Ranking agencji public relations: 6 firm w 2019 r. przekroczyło 14 mln zł przychodu

Anna Nagel
Fot. Mariusz Kapala
Każda z 6 najlepszych firm 15. rankingu agencji PR, przygotowanego przez magazyn „Press”, osiągnęła w 2019 r. ponad 14 mln zł przychodu. Tę pierwszą szóstkę stanowią: Partner of Promotion, MSL Group, 38 Content Communication, Hill & Knowlton Poland, 24/7 Communication i AM Art-Media Agencja PR.

Ranking szereguje agencje według przychodu za 2019 r. Łączny przychód 26 agencji ujętych w zestawieniu to 247,9 mln zł, co oznacza wzrost o 2,5 proc. w porównaniu z rokiem 2018. Liderem rankingu od 13 lat pozostaje agencja Partner of Promotion, której przychód za 2019 rok wyniósł 44,7 mln zł, czyli o 5,4 proc. więcej w porównaniu z 2018 r. (klienci to m.in. Procter & Gamble, Ghelamco Poland, Oshee Polska, Bank Pekao SA, Renault Polska). Drugie miejsce już po raz piąty z rzędu zajęła agencja MSL Group, z ponad 40,5 mln zł przychodu (wzrost o 23,3 proc., klienci: Wyborowa – Pernord Ricard, Juul Labs, Netflix, Procter & Gamble, Carrefour). Na trzecim miejscu pozostała agencja 38 Content Communications z przychodem 19,9 mln zł (wzrost o 6,9 proc., klienci: Atlas, Grupa Accor, Iron Mountain Polska, Restaurant Partner Polska, Ministerstwo Cyfryzacji).

Kolejne, czwarte miejsce, należy do agencji Hill & Knowlton Poland, która osiągnęła ponad 17,9 mln zł przychodu (klienci: Boeing, Facebook, Huawei, Shell, Biedronka), a piąte do 24/7 Communication, której przychód za 2019 r. to ponad 14,6 mln zł (klienci: McDonald’s, Lidl, T-Mobile, Novartis, Warta). Goni ją AM Art-Media Agencja PR, z przychodem niemal 14,4 mln zł (klienci: Grupa Lux Med, Grupa Leonardo, Sąd Arbitrażowy przy KIG, Diaverum, Emitel).

Dane finansowe, wykorzystane w zestawieniu, pochodzą z ankiet wypełnionych przez przedstawicieli firm (sprawdzanych w Krajowym Rejestrze Sądowym) lub ze sprawozdań finansowych złożonych przez zarządy do KRS.

Jak podkreśla magazyn „Press”, rok 2019, zanim pandemia przewróciła świat do góry nogami, był dla branży public relations w Polsce czasem stabilnego rozwoju usług. Agencje wprowadzały lub rozwijały usługi w obszarach digital, influencer marketingu czy employer brandingu. Dużym powodzeniem cieszyło się również doradztwo z zakresu komunikacji korporacyjnej czy public affairs. Pandemia zmieniła sposób komunikacji, przeniosła ją na inny poziom. – W tym czasie klienci docenili profesjonalne doradztwo, a mimo rzadszych kontaktów bezpośrednich, zastąpionych przez wideo- i telekonferencje, relacje z nimi się zacieśniły. Jak zarządzać w kryzysie, jak komunikować się w tym czasie z pracownikami, a jak z interesariuszami, jakie działania CSR podejmować – ta wiedza okazała się nieoceniona, PR-owcy mogli i nadal mogą się na tym polu wykazać – mówi Monika Słowik, wiceprezes AM Art-Media Agencja PR.
Dirk Aarts, managing partner 24/7 Communication, cytowany przez „Press”, podkreśla, że pandemia wpłynęła na sposób, w jaki się komunikujemy i wchodzimy ze sobą w interakcje. – Staliśmy się bardziej świadomi i bliżej naszego bezpośredniego otoczenia. Komunikacja staje się bardziej osobista i ludzka, mniej korporacyjna. Prawdziwe historie od prawdziwych, normalnych ludzi. Korporacje są bardziej otwarte na nieoszlifowany format komunikacji: autentyczny i przejrzysty – zaznacza.

Jak pandemia wpłynie na wyniki finansowe branży public relations w całym 2020 r., dopiero się okaże. Wiele firm ogranicza bowiem budżety komunikacyjne. Według „Press”, szefowie agencji widzą w obecnej sytuacji również szansę dla branży na wzmocnienie relacji z klientami i pokazanie pełni swoich możliwości i kompetencji. Natomiast eksperci podkreślają, że pandemia ma negatywny wpływ na wyniki finansowe także i tej branży. – Szczególnie początkowa faza kryzysu związanego z pandemią koronawirusa wpłynęła na budżety agencji public relations. Badania, które prowadzi mój zespół, wykazują, że agencje odnotowują spadki przychodów, co może mieć wpływ na ich sytuację finansową nie tylko w tym, ale i w przyszłym roku – powiedział Agencji Informacyjnej dr hab. Dariusz Tworzydło, kierownik Katedry Komunikacji Społecznej i Public Relations na Wydziale Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Najlepsze atrakcje Krakowa

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na i.pl Portal i.pl