Sam bank to za mało – wychodzimy poza schemat

Materiał informacyjny PKO Banku Polskiego
Finanse to ważna część naszego życia. Jak zmienia się rola banku?
Finanse to ważna część naszego życia. Jak zmienia się rola banku? PKO BP
PKO Bank Polski zajmuje bardzo ważne miejsce w gospodarce i w życiu Polaków. Co to oznacza w praktyce? 75% z nas ma mniej niż 5 km do oddziału PKO Banku Polskiego. Bank co sekundę realizuje 34 nasze transakcje w aplikacji mobilnej IKO. Każdego dnia rozlicza około 1 miliona przelewów przychodzących i wychodzących. Z jego usług korzysta 12 mln klientów, a także co piąta mała i średnia firma. Równie imponujące jest to, że 6 na 10 dużych firm w Polsce współpracuje z PKO Bankiem Polskim. Jak bank wspiera klientów i biznes w naszym regionie?

Rozmawiamy z Katarzyną Cal, dyrektorką regionu detalicznego PKO Banku Polskiego w Warszawie.

Na co klienci zwracają dziś uwagę? Czego oczekują od banku?

Katarzyna Cal: Oprócz dopasowanej oferty, klienci oczekują naszego doradztwa i dostępności. Jesteśmy dla nich dostępni w całej Polsce w 1125 oddziałach i agencjach, z czego aż 98 to oddziały i 21 agencji w regionie warszawskim. Ale dzisiejsza bankowość nie opiera się już wyłącznie na placówkach. Obecnie wiele spraw bankowych można załatwić samodzielnie i tych procesów przybywa. Pozwalają one oszczędzić czas i pieniądze. Nasz serwis i aplikacja pozwalają m.in. założyć lokatę, wziąć pożyczkę, ubezpieczyć siebie, nieruchomość lub samochód, a nawet doładować telefon na kartę. Co ważne, nasze usługi i narzędzia nie sprowadzają się tylko do typowo bankowych spraw. Przez naszą bankowość elektroniczną można złożyć wniosek o 800 plus, o wyprawkę dla uczniów czy Wniosek Aktywny Rodzic. Za pomocą serwisu iPKO zalogujemy się do profilu zaufanego czy Internetowego Konta Pacjenta. Aplikacja IKO pozwala opłacać przejazdy autostradą, bilety komunikacji miejskiej, parkingi, kupować karty podarunkowe i usługi cyfrowe, analizować wydatki, korzystać z rozwiązań odroczonej płatności czy kupić ubezpieczenie, jak wspomniałam. To wszystko dowód na to, że wychodzimy poza schemat – nasze działania nie ograniczają się wyłącznie do bankowości.

A jak bank wspiera inicjatywy lokalne? Na czym się koncentruje?

Jako bank skupiamy się przede wszystkim na edukacji finansowej - edukujemy klientów, prowadzimy lekcje w szkołach i przedszkolach. Organizujemy spotkania z seniorami. Wykorzystujemy każdą okazję, by docierać z naszym przekazem edukacyjnym. Jesteśmy na spotkaniach, lokalnych wydarzeniach dla różnych grup wiekowych od dzieci, przez młodzież i osoby czynne zawodowo, aż do seniorów. Do każdej z tych grup dopasowujemy temat i narzędzia przekazu. Angażujemy się zatem bezpośrednio jako prelegenci, wystawcy stoisk edukacyjnych i partnerzy różnych wydarzeń organizowanych w całym regionie. Przykładowo, w ramach naszego programu edukacji finansowej dla młodzieży - Kasa z klasą, w naszym regionie przeprowadziliśmy lekcje dla ok. 4,2 tys. uczniów w wieku od 13 do 18 lat. I to tylko w tym samym roku szkolnym (2024/2025). Dla młodszych dzieci, już od 90. lat, realizujemy Szkolne Kasy Oszczędności (SKO). Oba projekty wpisują się w założenia Krajowej Strategii Edukacji Finansowej w Polsce.

Jak bank pomaga klientom w podejmowaniu zrównoważonych decyzji finansowych?

