Milionowe nieprawidłowości w Warszawie
W komunikacie NIK poinformowano o dużych nieprawidłowościach finansowych na polu gospodarki odpadami komunalnymi w Warszawie.
„Finansowy wymiar nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli Najwyższa Izba Kontroli ustalono łącznie na 639 338 806 zł, w tym 628 415 891 zł (98,3 procent) dotyczyło kontroli w Urzędzie m.st. Warszawy. NIK złożyła zawiadomienia do prokuratury o uzasadnionym podejrzeniu popełnienia przestępstw przez pracowników tego urzędu” – pisze Izba.
O jakie przestępstwa chodzi? NIK twierdzi, że mogło dojść do wypłacania nienależnych wynagrodzeń, a także niezasadnego podwyższania wynagrodzeń dla podmiotów odbierających i zagospodarowujących odpady na terenie Warszawy.
Ponadto, Ratusz miał nie dochodzić należnych kar umownych od tych przedmiotów. W ten sposób miasto miało stracić 80 211 764 zł.
NIK o gospodarce odpadami
Raport NIK dotyczy lat 2016-2021, a sporządzony został w czerwcu 2022 roku. Jednak dopiero teraz ujrzał światło dzienne.
„Gospodarka odpadami oraz transgraniczne przemieszczanie odpadów nie funkcjonowały prawidłowo. Nienależycie działało monitorowanie rynku odpadów i właściwe nimi zarządzanie, co stwarzało warunki do rozwoju ‘szarej strefy’” – czytamy w dokumencie.
Jak dodano, do roku 2019 do Polski przywieziono pięć razy więcej odpadów celem ich przetworzenia, niż wywieziono.
„Nadzór nad transgranicznym przemieszczaniem odpadów nie obejmował ich transportu. Postępowania dotyczące kar umownych prowadzone były przewlekle, zaś windykacja tych kar bywała nieskuteczna” – wskazuje NIK w raporcie.
Izba przypomina, że do 2025 roku Polska zobowiązała się uzyskać 55 procent recyklingu odpadów komunalnych, następnie 60 procent do 2030 roku, a do 2035 roku – co najmniej 65 procent recyklingu wszystkich wytworzonych odpadów opakowaniowych.
Zdaniem NIK, wyniki kontroli pozwalają przypuszczać, że nie uda się osiągnąć tych celów.
Problemy ze śmieciami
„Występowały przypadki zarówno przetwarzania odpadów przez gospodarujących odpadami bez wymaganych decyzji, jak i niedotrzymywania przez nich ustaleń określonych w decyzjach na gospodarowanie odpadami. Często także niezgodnie z przepisami magazynowano i przetwarzano odpady – czytamy w dokumencie.
Ponadto, w ponad 70 procent spółek komunalnych, które prowadzą tzw. punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych (PSZOK) stwierdzono nieprawidłowości w funkcjonowaniu tych punktów.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Portal i.pl codziennie. Obserwuj i.pl!

rs