzacji - apeluje doktor, wiceprezes.

Po wojnie rozpoczęto opracowywanie nowoczesnego samochodu dostawczego, o ładowności 1,5 tony.

Odbudowujący się kraj potrzebował furgonetek dla zaopatrzenia, poczty, przewozu pracowników, karetek pogotowia, czy milicji.

Tak narodził się żuk. Pierwsza prezentacja odbyła się na Międzynarodowych Targach Poznańskich w roku 1958. W 1959 r. samochód trafił do produkcji seryjnej.

Do napędu żuka użyto dolnozaworowego silnika rzędowego M-20 z samochodu Warszawa. Miał 2120 cm3 i 50 KM mocy.

- Dla naszych żuków najlepsze byłoby muzeum przy Mełgiewskiej 7/9 - snuje marzenia dr Gardyński. - Tam nadal chodzi się po płytach chodnikowych z napisami: “Kochaj swoją FSC”, “Życzymy najwyższych zarobków”, czy “Życzymy miłego spędzenia reszty dnia”. Nasze samochody stoją w muzeum w Chlewiskach, ale to trochę daleko - dodaje pasjonat.

Na parkingu, obok swoich “braci w mechanice i historii”, dumnie prezentował się niebieski furgon z “paką”, o niestandardowej liczbie osi.

- Koło Naukowe jest w posiadaniu tego żuka od początku stycznia. Wypatrzyłem go w ogłoszeniach. To dość szczególny egzemplarz, trzyosiowy, ale z napędem na dwie - opisuje dr Gardyński. Mamy zamiar przerobić go na napęd trzyosiowy, na prawie “zmilitaryzowany” pojazd - planuje opiekun Koła Naukowego.

Samochód dostawczy żuk jest wizytówką Lublina. 21 lat temu taśmę montażową lubelskiej fabryki opuścił ostatni egzemplarz. Ogółem wykonano ich ponad 580 tys.

- Zachęcam moich studentów, aby zaangażowali się w ratowanie tych kultowych samochodów. Odkup nie jest barierą. To kwoty jeszcze czterocyfrowe - namawia doktor. - Gorąco namawiam, by o nie dbać, restaurować, nawet przerabiać. A najlepiej skontaktować się z nami: Kołem Naukowym, lub Lubelskim Towarzystwem Historii Przemysłu. - apeluje dr Gardyński.

POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:

Zobacz też: Formuła 1: Renault zaprezentowało nowy bolid. Do zespołu dołączył Daniel Ricciardo /x-news/

Kurier Lubelski

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Politechnika Lubelska zachęca do ratowania samochodów dostawczych żuk (ZDJĘCIA) - Kurier Lubelski

Komentarze 11

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

L
Lepic
Nie ma to jak POkraczna klaka. My git a reszta .... do roboty.
A
Adam z Lublina
Myślę, że Ratusz powinien wspomòc taką akcję, ponieważ promuje historię naszego miasta.
s
sPOwiedź POdpitego trolla
Przepraszam, że tak spamuję ale jestem trollem wynajętym przez PiS i za to mi płacą. POtrzebuję POd każdym artykułem dodać odPOwiednią liczbę hejterskich, antyżukowych, wpisów, bo jeśli tego nie zrobię, to centrala mi nie zapłaci. Moje wpisy łatwo rozPOznać, zbitkę liter "po" zawsze piszę z wielkich liter, żeby centrala mogła łatwo rozPOznać ile konkretnie komentarzy dodałem i mi za wszystkie zapłacić. POza tym dostałem rozkazy, żeby cały czas używać słów: "Zunio", "bizancjum", "wypchane POrtfele", "Fuchmistrzunio", "dewelo-prezydent", "dewelo-sułtan", "dewelo-kamerdyner", "dewelo-cwaniaki". Za wpisy z tymi wyrazami dostaję PO prostu więcej pieniędzy.
s
sPOwiedź POdpitego trolla
Przepraszam, że tak spamuję ale jestem trollem wynajętym przez PiS i za to mi płacą. POtrzebuję POd każdym artykułem dodać odPOwiednią liczbę hejterskich, antyżukowych, wpisów, bo jeśli tego nie zrobię, to centrala mi nie zapłaci. Moje wpisy łatwo rozPOznać, zbitkę liter "po" zawsze piszę z wielkich liter, żeby centrala mogła łatwo rozPOznać ile konkretnie komentarzy dodałem i mi za wszystkie zapłacić. POza tym dostałem rozkazy, żeby cały czas używać słów: "Zunio", "bizancjum", "wypchane POrtfele", "Fuchmistrzunio", "dewelo-prezydent", "dewelo-sułtan", "dewelo-kamerdyner", "dewelo-cwaniaki". Za wpisy z tymi wyrazami dostaję PO prostu więcej pieniędzy.
s
sPOwiedź POdpitego trolla
Przepraszam, że tak spamuję ale jestem trollem wynajętym przez PiS i za to mi płacą. POtrzebuję POd każdym artykułem dodać odPOwiednią liczbę hejterskich, antyżukowych, wpisów, bo jeśli tego nie zrobię, to centrala mi nie zapłaci. Moje wpisy łatwo rozPOznać, zbitkę liter "po" zawsze piszę z wielkich liter, żeby centrala mogła łatwo rozPOznać ile konkretnie komentarzy dodałem i mi za wszystkie zapłacić. POza tym dostałem rozkazy, żeby cały czas używać słów: "Zunio", "bizancjum", "wypchane POrtfele", "Fuchmistrzunio", "dewelo-prezydent", "dewelo-sułtan", "dewelo-kamerdyner", "dewelo-cwaniaki". Za wpisy z tymi wyrazami dostaję PO prostu więcej pieniędzy.
o
odPOwiadam
w osciennych gminach jest o połowę taniej, mimo wyzszych kosztów odbioru odpadów
L
Lakmus
Mamy tu jednego który jest wyjątkowo podstępnym i przebiegłym szkodnikiem. Tego nie można tu traktować z jakimkolwiek sentymentem bo to dobrze maskujący się POzorant
X
Xamat
Wcześniej rządzili POkraki i Kmioty a w Lublinie POkraki opanowali Ratusz i była jeszcze wyższa POdwyżka. Wtedy 47%+ teraz 64%+. I gdzie Rzym a gdzie Krym. Jak do tej POry brak jest POd moim blokiem kolorowych POjemnków. Chyba Chiny nie wysłali tych pojemników do Polski albo towar ugrzązł w drodze. Co na to RIO - czy brak pojemników nie jest POspolitą grandą do Tych co bulą po nowemu za wywóz śmieci.
s
szanujmy wsPOmnienia
Te na 4 kółkach do muzeum motoryzacji, a te z głową pełną POmysłów na uczynienie z Koziego Grodu Detroit Wschodu - do muzeum osobliwości.
M
Mamrot
Wygrał wybory i POdniósł wywóz śmieci.
n
nie brzydzicie sie
produkowano za komuny, a obecnie solidaruchy z lat 80 młodszym wpoili, że to co powstało za komuny to be, żeby nawet było najlepsze to ma być be, dobrze przynajmniej, że ludzi urodzonych za komuny jeszcze nie rozstrzeliwano, dopiero byłaby masakra.
Wróć na i.pl Portal i.pl