Dworzec w Helu, wybudowany w latach 20. XX wieku - jak zapewniają przedstawiciele PKP - odzyska swój historyczny wygląd. Renowację przejdzie unikatowa elewacja budynku o konstrukcji zwanej "murem pruskim". Elementy drewniane będą pomalowane na kolor ciemnobrązowy, a powierzchnie pomiędzy nimi - na biało.
Nieznacznie zmieni się bryła dworca, gdyż od strony południowej zostanie zrekonstruowana otwarta wiata. Pod nią, od strony peronów, przygotowany zostanie kącik dla dzieci. Najmłodsi znajdą tam ławki w kształcie lokomotywy i wagonów oraz kolorowe, okrągłe stoliki. Ponadto, dworzec zyska nowe zegary oraz szyldy na elewacji. Dach obiektu w nowej odsłonie zostanie pokryty dachówką w kolorze naturalnej cegły.
Przebudowane będzie także wnętrze dworca. Strefę obsługi podróżnych ulokowano w południowej części budynku. Znajdzie się tam poczekalnia. Wokół niej zaprojektowano pomieszczenia toalet, kasy biletowej oraz miejsce przeznaczone dla rodziców z dziećmi.
Przestrzeń oczekiwania dla podróżnych zaaranżowana będzie w odcieniach bieli (ściany, sufit) i szarości (podłoga). Podróżni znajdą w niej gabloty z rozkładem jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, ławki oraz zegar. Poczekalnia będzie klimatyzowana.
Minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda, cytowany w przesłanym komunikacie podkreślił, że Hel, który przyciąga turystów, zyska nowoczesny obiekt użyteczności publicznej.
- Modernizacja zabytkowego dworca, z zachowaniem historycznych elementów architektury, będzie możliwa dzięki Funduszom Europejskim i środkom z budżetu państwa. Wkrótce dworzec w Helu będzie nowoczesny, ekologiczny i co, warto podkreślić, obiekt zostanie przystosowany do potrzeb wszystkich podróżujących, w tym osób z niepełnosprawnościami i seniorów - zapewnił.
Podpisanie umowy na przebudowę dworca w Helu to kolejny element wielkiej modernizacji polskiej kolei - uważa wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
- Mieszkańcy Pomorza Gdańskiego zyskają dzięki temu dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że zmodernizowany historyczny budynek dworca stanie się wizytówką i ważnym punktem na mapie miasta oraz ułatwi turystom zwiedzanie Zatoki Puckiej - stwierdził Bittel, cytowany w komunikacie.
Przebudowie poddany zostanie również dworzec w Kuźnicy, który został wybudowany w 1927 r.
PKP w komunikacie poinformowała, że dzięki zaplanowanym robotom obiekt znów będzie obsługiwał podróżnych, a także odzyska swój historyczny wygląd. Z elewacji dworca zniknie tynk i zostaną przywrócone na niej płytka klinkierowa w kolorze naturalnej cegły oraz detale architektoniczne. Nowe, stylizowane na historyczne okna i drzwi będą utrzymane w odcieniach ciemnobrązowych.
Dach w części wyższej będzie pokryty dachówką karpiówką w kolorze cegły, a w niższej, parterowej i na nowej wiacie - blachą w kolorze ciemnoszarym. Bryłę dworca nocą podkreśli nowa iluminacja.
Obsługa podróżnych, po przeprowadzonym remoncie, będzie się odbywała w holu na parterze wyższej części budynku oraz sezonowo w poczekalni w niższej części dworca. Obydwie przestrzenie będą klimatyzowane, urządzone w nowoczesnych szarościach i wyposażone w ławki, gabloty, kosze, system informacji głosowej, a w holu dodatkowo pojawią się elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. W budynku znajdą się również toalety oraz niewielka przestrzeń przeznaczona na wynajem, a także pomieszczenia techniczne.
Grzegorz Puda zapowiedział, że dworzec w Kuźnicy zostanie przebudowany z zastosowaniem proekologicznych rozwiązań.
- Przebudowa budynku dworca to także kolejny element przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu. Mieszkańcy kolejnej mniejszej miejscowości w województwie pomorskim zyskają dostęp do bezpiecznej nowoczesnej i komfortowej infrastruktury kolejowej - podkreślił minister.
Przebudowa obejmie również najbliższe otoczenie budynku. Po jego zachodniej stronie powstanie parking z 12. miejscami postojowymi oraz stojaki rowerowe pod wiatą oraz w pobliżu przejścia na perony, a po wschodniej przestrzeń rekreacyjna z ławkami i terenem zielonym.
Koszt przebudowy:
- dworca w Helu to 9,35 mln zł,
- dworca w Kuźnicy - 7 mln zł.
Inwestycje są realizowane w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowiska.
Wykonawcą robót budowlanych jest konsorcjum firm w składzie Sobin oraz Kamaro. Planowany termin otwarcia obu dworców dla podróżnych to jesień przyszłego roku.(PAP)
Źródło:
