Wybudowane zostaną aleja Niepodległości i Paderewskiego. Droga będzie się zaczynać od skrzyżowania al. Jana Pawła II z ul. Narodowych Sił Zbrojnych, a kończyć na ul. Wiadukt. Tak ma przebiegać długo zapowiadana Trasa Niepodległości. W poniedziałek oficjalnie rozpoczynają się prace budowlane.
Przeczytaj też: Trasa Niepodległości. Można budować
Dwie jezdnie, dojazdy z osiedli do głównej trasy, drogi rowerowe, chodniki, zieleńce, ekrany akustyczne. Do tego wiadukty, tunele, kładki dla pieszych i rowerzystów oraz jedenaście dwupoziomowych skrzyżowań. Tak została zaprojektowana Trasa Niepodległości. Jej budowa to domknięcie miejskiej obwodnicy. Przez Ciołkowskiego połączy się ona z trasą generalską.
- To umożliwi sprawne poruszanie się między poszczególnymi częściami miasta bez konieczności wjeżdżania do centrum - przypomina Anna Kowalska z białostockiego magistratu.
Teraz te plany będą zrealizowane. Dziś firma Budimex, która wygrała przetarg na budowę Trasy Niepodległości oficjalnie rozpoczyna roboty. W pierwszej kolejności zajmie się pracami w lesie Bacieczki, przez który będzie przebiegać nowa droga.
- Zaczynamy od wycinki drzew. Chwilowe utrudnienia mogą pojawić się na drodze biegnącej przez ten las. Nie będziemy jej zamykać. Zostanie ona oznakowana i wydzielona barierami - mówi Jacek Wileński, dyrektor kontraktu z firmy Budimex.
Te prace mają potrwać do 15 marca. Potem roboty będą już prowadzone na całej długości nowej drogi. Ta składać ma się z al. Niepodległości i al. Paderewskiego. Trasa będzie rozpoczynać się od skrzyżowania al. Jana Pawła II z ul. Narodowych Sił Zbrojnych do ul. Wiadukt przy wyjeździe do Kleosina. W ramach inwestycji przebudowane zostaną fragmenty kilku ulic. Chodzi m.in. o Armii Krajowej, Wrocławską, Hetmańską, Pułaskiego czy Transportową.
Inwestycja ma być gotowa jesienią przyszłego roku. Jej koszt to ponad 350 mln zł. Część tej kwoty - 267 mln zł to dofinansowanie z unijnego programu Polska Wschodnia. W ramach tej inwestycji powstanie 11 dwupoziomowych skrzyżowań, przy czym główny ruch ma przeważnie iść pod ziemią.
Nowa droga budzi też wiele emocji. Choć była planowana już w latach 70., trudno znaleźć jej entuzjastów wśród mieszkańców Leśnej Doliny, Zielonych Wzgórz czy Nowego Miasta. Przez te osiedla Trasa Niepodległości ma bowiem przebiegać. - Nowe drogi są potrzebne, ale nie kosztem mieszkańców. Tym bardziej, że mówimy o osiedlach, na których mieszkają młodzi ludzie. Mam nadzieję, że ktoś to w końcu zauważy - mówił „Porannemu” Norbert, mieszkaniec ul. Storczykowej. Planowana Trasa Niepodległości ma biec zaledwie kilkadziesiąt metrów od jego bloku.
Skrzyżowania
W ramach tej inwestycji przewidziano jedenaście dwupoziomowych skrzyżowań. Powstaną na tych ulicach:
Ulica Narodowych Sił Zbrojnych - al. Jana Pawła II - al. Niepodległości
al. Niepodległości - ul. Armii Krajowej
al. Niepodległości - ul. Popiełuszki
al. Niepodległości - ul. Wrocławska
al. Niepodległości - ul. Magnoliowa
al. Niepodległości - ul. Hetmańska - ul. Klepacka
al. Paderewskiego - ul. Transportowa
al. Paderewskiego - ul. Pułaskiego
al. Paderewskiego - ul. Rzymowskiego
al. Paderewskiego - ul. Wiadukt