Trzy godziny opóźnienia pociągu z Warszawy do Poznania. Jak dostać zwrot pieniędzy?

Pociąg z Warszawy do Poznania miał prawie 3 godziny opóźnienia
Pociąg z Warszawy do Poznania miał prawie 3 godziny opóźnienia Norbert Kowalski
Z prawie trzygodzinnym opóźnieniem przyjechał do Poznania w nocy z niedzieli na poniedziałek pociąg, który wyruszył do stolicy Wielkopolski z Warszawy. Przyczyną była awaria lokomotywy pod Kutnem. Pasażerowie mogą ubiegać się o zwrot kosztów biletów.

Kiedy w czerwcu 2017 roku PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczynały remont trasy z Poznania do Warszawy, pasażerowie byli świadomi, że trzeba będzie liczyć się z utrudnieniami i kursowaniem pociągów objazdami przez Gniezno oraz Inowrocław. Mało kto jednak spodziewał się, że oprócz drobnych opóźnień, pociągi niejednokrotnie będą przyjeżdżały także kilkadziesiąt minut później.

– Kiedy przyjeżdżałam do Poznania w sylwestra, tylko na trasie z Warszawy pociąg miał ponad 40 minut opóźnienia – opowiada pani Karolina.

– Na sylwestra dotarłam do Poznania bez opóźnień, ale za to wcześniej, w listopadzie, przyjechałam z Warszawy z około 40-minutowym opóźnieniem – to już z kolei słowa pani Urszuli.

Pasażerów, którzy skarżą się na niepunktualne pociągi między Poznaniem a Warszawą nie brakuje tym bardziej, że problem dotyczy praktycznie wszystkich przewoźników. A krytyczna sytuacja miała miejsce w nocy z niedzieli na poniedziałek. Pociąg spółki PKP Intercity wyruszył z Warszawy do Zielonej Góry o godz. 19. W Poznaniu miał być o 22.35.

Jednak zamiast tego do stolicy Wielkopolski przyjechał dopiero o godz. 1.20 w nocy ze 165-minutowym opóźnieniem. Tuż za Kutnem zaliczył bowiem bardzo długi i przymusowy postój. Około godziny 20.40 doszło do awarii lokomotywy. I chociaż pierwsze komunikaty podawane w pociągu mówiły o około godzinnym opóźnieniu, ostatecznie lokomotywę udało się wymienić dopiero po ponad dwóch godzinach.

Kiedy, zgodnie z rozkładem, pociąg powinien zatrzymać się już w Poznaniu, ten nadal jeszcze stał pod Kutnem z około 400 pasażerami w środku. A zdezorientowanie i jednocześnie zdenerwowanie wśród podróżnych stawały się coraz większe.

– Rzeczywiście pod Kutnem doszło do awarii lokomotywy. Po jej wymianie pociąg odjechał dalej z ponad dwoma godzinami opóźnienia, co jest podstawą do złożenia reklamacji – przyznaje Agnieszka Serbeńska, rzecznik prasowy PKP Intercity.

***
Poczekaj Kiedyś Przyjedzie. Jak wyglądają podróże polskimi pociągami? Pisarz i podróżnik Filip Springer powiedział jak wyglądały niektóre z jego podróży.

Jak informuje Urząd Transportu Kolejowego, przewoźnik jest zobowiązany do wypłaty rekompensaty już w przypadku, kiedy dany pociąg ma powyżej godziny opóźnienia. Wtedy to pasażerowi należy się zwrot 25 procent wartości biletu. Z kolei w przypadku, gdy opóźnienie wynosi ponad dwie godziny, przewoźnik powinien zwrócić pasażerowi 50 procent ceny biletu. Jest tylko jeden istotny warunek – odszkodowanie może zostać wypłacone, jeśli jego wartość wynosi co najmniej 4 euro.

Żeby otrzymać odszkodowanie dany pasażer musi złożyć reklamację w terminie siedmiu dni od daty podróży. Najlepiej pobrać formularz, który jest dostępny na stronie internetowej spółki PKP Intercity.

– Pasażer musi podać swoje imię, nazwisko, dane kontaktowe, informacje dotyczące opóźnionego przejazdu oraz uzasadnienie reklamacji i kwotę o zwrot której wnioskuje – informuje Agnieszka Serbeńska.

Ponadto do wniosku trzeba dołączyć także bilet na opóźniony pociąg (w przypadku biletów internetowych trzeba podać numer transakcji). – Jeśli ktoś nie ma poświadczenia o opóźnieniu pociągu od konduktora, to nie ma problemu. Mamy informacje w systemie o opóźnieniach konkretnych pociągów – opowiada Agnieszka Serbańska.

Wniosek można złożyć osobiście w kasie biletowej lub Centrum Obsługi Klienta na dworcu kolejowym, wysłać pocztą na adres spółki PKP Intercity (Aleje Jerozolimskie 142 A,02-305 Warszawa) lub przesłać mailem. Jako adresata należy wskazać Biuro Rozliczeń, Reklamacji i Windykacji PKP Intercity. Szczegółowe informacje dotyczące wniosku o zwrot kosztów podróży można znaleźć na stronie internetowej www.intercity.pl.

***
Parę kliknięć zamiast stania w kolejce. Coraz częściej kupujemy bilety przez aplikacje

Komentarze 1

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

a
a
Bardzo mnie ciekawi rubryka "uzasadnienie" we wniosku o rekompensatę za opóźnienie pociągu. A więc jakie to uzasadnienie PKP uzna za zasadne? Pewnie jakieś mocne, zawalona noc i spóźnienie do pracy tym spowodowane będzie wystarczające, czy może dopiero nieodebranie w terminie wygranej w totka będzie wystarczającym uzasadnieniem?

Wybrane dla Ciebie

Papież zaapelował do pojednania tam, gdzie toczą się wojny. Pozdrowił też uczniów

Papież zaapelował do pojednania tam, gdzie toczą się wojny. Pozdrowił też uczniów

Ten sędzia poprowadzi mecz Polski. W tle przedziwna historia ze spotkania Rakowa

Ten sędzia poprowadzi mecz Polski. W tle przedziwna historia ze spotkania Rakowa

Wróć na i.pl Portal i.pl