Pasek artykułowy - wybory

Uczniowie z Ukrainy z obowiązkiem szkolnym. Szkoły muszą przygotować się na te zmiany

Magdalena Konczal
Opracowanie:
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Resort edukacji rekomenduje wprowadzenie asystentów międzykulturowych oraz tworzenie oddziałów przygotowawczych, kiedy do szkoły dołącza nowa grupa osób z obcego systemu. Jest to forma edukacji przygotowująca do wejścia do regularnej klasy. Jakie jeszcze rozwiązania będą wprowadzone od 1 września 2024 roku w związku z wprowadzeniem obowiązku szkolnego dla dzieci z Ukrainy?

Spis treści

Uczniowie z Ukrainy w polskich szkołach

We wtorek, 23 lipca, odbyło się posiedzenie sejmowej Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych. Rozpatrzono wówczas informację ministra spraw wewnętrznych i administracji na temat sytuacji mniejszości ukraińskiej w Polsce w świetle napływu migrantów z Ukrainy, a potem informację ministra edukacji o sytuacji edukacyjnej w tym kontekście.

uczniowie na lekcji, w tle flaga Ukrainy
W szkołach mają być tworzone oddziały przygotowawcze, a pracę nauczycieli wspierać będą asystenci międzykulturowi. 123 RF/ zdjęcie seryjne

Dyrektor Departamentu Wyznań Religijnych oraz Mniejszości Narodowych i Etnicznych w MSWiA Andrzej Rudlicki poinformował, że w 2014 r. obywatele Ukrainy mieli 41 tys. zezwoleń na pobyt w Polsce, a do czerwca 2024 r. liczba ta znacząco przekroczyła milion.

Nawiązując do tematu posiedzenia Magda Witan z Departamentu Współpracy Międzynarodowej w MEN podkreśliła, że dla uczniów trafiających z zagranicznego do polskiego systemu przewidziano wsparcie, a jego celem jest na początkowym etapie, by jak najszybciej przygotować ich do pełnego włączenia się do systemu oraz do tzw. regularnej klasy.

Oddziały przygotowawcze i asystenci międzykulturowi

Mówiła też o tym, że w przypadku dzieci cudzoziemskich nauka może być organizowana w oddziałach przygotowawczych. To także zajęcia wyrównawcze – by nie było dużych różnic między ukraińskim a polskim programem, a także dodatkowa i bezpłatna nauka języka polskiego.

Przypomniała, że od 1 września 2024 roku wprowadzeni zostaną asystenci międzykulturowi. Będzie też obowiązek szkolny dla dzieci ukraińskich. Zaznaczyła, że „wyjątkiem będzie jeden rocznik, który od 1 września wejdzie do ostatniej klasy ukraińskiego systemu edukacji i w 2025 r. ci uczniowie będą planowali podejść do tak zwanej ukraińskiej matury”. Wyjaśniła, że będzie to jedyny rocznik, który będzie mógł kontynuować edukację w formule online.

– Wszystkie pozostałe osoby powinny dołączyć do polskiej szkoły – podkreśliła Magda Witan.

Przedstawiciele resortów byli pytani m.in., ile oddziałów przygotowawczych zostanie otwartych i czy opisano zawód asystenta międzykulturowego.

– Ministerstwo rekomenduje, by w każdym przypadku, gdy do szkoły dołącza nowa grupa uczniów z obcego systemu, za każdym razem tworzyć oddział przygotowawczy – podkreśliła Witan. – To jest forma edukacji, która pozwala z jednej strony na realizowanie podstawy programowej i jest możliwość otrzymania promocji na koniec roku, ale jednocześnie ten proces jest z naciskiem na nauczanie języka polskiego, żeby móc później płynnie wejść do systemu i wejść do tak zwanej regularnej klasy.

Mówiła także o roli asystenta międzykulturowego. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zaakceptowało wniosek o wpisanie nowej klasyfikacji. Wyjaśniła, że asystent międzykulturowy „diagnozuje etapy szoku kulturowego i bariery adaptacji (...), podejmuje działania zapobiegawcze i naprawcze”. Zaznaczyła, że „nie ma limitu czasowego, jeśli chodzi o zatrudnienie asystenta międzykulturowego”.

Dodała, że na finansowanie stanowiska przewidziano pieniądze z Funduszu Pomocy, „ale również ministerstwo i rząd podejmują działania w celu otrzymania środków unijnych, jak wszystko dojdzie do skutku, to otrzymamy 500 milionów złotych w ogóle na wsparcie dzieci uchodźczych z Ukrainy”. Dodała, że przewidują one również komponent, który pozwoli na zatrudnienie czy szkolenie asystentów międzykulturowych.

Obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy

Prezes Związku Ukraińców w Polsce Mirosław Skórka podziękował za „wszystkie działania, które realizowało państwo polskie wobec uchodźców, ale też wobec całej walczącej Ukrainy”.

Ocenił, że realnym problemem jest „dostosowanie programu nauczania dzieci, w ogóle otwarcie programu nauczania w polskich szkołach, również na kwestie obecności tak dużej liczby dzieci ukraińskich”. Dodał, że mowa o ok. 400 tys. dzieci obywateli Ukrainy w Polsce.

– To są dzieci uchodźcze, plus dzieci obywateli Ukrainy i emigracji zarobkowej w Polsce – powiedział.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie.Obserwuj
StrefaEdukacji.pl
!

Źródło:

Polska Agencja Prasowa
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na i.pl Portal i.pl