W ostatnim czasie, przy wsparciu strategicznym naszego banku, powstał raport pt. „Portret Finansowy Polaków", który pokazuje, jak zarządzamy pieniędzmi w codziennym życiu. Polacy coraz chętniej deklarują, że chcą oszczędzać, a niemal 40 proc. chciałoby inwestować. Połowa badanych odkłada dodatkowe pieniądze na przyszłość. I tutaj kluczowa jest nasza rola - bank musi dostarczać wiedzy, dać impuls i wspierać w doborze produktów, które pozwolą dobrze ulokować nadwyżki finansowe. To ważne, bo z badań wynika, że ponad połowa z nas (60-70%) przyznaje, że ma raczej niewielką wiedzę na temat finansów i ekonomii. Badani mówią, że w ich otoczeniu raczej nie rozmawia się na takie tematy. Chcemy to zmienić i pomóc zadbać o przyszłość finansową Polaków. Tym bardziej, że jesteśmy świadkami wielu zmian na rynku, które wpływają na zainteresowanie inwestowaniem. Pomożemy bardziej aktywnie i świadomie inwestować oszczędności, co wpłynie na zamożność społeczeństwa.

A cyberbezpieczeństwo? Jak bank podchodzi do tego tematu?

Nasi doradcy w oddziałach i agencjach przy każdej możliwej okazji starają się rozmawiać z klientami o zasadach bezpiecznego korzystania z bankowości elektronicznej oraz o zagrożeniach - wyłudzeniach w internecie czy oszustwach telefonicznych. W całym kraju nasi eksperci wraz z policją i władzami lokalnymi organizują szkolenia pod hasłem Bezpieczne bankowanie. Od 2022 roku jako bank zorganizowaliśmy już 51 spotkań w cyklach: Cyberbezpieczny Ja i Moja Rodzina, Zagrożenia w cyberprzestrzeni, Srebrna tarcza. Bezpieczny senior, Bezpieczeństwo i formy oszczędzania środków. Takie spotkania pozwalają nam na bezpośrednią interakcję i dotarcie także do grupy osób mniej zaznajomionych z cyfrowym światem np. seniorów. Uzbrajamy ich w wiedzę, jak świadomie poruszać się w świecie internetu i eliminować ryzyko stania się ofiarą oszustów - opisujemy, jak działają cyberprzestępcy i jak manipulują swoimi potencjalnymi ofiarami. W regionie warszawskim takie spotkania organizujemy m.in. w PKO Rotunda. Na naszych stronach internetowych, w serwisie iPKO, aplikacji IKO oraz na profilach w mediach społecznościowych systematycznie edukujemy i informujemy o zagrożeniach, jakie czyhają na klientów banku. Regularnie przypominamy zasady cyberbezpieczeństwa. Wprowadzamy też praktyczne narzędzia zwiększające bezpieczeństwo. Nasi klienci mogą za pomocą aplikacji IKO potwierdzić, że kontaktuje się z nim rzeczywisty pracownik banku, skorzystać z kluczy bezpieczeństwa przy logowaniu do iPKO, a także używać kart debetowych i kredytowych w wersji cyfrowej.

Jak zmienia się rola oddziałów w erze cyfrowej?

Pracownicy naszych placówek tradycyjnie wspierają klientów, dostarczając im usługi i produkty bankowe. Często służą też radą i pomocą przy korzystaniu z aplikacji IKO czy serwisu iPKO. W wielu naszych oddziałach jest dostępne samoobsługowe stanowisko internetowe, na którym klienci dyskretnie i szybko mogą wykonać bankowe operacje, samodzielnie lub jeśli jest taka potrzeba - ze wsparciem naszego pracownika. Jednocześnie większość swoich finansowych spraw klienci PKO Banku Polskiego mogą załatwić samodzielnie w domu z laptopem na kolanach lub telefonem w ręku. Tych cyfrowych możliwości systematycznie przybywa w banku - robi się to prosto, bezpiecznie i wygodnie, jednocześnie oszczędzając czas i pieniądze.

Czy obserwują Państwo jakieś szczególne potrzeby klientów w naszym regionie?

Dla dużej części mieszkańców naszego regionu jesteśmy bankiem pierwszego wyboru. Oznacza to, że oferujemy lokalnym społecznościom nowoczesne i przyjazne usługi, dopasowane do potrzeb klientów indywidualnych oraz jesteśmy solidnym partnerem finansowym lokalnego biznesu. Wspieramy więc całą społeczność naszego regionu w realizacji celów. To właśnie potrzeby klientów są siłą napędową naszego zespołu. Dawniej klient przychodził do banku głównie "załatwić sprawę" - dziś oczekuje także doradztwa, wygody i bezpieczeństwa. Z jednej strony obserwujemy coraz większe znaczenie usług online, ale równolegle klienci wciąż cenią sobie możliwość rozmowy z zaufanym doradcą - szczególnie w sprawach poważniejszych, jak kredyt hipoteczny czy inwestycja, jak również w zakresie rozwiązań dla firm.

