Volkswagen ID.XTREME. Polska premiera. Nowe technologie coraz popularniejsze

Kamil Rogala
Ten ciekawy projekt koncepcyjny pojawił się w warszawskiej siedzibie Volkswagena – VW Home – tylko na jeden dzień i trzeba przyznać, że robi wrażenie. Ogromne opony obute na 18-calowe felgi o rajdowym charakterze, do tego specjalne oklejenie, zmodyfikowane wnętrze, dodatkowe oświetlenie i mocno zmodyfikowany napęd. Czy ma szansę na produkcję? W takiej formie – raczej nie. Ale nie jest to tylko projekt do zapomnienia, bowiem Volkswagen zbiera mnóstwo pytań i próśb od swoich fanów, więc produkcja, być może w ograniczonej liczbie i zmienionej formie nie jest wykluczona. Zresztą nawet przedstawiciele Volkswagena nie mówią stanowczo, że to tylko projekt i produkcja nie wchodzi w rachubę. Jest więc szansa.
Ten ciekawy projekt koncepcyjny pojawił się w warszawskiej siedzibie Volkswagena – VW Home – tylko na jeden dzień i trzeba przyznać, że robi wrażenie. Ogromne opony obute na 18-calowe felgi o rajdowym charakterze, do tego specjalne oklejenie, zmodyfikowane wnętrze, dodatkowe oświetlenie i mocno zmodyfikowany napęd. Czy ma szansę na produkcję? W takiej formie – raczej nie. Ale nie jest to tylko projekt do zapomnienia, bowiem Volkswagen zbiera mnóstwo pytań i próśb od swoich fanów, więc produkcja, być może w ograniczonej liczbie i zmienionej formie nie jest wykluczona. Zresztą nawet przedstawiciele Volkswagena nie mówią stanowczo, że to tylko projekt i produkcja nie wchodzi w rachubę. Jest więc szansa. Archiwum
Przy okazji polskiej premiery modelu koncepcyjnego ID.XTREME, Volkswagen wspomniał co nieco o nowych technologiach w swoich autach oraz o tym, na które z opcjonalnych rozwiązań decydują się klienci, jak często i jaki jest odsetek wyboru pomiędzy autami z konwencjonalnym napędem a modelami z serii ID. Wnioski są dość proste.

Na nowe technologie i rozwiązania decydują się przede wszystkim zwolennicy modeli zelektryfikowanych. Tradycjonaliści o wiele rzadziej sięgają po nowoczesne dodatki. Ale zanim przejdziemy do statystyk, poznajmy dość ciekawy model, który na jeden dzień przyjechał do Polski a ja miałem okazję go zobaczyć na żywo. Czy ma szansę na produkcję? Jaki jest jego sens i możliwości?

Polska premiera Volkswagena ID.XTREME

Ten ciekawy projekt koncepcyjny pojawił się w warszawskiej siedzibie Volkswagena – VW Home – tylko na jeden dzień i trzeba przyznać, że robi wrażenie. Ogromne opony obute na 18-calowe felgi o rajdowym charakterze, do tego specjalne oklejenie, zmodyfikowane wnętrze, dodatkowe oświetlenie i mocno zmodyfikowany napęd. Czy ma szansę na produkcję? W takiej formie – raczej nie. Ale nie jest to tylko projekt do zapomnienia, bowiem Volkswagen zbiera mnóstwo pytań i próśb od swoich fanów, więc produkcja, być może w ograniczonej liczbie i zmienionej formie nie jest wykluczona. Zresztą nawet przedstawiciele Volkswagena nie mówią stanowczo, że to tylko projekt i produkcja nie wchodzi w rachubę. Jest więc szansa.

Wracając do głównego bohatera, Volkswagen ID.XTREME bazuje co prawda na modelu ID.4 GTX, ale ma zdecydowanie więcej mocy. Napędzany jest dwoma silnikami o łącznej mocy 387 KM. To o 88 KM więcej niż w konwencjonalnym modelu produkcyjnym. Poza tym auto dość wyraźnie zmodyfikowano m.in. poprzez poszerzenie nadwozia aż o 5 centymetrów przy zastosowaniu nakładek na nadkola wydrukowanych techniką druku 3D. Zwiększono nieco prześwit, głównie przez zastosowanie ogromnych opon terenowych na 18-calowych felgach. Zastosowano również relingi dachowe z dodatkową belką świetlną LED, zmieniono przedni zderzak, zastosowano orurowanie, a podwozie chroni aluminiowa płyta. Nie jest znany zasięg oraz osiągi tego elektrycznego monstrum, ale z chęcią pokonałbym nim jakąś trudniejszą trasę.

Popularność nowych technologii rośnie

Przy okazji premiery modelu Volkswagen ID.XTREME, który pokazuje również pełnię możliwości Volkswagena w dziedzinie nowych technologii napędu oraz systemów bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy, niemiecka marka podzieliła się z nami ciekawymi statystykami dotyczącymi wyboru poszczególnych technologii przez swoich klientów. Zaczynając od napędu 4MOTION, 14% sprzedanych w 2022 roku aut posiadało napęd na cztery koła w różnych konfiguracjach. Czy to dużo? Biorąc pod uwagę fakt, że większość wolumenu sprzedaży stanowi Golf czy Tiguan w średnich wersjach napędowych, 14% to przyzwoity wynik.

Motoryzacja

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Ciekawie wygląda zestawienie, w którym Volkswagen pokazuje popularność świateł matrycowych IQ.Light. Swoją drogą to rewelacyjne rozwiązanie, które bardzo dobrze sprawdza się w trasie i dość sprawnie „wycina” inne auta z wiązki świetlnej, aby minimalizować efekt oślepiania. Otóż okazuje się, że 26% kierowców wybiera ten dodatek w przypadku zakupu auta spalinowego, podczas gdy klienci decydujący się na zakup elektryka, sięgają po te światła o wiele częściej – aż 48% klientów decyduje się na IQ.Light. Dla kontrastu, na IQ.Drive Tracel Assist decyduje się 38% użytkowników samochodów spalinowych i 32% użytkowników aut elektrycznych. Widać kierowcy elektryków wolą więcej widzieć, ale częściej polegać na własnych umiejętnościach.

O wiele większy dysonans jest w statystykach dotyczących wyświetlacza Head-Up. Zaledwie 2% użytkowników aut spalinowych decyduje się na ten dodatek, podczas gdy posiadacze aut elektrycznych wybierają tą opcję w 24% przypadków. Co więcej, przy konfiguracji auta elektrycznego 27% klientów decyduje się dodatkowo na system Park Assist z funkcją pamięci. Opcja ta pozwala na automatyczne pokonanie niewielkiego, zapisanego wcześniej fragmentu drogi np. od podjazdu do garażu i z powrotem.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Szykowano atak terrorystyczny na strażników Karola III

Szykowano atak terrorystyczny na strażników Karola III

Słynna polska aktorka nie żyje. Miała 78 lat

Słynna polska aktorka nie żyje. Miała 78 lat

Wróć na i.pl Portal i.pl