Nadchodzi era elektrycznych samolotów. Już ruszają testy maszyn napędzanych prądem

Kazimierz Sikorski
Kazimierz Sikorski
Na razie jest testowany jedyny na świecie samolot o napędzie elektrycznym
Na razie jest testowany jedyny na świecie samolot o napędzie elektrycznym FOT: KLM
Linie lotnicze starają się stosować jak najbardziej przyjazne klimatowi silniki, by ograniczyć emisję spalin. Rozwiązaniem mogą być samoloty elektryczne. Już przechodzą testy - choć droga do komercyjnego wykorzystania wydaje się daleka.

Na razie 18 lotów szkoleniowych linii KLM pierwszym certyfikowanym samolotem elektrycznym we współpracy z Electric Flying Connection. Linia bada możliwości, w jaki sposób mogłaby zastosować loty elektryczne w przyszłości.

Próbne loty "elektryka"

Osiemnastu gości zaproszonych przez KLM odbyło próbne lekcje pilotażu samolotem z napędem elektrycznym, pod okiem instruktorów z E-Flight Academy. Były to rejsy między lotniskami Lelystad a Schiphol-Oost. Uczestnicy doświadczyli podróży przyszłości, a KLM zyskał wgląd w system logistyki lotów elektrycznych i związane z nim wyzwania.

- Aby zmieniać transport lotniczy na bardziej zrównoważony, musimy testować nowe technologie i innowacje w praktyce. To, co robimy dziś na małą skalę, może w przyszłości pomóc rozwinąć i zastosować pewne rozwiązania w szerszym zakresie – mówiła Jolanda Stevens, kierownik programu Zero Emission Aviation w KLM.

Inicjatywa wspólnego przedsięwzięcia wraz z KLM wyszła od stowarzyszenia Electric Flying Connection (EFC) i instruktorów z E-Flight Academy. Loty treningowe odbędą się z lotniska Schiphol, bo jest ono bazą KLM.

Jako testowy wybrano port lotniczy w Lelystad ze względu na jego dostępność, najwyższej klasy pasy startowe i w pełni dyspozycyjne centrum kontroli ruchu lotniczego.

- To wyjątkowe wydarzenie ma umożliwić partnerom projektu i uczestnikom doświadczenia lotów na napędzie elektrycznym. Cieszymy się, że KLM dołączył do tego przedsięwzięcia. Mamy plany kolejnych lotów elektrycznych w ramach całego Beneluksu – powiedział Jurjen de Jong, Prezes EFC.

Wgląd w logistykę i infrastrukturę

KLM nawiązał współpracę z EFC i E-Flight Academy, aby zdobyć wiedzę na temat lotów elektrycznych i ustalić, jaki wpływ będzie miało wdrożenie tej technologii na logistykę i zmiany w infrastrukturze.

- Realizowanie operacji na napędzie elektrycznym będzie wymagało modyfikacji obsługi na lotnisku. Samoloty elektryczne trzeba ładować, co wymaga czasu, dlatego będziemy musieli współpracować w tym zakresie z lotniskiem Schiphol w Amsterdamie i holenderską kontrolą ruchu lotniczego. Musimy zagwarantować bezpieczeństwo lotów, ale też zorganizować ich zasilanie - mówi Jolanda Stevens.

Droga do zeroemisyjnego lotnictwa

2-osobowy Pipistrel Velis Electro to pierwszy i jedyny certyfikowany samolot elektryczny na świecie. Jego zasięg jest ograniczony czasem lotu - 50 minut. Oznacza to, że aktualnie Pipistrel nie może odgrywać żadnej roli w obsłudze połączeń w siatce KLM.

Eksperci szacują, że do 2035 roku pojawi się samolot z napędem elektrycznym, który będzie mógł przewieźć od 50 do 100 pasażerów, a jego zasięg lotu wyniesie 90 minut (co pozwoli na przelot dystansu od 400 do 750 km). Jednak konieczność zastosowania bardzo ciężkich baterii sprawia, że na razie opracowanie większych samolotów na dłuższe trasy jest nierealistyczne.

rs

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

J
J**** masonerię
To weszystko powinien szlag trafić. To jest masońskie ścierwie kukułcze jajo podrzucone ludziom.
O
Oglupianie świata
Co za bzdury z tym klimatem. Człowiek ma wpływ na 6% co2 , ludzie nue dajcie sue widzicie za niż cwaniakom masońskim. Elektryczne samochody , samoloty to dopiero jest zatrucie atmosfery podczas produkcji i utylizacji .
J
Jego
Co na to mateuszek z jego milionem izer.dziennikarz zadaje pytanie ministrowi pis kiedy i gdzie w koncu POwstanie ten cud .a inteligentny minister całkiem serio !!!! OdPOwiada ze fabryka i auto POwstanie lada dzien w górach izerskich .bucha cha .
I
Inventor max
Jak zwykle 100 lat za muzułmanami. Egzoszkielet wingsuit ładowany podczas lotu elastyczną fotowoltaiką, wypełniony podgrzewanym helem w zimne dni.
s
sedfcsea
Ciekawe będzie jak się prąd skończy w połowie lotu
Wróć na i.pl Portal i.pl