Polski Fiat 125p – legenda polskich szos. 55 lat temu z FSO na Żeraniu wyjechał pierwszy duży Fiat

OPRAC.:
Hubert Rabiega
Hubert Rabiega
Podstawowym typem podwozia Fiata 125p był 4–drzwiowy sedan, ale produkowano też 5–drzwiowe kombi oraz 2–drzwiowego pick-upa.
Podstawowym typem podwozia Fiata 125p był 4–drzwiowy sedan, ale produkowano też 5–drzwiowe kombi oraz 2–drzwiowego pick-upa. Fot. OtiS78, licencja CC-BY-SA
55 lat temu - 28 listopada 1967 roku - w warszawskiej FSO (Fabryce Samochodów Osobowych) na Żeraniu wyprodukowano pierwszego Fiata 125p. Duży fiat, bo tak był popularnie nazywany, obok swojego młodszego brata - malucha, czyli Fiata 126p - stał się z czasem legendą polskich szos. Produkowano go aż do 1991 roku. Z linii montażowej na Żeraniu zjechało w sumie niemal 1,5 mln egzemplarzy dużego fiata.

Legendarny Fiat 125p z FSO

Produkcja Fiata 125p w FSO na Żeraniu była możliwa dzięki umowie licencyjnej, którą w grudniu 1965 roku podpisano z włoskim przedsiębiorstwem FIAT (skrót od Fabbrica Italiana Automobili Torino, czyli Włoska Fabryka Samochodów w Turynie).

Polski Fiat 125p był nowoczesnym, jak na swoje czasy, samochodem osobowym klasy średniej. Wzorowany był na modelu Fiat 125, który przez włoski koncern motoryzacyjny z Turynu produkowany był przez pięć lat (od 1967 do 1972 roku).

Duże fiaty z Polski trafiały nawet do Egiptu i Chin

Włoska licencja na produkcję dużego fiata wygasła w 1983 roku, ale FSO na Żeraniu wytwarzało te auta dalej. Miał wówczas inną nazwę - FSO 1500. Ostatni egzemplarz zjechał z linii montażowej warszawskiej fabryki w 1991 roku. W sumie w czasie niemal 24 lat wyprodukowano w Polsce niemal 1,5 mln sztuk dużego fiata. Pochodzący z polskiej fabryki fiat był nie tylko sprzedawany w kraju, ale także za granicą.

Tysiące egzemplarzy trafiło m.in. do Czechosłowacji oraz na Węgry. Eksportowany był także do krajów Zachodu: Wielkiej Brytanii, Francji, Belgii, Grecji, Finlandii oraz RFN, czyli Niemiec zachodnich. Duży fiat trafiał też w tysiącach sztuk do Iraku, Chin, Egiptu oraz Kolumbii. Do ZSRR Fiat 125p trafił w liczbie zaledwie kilkudziesięciu sztuk, co wynikało z faktu, że Sowieci mieli swoją Ładę i nie byli zainteresowani polskim autem.

Podstawowym typem podwozia Fiata 125p był 4–drzwiowy sedan, ale produkowano też 5–drzwiowe kombi oraz 2–drzwiowego pick-upa. Skrzynia biegów, manualna, była 4- lub 5-biegowa. W swojej klasie Fiat 125p konkurował z takimi modelami jak Dacia 1300/1310, Łada 2103/2107, Opel Ascona, Škoda 120, Wartburg 353/1.3 oraz Moskwicz 408/412/2140.

od 16 lat

lena

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na i.pl Portal i.pl