Unia Europejska uderzy w gigantów? Chodzi o miliardy dolarów. Czy platformy streamingowe podzielą się pieniędzmi z artystami?

Tomasz Dereszyński
Tomasz Dereszyński
Wideo
od 16 lat
Artyści nie mają lekko. Sprzedaż płyt to margines dochodów artystów. Wielu muzyków uważa więc, że zyski z ich twórczości czerpią głównie platformy streamingowe, bo od lat to streaming jest głównym dostawcą muzyki do naszych uszu. Od lat proszą o pomoc UE. Czy jest szansa na sukces? O co właściwie chodzi?

Spis treści

Parlament Europejski przyjął właśnie raport parlamentarnej Komisji Kultury i Edukacji (CULT) dot. sytuacji autorów na rynku streamingu muzyki. Raport powstał pomimo dużego sprzeciwu ze strony platform streamingowych oraz mających silny wpływ na rynek wielkich wytwórni muzycznych, które próbowały wywrzeć presję i osłabić zaprezentowane w dokumencie stanowisko.

Streaming to miliardy złotych rocznie

O jaki tort chodzi? Branża streamingu muzyki stanowi 67 proc. globalnych przychodów sektora muzycznego, z rocznymi przychodami w wysokości 22,6 mld dolarów USA (ponad 88 mld zł).

Twórcy alarmują, że obecne uwarunkowania na rynku streamingu muzyki, zamiast zapewniać autorom i wykonawcom godziwe wynagrodzenie za ich pracę i twórczość, są dla większości z nich źródłem ogromnej niepewności finansowej. Dzieje się to pomimo masowej konsumpcji muzyki online oraz dostępności ponad 100 mln utworów na platformach streamingowych.

Raport wzywa UE jako całą do podjęcia działań politycznych w celu naprawy istniejących nierówności i zapewnienia stabilności rynku.

Dokument potępia nieuczciwe praktyki, oszustwa i manipulacje, które negatywnie wpływają na cały sektor, zwłaszcza na autorów i wykonawców.

Główne wnioski płynące z raportu PE:

  • Platformy streamingowe mają silną pozycję na internetowym rynku muzycznym, ale prawo UE nie przewiduje dla nich szczególnej regulacji.
  • Przychody z rynku streamingu muzyki w UE nie są rozdzielane sprawiedliwie.
  • Autorzy muzyki znajdują się u samego źródła łańcucha wartości sektora muzycznego. Są oni pierwszą i najważniejszą kreatywną siłą napędową całej muzyki dystrybuowanej na platformach streamingowych.
  • Podział przychodów ze streamingu powinien być bardziej zrównoważony i korzystniejszy dla twórców muzyki.
  • Obecnie większość autorów i wykonawców muzyki nie uzyskuje wystarczających przychodów ze streamingu.
  • Prawo UE powinno zapewniać widoczność europejskich utworów i przejrzystość algorytmów.
  • Kluczową rolę w negocjacjach zbiorowych w imieniu twórców odgrywają organizacje zbiorowego zarządzania, takie jak ZAiKS.
  • Nowe przepisy powinny mieć na celu zapewnienie odpowiedniego wynagrodzenia za wykorzystanie utworów na rynku streamingu, a także ułatwienie sprawiedliwszego dostępu do rynku i zadbanie o różnorodność kulturową w Unii Europejskiej.
  • Konieczne jest wsparcie ze strony Unii Europejskiej dot. lepszej ochrony twórców i wykorzystania chronionych utworów przez sztuczną inteligencję.

PE wzywa do działania

Komentując powyższe wnioski, Parlament Europejski wezwał Komisję Europejską do podjęcia inicjatyw legislacyjnych i zaproponowania odpowiednich środków prawnych, które zapewnią widoczność, dostępność i wyeksponowanie utworów europejskich twórców na platformach streamingowych w oparciu o badanie, które ma przeprowadzić Komisja Europejska i zaproponowania przepisów prawnych w celu zapewnienia przejrzystości algorytmów i systemów rekomendacji treści na wszystkich platformach streamingu muzyki.

Jak na ten problem patrzy branża w Polsce?

- Dobre wieści napływają z Europy wraz z przyjęciem przez Parlament Europejski raportu dot. sytuacji autorów na rynku streamingu muzyki! Inicjatywy legislacyjne UE są konieczne, aby zapewnić wysokie standardy w Europie w zakresie przejrzystości algorytmów i różnorodności kulturowej - ocenia Ferid Lakhdar - wiceprezes ZAiKS-u, instrumentalista, wokalista, kompozytor i producent muzyczny.

Na wiele ważnych elementów problemu zwraca uwagę Maciej Janik, prawnik ZAiKS-u.

- Platformy streamingowe od lat są głównym kanałem konsumpcji muzyki w internecie. Nadszedł najwyższy czas, aby stały się godnym, uczciwym i zrównoważonym źródłem dochodów dla autorów i kompozytorów, ponieważ to właśnie oni są podstawą całego rynku.

Marika: To krok w dobrym kierunku

Oddajmy głos artystom. Jak ten raport ocenia Marika, wokalistka i autorka tekstów?

- Dzięki wyraźnemu uznaniu przez Parlament Europejski kluczowej roli odgrywanej przez twórczynie i twórców na tym dynamicznie rozwijającym się rynku oraz potrzeby lepszego wynagradzania osiągnięto ważny krok w kierunku bardziej sprawiedliwego, przejrzystego i zrównoważonego ekosystemu streamingu muzyki.

Streaming uszami słuchacza

Dla większości odbiorców muzyki poprzez streaming ważne jest, by mieli jak największy wybór. Najczęściej konsumenci nie mają świadomości, że ich ulubieni artyści, nie są wystarczająco nagradzani. Jak pogodzić interesy twórców i słuchaczy? Trudno na to pytanie jednoznacznie odpowiedzieć.

Czy są potrzebne restrykcyjne regulacje w tej dziedzinie? Zapraszam do dyskusji. Tomasz Dereszyński.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Portal i.pl codziennie. Obserwuj i.pl!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na i.pl Portal i.pl