Spis treści
Maszyna odbyła 45-minutową podróż z hrabstwa Suffolk do Queens w pierwszym locie z pasażerami.
Historyczne lądowanie na nowojorskim lotnisku
Beta Technologies, start-up z Vermont, jest pierwszą amerykańską firmą, której maszyna wylądowała elektrycznym samolotem. Założyciel i szef firmy, Kyle Clark, sam pilotował Alię CX300, lądując pomyślnie.
Clark powiedział, że całkowicie elektryczne samoloty firmy przeszły lata rygorystycznych testów bezpieczeństwa.
„To niezwykle przeprowadzić samolot nowej technologii do punktu, w którym możemy umieścić w nim pasażerów” — dodał Clark.
W samolocie towarzyszyło mu czterech pasażerów, w tym Andrew Kimball, dyrektor NYC Economic Development Corporation.
To oznacza zmianę całej branży lotniczej
„Wydajnie się, że to zmieni cała branżę” — powiedział Kimball. „Było wspaniale. Było cicho” — powiedział inny pasażer.
Clark mówił, że celem takich samolotów jest zmniejszenie zatorów, emisji i zwiększenie dostępności dla wszystkich. Ma nadzieję, że będzie latał wkrótce z pasażerami komercyjnymi, choć teraz nie jest jasne, ile kosztowałby lot komercyjny.

„W 2026 roku spodziewamy się certyfikacji [Federal Aviation Administration]. To będzie ciężka praca, więcej testów, więc za 18, 20 miesięcy będziesz mógł latać jednym z tych samolotów nad Nowym Jorkiem” – powiedział.
Lotniska mają duże zadanie do wykonania w zakresie tworzenia stacji ładowania, rozwijania obszarów, w których mogą bezpiecznie lądować i startować” — mówił dyrektor wykonawczy Port Authority of New York and New Jersey Rick Cotton.