Do tragicznego zdarzenia doszło w niedzielę 20 października. 33-letni mężczyzna przechodzący z rodziną przez przejście dla pieszych na ul. Sokratesa został potrącony przez kierowcę BMW pędzącego ulicą z prędkością 130 km/h. Pieszy zginął na miejscu. Wcześniej zdążył zepchnąć z jezdni swoją żonę i dziecko, dzięki czemu trafili do szpitala tylko z lekkimi obrażeniami.
Komisja badająca przyczyny wypadku nie miała wątpliwości, że gdyby kierowca poruszał się z dopuszczalną w tym miejscu prędkością 50 km/h, nie doszłoby do tej tragedii. Dlatego krótko po wypadku Zarząd Dróg Miejskich podjął decyzję o przebudowie ulicy.
Na początku, już po kilku dniach od wypadku, na ul. Sokratesa zamontowano progi zwalniające, które skutecznie spowolniły ruch - było to jednak rozwiązanie doraźne. Niedawno drogowcy przestawili wstępny plan generalnej przebudowy ulicy.
Najbardziej zakorkowane miasta w Polsce i na świecie. Raport...
Zakłada on przede wszystkim zmianę układu drogowego. ZDM chce pozostawić po jednym pasie ruchu w każdym kierunku, poszerzyć azyle, a także - zgodnie z postulatem mieszkańców - przenieść ścieżkę rowerową ze strony północnej na południową, a zamiast niej (po stronie północnej) wybudować szeroki chodnik. Planowane jest też stworzenie miejsc postojowych i zatok autobusowych, a także nasadzenia zieleni. Urzędnicy rozważają również wyniesienie przejść dla pieszych (jak na poniższym zdjęciu), ale jak zaznacza rzeczniczka ZDM Karolina Gałecka, możliwości wprowadzenie tego rozwiązania są dopiero sprawdzane.
W bielańskim ratuszu odbyły się konsultacje, w trakcie których swoje uwagi do projektu mogli zgłaszać radni i mieszkańcy dzielnicy. Pojawiły się m.in. wnioski o stworzenie ronda na skrzyżowaniu z ul. Kaliszówka, a także wydzielenie lewoskrętów w ulice podporządkowane.
Nowe stacje metra na Woli zachwycają wyglądem. Mieszkańcy sk...
Niektóre punkty planu przebudowy wzbudziły obawy osób obecnych na zebraniu. Chodzi przede wszystkim o pomysł zwężenia drogi, który - według mieszkańców - może skutkować zakorkowaniem ulicy. Stanowisko Zarządu Dróg Miejskich w tej sprawie jest jednak zdecydowane. - Jeżeli mamy do wyboru bezpieczeństwo pieszego albo komfort kierowców, to z pewnością zawsze wybierzemy bezpieczeństwo - mówi rzeczniczka ZDM Karolina Gałecka - Jeśli na poważnie myślimy o ochronie pieszych w mieście, nie możemy stosować półśrodków.
- Nie bójmy się tych zmian. Jest wiele przykładów arterii, na których wprowadzaliśmy zmiany w organizacji ruchu i gdzie obawiano się zakorkowania jezdni, a jak się później okazało, nic takiego nie miało miejsca - uspokaja Gałecka.
Kiedy początek prac na Sokratesa?
Po konsultacjach urzędnicy wracają do dalszego opracowywania zmian w organizacji ruchu. Po przeanalizowaniu wszystkich uwag i rozważeniu możliwości wprowadzenia zgłoszonych poprawek projekt ma zostać przekazany do Biura Polityki Mobilności i Transportu. Dopiero po jego zatwierdzeniu będą mogły ruszyć prace na ul. Sokratesa. Zarząd Dróg Miejskich ma nadzieję, że przebudowa rozpocznie się jeszcze w tym roku.
