Legendarny Fiat 125p z FSO
Produkcja Fiata 125p w FSO na Żeraniu była możliwa dzięki umowie licencyjnej, którą w grudniu 1965 roku podpisano z włoskim przedsiębiorstwem FIAT (skrót od Fabbrica Italiana Automobili Torino, czyli Włoska Fabryka Samochodów w Turynie).
Polski Fiat 125p był nowoczesnym, jak na swoje czasy, samochodem osobowym klasy średniej. Wzorowany był na modelu Fiat 125, który przez włoski koncern motoryzacyjny z Turynu produkowany był przez pięć lat (od 1967 do 1972 roku).
Duże fiaty z Polski trafiały nawet do Egiptu i Chin
Włoska licencja na produkcję dużego fiata wygasła w 1983 roku, ale FSO na Żeraniu wytwarzało te auta dalej. Miał wówczas inną nazwę - FSO 1500. Ostatni egzemplarz zjechał z linii montażowej warszawskiej fabryki w 1991 roku. W sumie w czasie niemal 24 lat wyprodukowano w Polsce niemal 1,5 mln sztuk dużego fiata. Pochodzący z polskiej fabryki fiat był nie tylko sprzedawany w kraju, ale także za granicą.
Tysiące egzemplarzy trafiło m.in. do Czechosłowacji oraz na Węgry. Eksportowany był także do krajów Zachodu: Wielkiej Brytanii, Francji, Belgii, Grecji, Finlandii oraz RFN, czyli Niemiec zachodnich. Duży fiat trafiał też w tysiącach sztuk do Iraku, Chin, Egiptu oraz Kolumbii. Do ZSRR Fiat 125p trafił w liczbie zaledwie kilkudziesięciu sztuk, co wynikało z faktu, że Sowieci mieli swoją Ładę i nie byli zainteresowani polskim autem.
Podstawowym typem podwozia Fiata 125p był 4–drzwiowy sedan, ale produkowano też 5–drzwiowe kombi oraz 2–drzwiowego pick-upa. Skrzynia biegów, manualna, była 4- lub 5-biegowa. W swojej klasie Fiat 125p konkurował z takimi modelami jak Dacia 1300/1310, Łada 2103/2107, Opel Ascona, Škoda 120, Wartburg 353/1.3 oraz Moskwicz 408/412/2140.

lena