Spis treści
Gdyński Terminal Kontenerowy, którym zarządzają Chińczycy, zajmuje powierzchnię 20 hektarów, a co więcej rozciąga się na powierzchni 600 metrów nabrzeża w porcie Gdynia. Obiekt służy do przeładunku kontenerów i ciężkich ładunków. Czy jest się czym martwić? Serwis sugeruje, że jak najbardziej i przypomina o pewnym zdarzeniu z sierpnia zeszłego roku.
Amerykanie mieli problem z rozładunkiem sprzętu w polskim porcie
Latem 2023 roku niedaleko Gdyńskiego Terminala Kontenerowego miało dojść do rozładunku sprzętu przeznaczonego dla amerykańskiej armii. Towar przypłynął jednak ogromnym statkiem, którego dziób nie zmieścił się w wyznaczonej strefie, wbijając się 50 metrów w obszar kontrowany przez Chińczyków z firmy Hutchison. Nic nie dały prośby, ani nawet interwencja polskiego zarządu portu Gdynia. Do rozładunku nie doszło.
Jak ochronić infrastrukturę krytyczną w rejonie Bałtyku?
Według serwisu wojna trwająca na Ukrainie jest sygnałem alarmowym dla polskich władz, które obecnie zastanawiają się, jak zabezpieczyć obiekty należące do infrastruktury krytycznej kraju.
W marcu Komisja ds. Wojsk Specjalnych polskiego Parlamentu, pod przewodnictwem posła Marka Biernackiego z rządzącej koalicji zajmowała się właśnie ochroną obiektów infrastruktury krytycznej na polskich obszarach morskich. Szczególną uwagę poświęcono ochronie farm wiatrowych i portowi w Gdyni. Efekt?
–Komisja sporządziła opinię dla premiera, wskazując, że brakuje otoczenia prawnego dla dużych inwestycji, które powinny być chronione w ramach infrastruktury krytycznej – mówił Biernacki w wystąpieniu dla mediów.
„Chińskie nabrzeże” stanie się elementem infrastruktury krytycznej?
Najważniejsze jednak, że Marek Biernacki, w wypowiedzi dla „Dziennika Gazeta Prawna” oświadczył, iż wystąpi do dyrektora Rządowego Centrum Bezpieczeństwa o formalne uznanie za obiekt infrastruktury krytycznej tzw. chińskiego nabrzeża, będącego częścią portu w Gdyni, a wydzierżawionego spółce z chińskim kapitałem.
Jeśli teren kontrolowany przez Chińczyków trafi na listę infrastruktury krytycznej, to Hutchison będzie musiał złożyć rządowi specjalny raport na temat działań spółki związanych z bezpieczeństwem.
Warto zauważyć, że według informacji gdyńskiego ratusza, na które powołuje się portal o2.pl chińska firma Hutchison, dzięki korzystnej umowie (roczny koszt to tylko 294 tys. zł), jaką zawarła w 2007 roku, ma zagwarantowaną dzierżawę terenu w polskim porcie aż do 2089 r.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!
