Obecnie miasto jest w trakcie pozyskania decyzji środowiskowej na budowę premetra. Decyzja powinna zostać wydana do końca tego roku. Premetro to szybki tramwaj poruszający się bezkolizyjnie, częściowo w tunelach, a częściowo torami znajdującymi się na powierzchni.
Rafał Komarewicz, kandydat na prezydenta Krakowa Polski 2050 Szymona Hołowni (Komitet Wyborczy Wyborców Rafała Komarewicza Kraków Trzecia Droga), powiedział, że miasto, co prawda postanowiło zbudować takie tunele, w których będzie mogło pojechać docelowo metro, ale na razie władze miasta postawiły na budowę premetra.
- Jako prezydent będę przekonywał nową Radę Miasta Krakowa do podjęcia decyzji o budowie metra i przeprojektowania obecnej koncepcji. Problemem jest m.in. to, że metro potrzebuje dłuższych stacji, ponieważ wagon metra mieści ok. 1500 osób, a najdłuższy tramwaj Krakowiak może pomieścić 300 pasażerów. Dlatego uważam, że obecna koncepcja wymaga zmian. Fundusze na wprowadzenie poprawek w projekcie możemy pozyskać z KPO – zaznaczył kandydat na prezydenta Krakowa.
Naniesienie zmian w projekcie metra zajmie około 3 lata
Rafał Komarewicz zaznaczył, że jest zwolennikiem budowy pierwszej linii metra na odcinku DH Wanda – Centrum – Bronowice (ok. 17 km). A naniesienie zmian w projekcie będzie trwało ok 3 lat. Trzeba będzie złożyć m.in. nowy wniosek o decyzję środowiskową i uzyskać pozwolenia na budowę.
- Najwieksze pieniądze na metro będą potrzebne w 2028 roku, kiedy będzie nowa perspektywa finansowa Unii Europejskiej. Jest z nami Róża Thun, bardzo skuteczna europosłanka. Przypomnę, że to dzięki niej wyjeżdżając za granicę mamy roaming w tych cenach co rozmowy w Polsce. Wierzę, że przy pracach nad nową perspektywą będziemy mogli skorzystać z jej skuteczności i zapewnić przestrzeń finansową na budowę krakowskiego metra – dodał Rafał Komarewicz.
Metro w Krakowie może dofinansować Unia Europejska
Róża Thun, europosłanka partii Polska 2050 Szymona Hołowni, wyraziła uznanie co do starań Rafała Komarewicza, aby w Krakowie powstało metro.
- Metro będzie bardzo ważnym elementem nowej polityki komunikacyjnej Krakowa, opartej na transporcie przyjaznym środowisku. Unia Europejska bardzo dużą wagę przykłada do kwestii ochrony środowiska. Dlatego przy pracach nad nową perspektywą będę zabiegać o to, aby znalazły się tam programy, w ramach których Kraków będzie mógł wybudować w końcu metro - mówiła Róża Thun.
Uczestnicy konferencji przekazali, że budowę odcinka metra z DH Wanda (Nowa Huta) do Stadionu Wisły (Bronowice) szacuje się na kwotę 9-12 mld zł, a z funduszy unijnych będzie można pozyskać na ten cel 45-80 proc.
Rafał Komarewicz podkreślił, że władze Krakowa jednocześnie muszą lobbować na krajowym podwórku, tak aby pozyskać jak największą sumę na powstanie metra, aby ta inwestycja w jak najmniejszym stopniu obciążyła napięty budżet Krakowa.
Cyberbezpieczeństwo - Polska na czele rankingu!
