W Krakowie wybudują premetro. Jasna deklaracja wiceprezydenta Andrzeja Kuliga. Zobacz, gdzie powstaną podziemne przystanki

Piotr Tymczak
Miasto planuje budowę pierwszego etapu premetra do 2033 roku. Na kolejnych slajdach zobacz, gdzie będą przystanki.
Miasto planuje budowę pierwszego etapu premetra do 2033 roku. Na kolejnych slajdach zobacz, gdzie będą przystanki. Andrzej Banas / Polska Press
- Premetro to jest projekt, który na pewno zostanie zrealizowany w pełni - przyznaje wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig. Inwestycja ma być przeprowadzona do 2033 roku. Przejdź do GALERII, by zobaczyć, gdzie zaplanowano podziemne przystanki.

- Plan jest taki, by w tym roku miasto pozyskało decyzję środowiskową dla budowy premetra. - To jest dla nas niezwykle istotne, ponieważ to pozwoli wystąpić z wnioskiem o środki zewnętrzne na realizację pierwszego, najważniejszego etapu tunelowego. To jest około 8-10 km tunelu. I myślę, że to rozwiązanie będzie zrealizowane w najbliższych latach - dodaje wiceprezydent Andrzej Kulig.

Długość pierwszego etapu budowy premetra to ok. 10,5 km. Chodzi o trasę Dom Handlowy Wanda – rejon Stadionu Miejskiego im. H. Reymana (stadion Wisły). Na trasę składa się: odcinek naziemny o długości ok. 3,6 km, odcinek estakadowy - ok. 1,4 km i odcinek podziemny - ok. 5,5 km. Na trasie pierwszego etapu ma się znaleźć 5 przystanków naziemnych, 2 na estakadzie (Wiślicka, os. Oświecenia) i 7 podziemnych. Łącznie ma powstać 14 przystanków.

W oparciu o koncepcję z 2021 roku, szacunkowy koszt realizacji I etapu to ok. 2,5 mld zł, a wstępnie planuje się, że premetro zostałoby uruchomione w 2033 r.

Prowadzone są intensywne prace związane z remediacją terenu, na którym ma zostać wybudowana pętla tramwajowa, jako ostatni odcinek linii tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej.

Kraków. Trwa wielkie oczyszczanie terenu pod pętlę tramwajow...

Polska pierwsza w rankingu CNN

od 16 lat
Wideo

Komentarze 20

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

H
Hahahaa
Tramwaje z torów wypadają a im się metro marzy, kabaret na kółkach...
P
Proste?
10 stycznia, 14:21, Gość:

Kto stworzył ideę żeby po mieście podróżować podziemiami jak szczur? jechałam warszawskim metrem...i czym się tam zachwycać? widoków za oknem podziwiać nie można, tylko ciemność i migające światła....upadlają ludzi coraz bardziej....a gdzie godność podróżowania? a gdzie promienie słoneczne dla wzroku?

10 stycznia, 23:04, Gość:

widoki to sobie podziwiaj w pociągu do trzebini, w mieście masz szybko się dostać z punktu A do punktu B.

Zamów se taksówkę zatem.

U
Urzędnicy z UMK
12 stycznia, 09:19, Gość:

może niech sie zajma najpierw dziurawymi drogami, podwórkami , chodnikami....

O, to zbyt prozaiczne. Do wyższych rzeczy jesteśmy stworzeni!

G
Gość
może niech sie zajma najpierw dziurawymi drogami, podwórkami , chodnikami....
G
Gość
10 stycznia, 14:21, Gość:

Kto stworzył ideę żeby po mieście podróżować podziemiami jak szczur? jechałam warszawskim metrem...i czym się tam zachwycać? widoków za oknem podziwiać nie można, tylko ciemność i migające światła....upadlają ludzi coraz bardziej....a gdzie godność podróżowania? a gdzie promienie słoneczne dla wzroku?

widoki to sobie podziwiaj w pociągu do trzebini, w mieście masz szybko się dostać z punktu A do punktu B.

A
Agnieszka Agnieszka
Zaraz a ci radni będą jeszcze mieli cokolwiek do powiedzenia?W 2033?
E
Ehh
W wielu krajach metro ma swoje naziemne i podziemne części.W centrum gdzie jest duze zagęszczenie biegnie pod ziemią a poza centrum na powierzchni. Każde miasto ma swoja specyfikę i Kraków ma swoja, nie powinno sie stosować kopiuj i wklej z innych miast,tylko dopasować rozwiązania do potrzeb MIESZKAŃCÓW a nie lobbystów.
G
Gość
10 stycznia, 14:21, Gość:

Kto stworzył ideę żeby po mieście podróżować podziemiami jak szczur? jechałam warszawskim metrem...i czym się tam zachwycać? widoków za oknem podziwiać nie można, tylko ciemność i migające światła....upadlają ludzi coraz bardziej....a gdzie godność podróżowania? a gdzie promienie słoneczne dla wzroku?

Cóż, dla niektórych to jakiś symbol „nowoczesności” tudzież „metropolitarności” miasta — bez którego najwidoczniej czują się bardzo źle. Niedowartościowani i poniżeni.

G
Gość
Kto stworzył ideę żeby po mieście podróżować podziemiami jak szczur? jechałam warszawskim metrem...i czym się tam zachwycać? widoków za oknem podziwiać nie można, tylko ciemność i migające światła....upadlają ludzi coraz bardziej....a gdzie godność podróżowania? a gdzie promienie słoneczne dla wzroku?
G
Gość
10 stycznia, 09:45, Gość:

koszt 2,5 mld??. Co za dureń to liczy. Sam odcinek podziemny po cenach warszawskiego metra to jest 5,5 km x 600mln= 3,3 mld złoty. Co za jełop to liczy, gdzie, wykup działek, gdzie estakada, gdzie torowisko??

…no i kwestia: kto za to zapłaci? Czy jedynie sami „entuzjaści” metra, którzy mało się nie posikają, aby tylko mieć to wymarzone metro w Krakowie?

G
Gość
9 stycznia, 12:35, Hans von Schwinke:

A u kaczana zaloza kanalizacje!

9 stycznia, 21:13, Rudy z Budy:

Placzesz bo nie mozesz mordowac polskich dzieci w swoim niemieckim obozie koncentracyjnym i chodzisz glodny bo nie ma czego rabowac na polskich ziemiach wredny folksdojczu z PO?

Rudy, wejdź do budy i przestań szczekać, bo nie da się tego słuchać.

W
Wernyhora
Bardzo dobrze, dodajcie Rybitwy i super rozwiązanie! Już zacznijcie budować!
G
Gość
koszt 2,5 mld??. Co za dureń to liczy. Sam odcinek podziemny po cenach warszawskiego metra to jest 5,5 km x 600mln= 3,3 mld złoty. Co za jełop to liczy, gdzie, wykup działek, gdzie estakada, gdzie torowisko??
K
Krakus
Przejazd z Huty pod stadion Rejmonta będzie trwał z 40 min - bardzo nowoczesne rozwiązanie które spowoduje , że ludzie chętnie się przesiądą na komunikacje miejską :)
E
Ehh
Xd,czyli ,,Manhattan "na Rybitwach bez metra ,nawet w fazie koncepcji.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na i.pl Portal i.pl