Rozmawiamy z Adamem Jaremkiewiczem, dyrektorem makroregionu korporacyjnego w PKO Banku Polskim.

Jak PKO Bank Polski wspiera firmy w naszym regionie w utrzymaniu konkurencyjności?

Adam Jaremkiewicz: Przez wiele lat polska gospodarka świetnie się rozwijała, konkurencyjność firm była wysoka, ale ostatnie 4 lata, to okres ogromnych zmian strukturalnych w otoczeniu ekonomicznym. Dlatego chcemy wspierać firmy z naszego regionu w utrzymaniu konkurencyjności, szczególnie w obliczu takich wyzwań jak wysokie koszty energii i pracy, a w związku z tym potrzeba zwiększenia robotyzacji i automatyzacji. Jak najszybszy wzrost efektywności energetycznej przedsiębiorstw jest konieczny dla poprawy konkurencyjności polskiej gospodarki. Firmy powinny teraz odważniej stawiać na kapitał zewnętrzny, aby móc się szybciej rozwijać. W PKO Banku Polskim mamy odpowiednie zaplecze kapitałowe, żeby od zaraz uruchomić 100 mld zł finansowania dla przedsiębiorstw na projekty inwestycyjne w obszarze transformacji energetycznej, innowacji i nowych technologii czy ekspansji zagranicznej. Naszą rolą jest także doradzanie i pomaganie w podejmowaniu strategicznych decyzji.

Jak dostosowujecie swoją ofertę do aktualnych wyzwań i realiów w regionie?

Bank finansuje i obsługuje największe przedsiębiorstwa w Polsce - firmy, które wpływają na krajową gospodarkę, tworzą miejsca pracy i oddziałują na rozwój lokalnych społeczności. Naszym celem jest być partnerem numer 1 dla biznesu w regionie niezależnie od wielkości firmy szczególnie wtedy, gdy rynek stawia nowe wymagania. Dzięki obecności zagranicznej możemy wspierać firmy w ekspansji międzynarodowej i realizacji strategii eksportowych. Oferujemy rozwiązania finansowe wspierające inwestycje w zielone technologie - zarówno w modernizację infrastruktury, jak i wdrażanie rozwiązań ograniczających ślad węglowy. Przykładem jest kredyt w formule SLL (Sustainability-Linked Loan) - przeznaczony na cele ogólne, z marżą uzależnioną od realizacji celów zrównoważonego rozwoju. Dla wielu firm wyzwaniem jest dostęp do wiedzy i źródeł finansowania. Dlatego oferujemy doradztwo w zakresie pozyskiwania środków na inwestycje zrównoważone, również z wykorzystaniem dotacji i gwarancji z programów publicznych. Uruchomiliśmy platformę EnergiaTransformacji.pl - kompendium wiedzy i narzędzi dla firm planujących zieloną transformację, zawierające m.in. wyszukiwarkę dotacji, kalkulator śladu węglowego i porady. Dzięki naszej współpracy z Pracodawcami RP, przedsiębiorcy mogą skorzystać z refinansowania do 90% kosztów dokumentacji technicznej, w tym audytów energetycznych, co ułatwia realizację projektów transformacyjnych.

Jakie inwestycje, które mają wpływ na życie mieszkańców w regionie, sfinansował PKO Bank Polski?

PKO Bank Polski od lat angażuje się w rozwój nowoczesnego i dostępnego transportu publicznego - kluczowego elementu infrastruktury w dynamicznie rozwijających się regionach. Na Mazowszu, dzięki współpracy z bankiem, Koleje Mazowieckie pozyskały finansowanie na zakup nowoczesnych pociągów. Inwestycja ta bezpośrednio przełożyła się na poprawę jakości podróży i komfort mieszkańców regionu, a także wspiera rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego.

Wybrane dla Ciebie

Czegoś takiego jeszcze nie było! Elektryczny samolot wylądował na lotnisku

Czegoś takiego jeszcze nie było! Elektryczny samolot wylądował na lotnisku

„To rozdziera serce”: lekkoatletki schodzą z podium bojkotując transeksualnego rywala

„To rozdziera serce”: lekkoatletki schodzą z podium bojkotując transeksualnego rywala

Wróć na i.pl Portal i.pl