Niemal 5 miliardów na transport publiczny
Blisko 5 miliardów złotych wyda Warszawa na obsługę komunikacji miejskiej w 2025 roku. To niemal tyle co cały budżet Poznania. Problemem są jednak rosnące powoli wpływy do budżetu z tytułu sprzedaży biletów. Te nie rosną tak szybko, jak wydatki na ten cel.
W minionym roku udało się przewieźć w stolicy prawie miliard pasażerów. Autobusami, tramwajami, pociągami metra i Szybkiej Kolei Miejskiej oraz pociągami Kolei Mazowieckich i Warszawskiej Kolei Dojazdowej (w ramach oferty wspólnego biletu) wykonano dokładnie 956 270 488 przejazdów. Jednocześnie wpływy z biletów nieznacznie przekroczyły miliard złotych i wyniosły dokładnie 1,03 mld zł (wzrost względem 2023 roku z 998,5 mln zł). Oznacza to tyle, że każdy za swój jeden przejazd zapłacił średnio ok. 1 zł. Koszty są jednak ponad czterokrotnie wyższe.
Miasto dokłada 75% kosztów
W mijającym 2024 roku zapisano na transport publiczny w budżecie miasta 4,4 miliarda złotych. W 2025 roku przewidziano na ten cel już 4,85 miliarda zł. Podsumowując 2023 roku ratusz przekazywał, że wpływy z biletów to zaledwie 29,71 proc. kosztu zakupu usług przewozowych, czyli kosztu uruchamiania przez cały rok transportu publicznego.
Teraz to jeszcze mniej, bo ok. 23,5%. To mniej niż 1/4 całej kwoty. Oznacza to zatem, że ponad 75% kosztów komunikacji miejskiej Warszawa musi pokrywać dodatkowo z budżetu.
- Z informacji, które ja posiadam, nie ma planów zmiany cen biletów. My w tym roku mamy lepszą sytuację finansową, po zmianie finansowania samorządów. To sytuacja, która pozwala nam utrzymać, a nawet rozwijać transport przy zachowaniu niskiej ceny wysoką jakość usług - mówi Katarzyna Strzegowska, odpowiadając na moje pytanie czy obecna oferta przewozowa jest do utrzymania przy tych cenach biletów.
ZTM obiecuje - brak cięć rozkładów
Jednocześnie dodaje, że nie będzie cięć w rozkładach, ale mogą być korekty dotyczące linii autobusowych związane z prowadzonymi inwestycjami np. budową linii tramwajowych czy metra, które docelowo na części tras (po ukończeniu budowy) mają zastąpić w tych miejscach autobusy.
- Sytuacja jest o tyle lepsza, że mamy w budżecie mniej więcej miliard-półtora miliarda złotych więcej. To oczywiście wyraźny oddech, ale to nie jest powrót do sytuacji, która była wcześniej - mówi z kolei Maciej Fijałkowski, sekretarz miasta. Koszt transportu publicznego rośnie jednak rok do roku o kilkaset milionów złotych.
Według Barometru Warszawskiego z września 2024 roku 42% mieszkańców używa komunikacji miejskiej codziennie, a kolejne 23% przynajmniej raz w tygodniu. Transport publiczny pozostaje najchętniej wybieranym środkiem transportu. W 2024 roku komunikacja przewiozła odpowiednio:
autobusy - 447 075 312 pasażerów (spadek o 2 proc. w stosunku do roku 2023),
tramwaje - 252 397 918 pasażerów (wzrost o 2 proc. w stosunku do roku 2023),
metro - 197 290 264 pasażerów (spadek o 2 proc. w stosunku do poprzedniego roku),
Szybka Kolej Miejska - z jej usług skorzystało 18 056 747 osób największy wzrost liczby pasażerów, bo aż o 19%).
To stale rosnące zainteresowanie tym środkiem transportu pokazuje, że jest to istotny element komunikacyjnej układanki w aglomeracji warszawskiej. Potwierdzają to liczby – większa niż w poprzednim roku była liczba pasażerów podróżujących w ramach oferty Wspólny Bilet ZTM-KM-WKD. W 2024 roku skorzystało z niej 41 450 247 osób (wzrost o 7 proc. w stosunku do roku 2023).
