Spis treści
W Las Vegas będą też nowe ładowarki i systemy, które zamienią auta w źródła prądu dla innych. Ta ostatnia to Vehicle-To-Grid.Ta technologia umożliwia dwukierunkowy przepływ energii elektrykiem lub hybrydą, a siecią elektroenergetyczną. Kiedy samochód staje się dostawcą prądu
Sterowanie ładowaniem i rozładowywaniem akumulatorów pojazdu może odbywać się zdalnie i tylko za zgodą właściciela pojazdu. Tym samym auta zamieniają się ze środków transportowych w inteligentne aktywa energetyczne.
Światowe premiery aut na targach elektroniki
Nie ma przesady w tym, że premiery prezentowanych modeli na CES wskazują trendy branży na czterech kółkach. To tam pojawiły się informacje o planach fuzji Nissan Motor i Honda Motor, które stworzyłyby trzeciego motoryzacyjnego giganta na świecie. Nissan ma kłopoty i szuka ratunku, a nie tylko współpracy. Firmy ogłosiły rozpoczęły rozmowy o historycznej umowie. Połączone firmy produkowałby 8 milionów aut rocznie. Przebijały by ich tylko Toyota i Grupa Volkswagen.
Konkurencja w branży rośnie, a nietradycyjni gracze, tacy jak Tesla, rozszerzają działalność w odpowiedzi na rozwój nowych technologii, w tym pojazdów połączonych i autonomicznych, a także trwający proces elektryfikacji. Nadwyżka mocy produkcyjnych w Chinach również budzi obawy.
Premiera firmy Sony Honda Mobility
W Las Vegas ma być prezentacja elektrycznego auta Afeela, które jest „dzieckiem” Sony Honda Mobility. Założona dwa lata temu spółka Sony Group Corporation i Honda Motor Co., Ltd., dąży do innowacji w zakresie mobilności. Pierwszy masowo produkowany model EV ma pojawić się w 2025 r., a dostawy rozpoczną się w 2026 r. Szczegóły modelu okryte są tajemnicą,
Holograficzne obrazy wprost do gałek ocznych
To pomysł GM, który ma zastąpić ekrany dotykowe jako forma rozrywki. To jeden z najdziwniejszych patentów producenta aut. Mowa o autostereoskopowym wyświetlaczu ogniska dla pojazdów GM. Patent wykorzystuje system projekcyjny do przesyłania obrazów do gałek ocznych. System monitorowania śledzi pasażerów, a konkretnie to, gdzie są ich oczy. Dzięki temu urządzenie sterujące wiązką może wyświetlać obrazy tworzone przez przestrzenny modulator światła bezpośrednio do oczu.
System może śledzić wielu pasażerów i wyświetlać indywidualne obrazy każdej osobie. W rzeczywistości wyświetla różne obrazy do każdego oka, tworząc w ten sposób efekt 3D. Inicjatywę GM uznano za dziwniejszą niż pomysł Forda prowadzenia auta za pomocą kontroli umysłu.
Najnowsza gwiazda Hyundaia
Hyundai chce zabłysnąć w Las Vegas modelem IONIQ 9, który będzie dostępny w konfiguracji dla sześciu lub siedmiu osób. Wykorzystano nowy stylu designu, „Aerosthetic”, auto jest innowacyjne, aerodynamiczne i futurystyczne. Przyciąga uwagę gładką, zakrzywioną linią dachu, tworząc opływowy profil i niski współczynnik oporu aerodynamicznego, który wynosi zaledwie 0,259 Cd.
Najdłuższy rozstaw osi ze wszystkich modeli Hyundai, wynoszący 3130 mm, zachwyca przestronną kabiną i wspaniałymi proporcjami. To pierwszy model tego producenta, w którym wyeliminowano antenę dachową, dzieląc jej funkcje między osłonę przedniej szyby (dla GPS i radia satelitarnego), panel wskaźników (dla Connected Car) i tylną szybę (dla FM/AM i DAB).
Uszczelniony układ napędu zredukował dźwięk silnika, a laminowane szyby, potrójne liczne uszczelnienia i wzmocnienie w rejonie słupka A pomagają wyeliminować niepożądane hałasy zewnętrzne, świst wiatru, wibracje i szumy. To pierwszy model Hyundaia wyposażony w aluminiowe błotniki i panele boczne, co zredukowano wagę.
Wysokonapięciowy akumulator litowo-jonowy NCM ma pojemność 110,3 kWh. Jest zintegrowany z płytą podłogową. Zasięg na jednym ładowaniu wynosi 620 km (WLTP). Ładuje się od 10 do 80% w 24 minuty przy użyciu ładowarki o mocy 350 kW. Samochód samoczynnie koryguje prowadzenie podczas podmuchu bocznego wiatru. Jest też wyposażony w system Terrain Traction Control do jazdy po nierównych drogach i tryb Auto Terrain Mode, który wykorzystuje AI do rozpoznawania nawierzchni drogi i wybierania optymalnego trybu jazdy.
Trafi do sprzedaży na całym świecie już w tym roku. Najpierww Korei Południowej i Stanach Zjednoczonych, a później do Europy i na inne rynki.
Ładowarki jakich jeszcze nie było na rynku
Rozwój elektryków zależy głównie od doskonałych ładowarek, których musi być coraz więcej. Dlatego General Motors i ChargePoint chcą wdrożyć do 500 szybkich ładowarek DC przed końcem 2025. Ładowarki będą dostarczane przez ChargePoint pod marką GM Energy. Wiele ładowarek będzie korzystać z Omni Port firmy ChargePoint, aby umożliwić elektrycznym autom z innymi portami ładowanie na tej samej stacji bez żadnego adaptera. GM i ChargePoint obiecują moc do 500 kW, co przewyższa moc oferowaną w ramach współpracy producenta samochodów z EVgo, która trwa od 2020 r., kiedy to GM ogłosił, że pomoże sfinansować rozbudowę sieci EVgo, która składa się wyłącznie z szybkich ładowarek.
W 2021 r. GM i EVgo podwoiły wysiłki w ramach tej współpracy, dodając 500 ładowarek do pierwotnego celu 2750 do 2025 r., kładąc nacisk na ośrodki miejskie i wsparcie dla elektrycznych przejazdów.
Dwa prototypowe modele Hondy z serii 0
Na targach CES 2025 odbędzie się światowa premiera dwóch prototypowych modeli Hondy z serii 0. Pojazdy pojawią się na rynku w 2026 roku. Firma przedstawi też oryginalny system operacyjny pojazdu ( OS), który zostanie zastosowany we wspomnianych modelach.
Honda odsłoniła serię 0 na poprzednich targach oraz związaną z nią koncepcję rozwojową „smukłe, lekkie i mądre”. Teraz skoncentruje się na tym, co sprawia, że modele te nazywa się „mądrymi”.
Poza wprowadzeniem oryginalnego systemu oprogramowania (OS) pojazdu, firma podkreśli znaczenie technologii zautomatyzowanego prowadzenia montowanych w pojazdach serii 0 i zaprezentuje układ scalony typu SoC (System on Chip), który będzie obsługiwał te modele jako pojazdy zdefiniowane przez oprogramowanie ( SDV).