WISŁA KRAKÓW. Najbogatszy serwis w Polsce o piłkarskiej drużynie "Białej Gwiazdy"
- Ten raport ma pokazać jak Wisła jest istotna dla gospodarki, ale dla nas jest to istotna sprawa w kontekście rozmów ze sponsorami, inwestorami czy miastem. To pozwoli na to, żeby dyskusja była na wyższym poziomie - mówi prezes i większościowy właściciel Wisły Jarosław Królewski.
Raport powstał przy współpracy z firmą EY. I właśnie partner, główny ekonomista EY na Europę i Azję Centralną Marek Rozkrut przedstawił wnioski, jakie wynikają z dokumentu. Co istotne, raport został przygotowany na podstawie danych za sezon 2021/2022, czyli ten, w którym Wisła grała jeszcze w ekstraklasie. - Za okres gry w I lidze wyniki nie różniłyby się jednak znacząco - podkreślił Jarosław Królewski.
Analiza została przygotowana na podstawie publicznie dostępnych danych, wiedzy eksperckiej EY oraz danych i wyników ankiety przeprowadzonej wśród kibiców dostarczonych przez Wisłę Kraków. Marek Rozkrut opowiedział m.in. o efektach bezpośrednich działalności Wisły Kraków. Według raportu w omawianym sezonie „Biała Gwiazda” wygenerowała w polskiej gospodarce 90,2 mln złotych wartości dodanej oraz 840 miejsc pracy. Suma efektów dla sektora finansów publicznych wygenerowanych przez Wisłę Kraków w sezonie 2021/22 wynosiła 31,34 mln złotych.
Ekspert EY powiedział, że zdecydowana większość efektów ekonomicznych działalności klubu z ul. Reymonta jest generowana na terenie Krakowa. I podaje konkretne liczy. Wisła Kraków przyczyniła się do utrzymania w Krakowie 642 miejsc pracy. Budżet miasta z tytułu dochodów z podatków wzbogacił się dzięki Wiśle o 3,2 mln złotych.
Jak jeszcze Wisła wpływa na gospodarkę? Choćby poprzez współpracę z innymi podmiotami. Zamawiając sprzęt, usługi medyczne, ale też np. organizując mecze m.in. przy współpracy z firmami zewnętrznymi, w tym gastronomicznymi.
Ciekawym elementem raportu jest dokładne wskazanie, ile przeciętny kibic Wisły wydaje pieniędzy w dniu meczowym. Ten, który przychodzi na stadion, zostawia na nim ok. 65,76 złotych. Kibice oglądający mecze Wisły Kraków w lokalach gastronomicznych wydają przeciętnie na żywność i napoje 23,86 złotych, a ten sam kibic na meczu wyjazdowym 52,12 złotych. Łączna wartość wydatków kibiców Wisły w sezonie 2021/2022 wyniosła 21,8 mln złotych.
Z raportu wynika, że kibice Wisły chętnie kupują też subskrypcje telewizyjne, żeby oglądać mecze swojej drużyny. W sezonie 2021/2022 dzięki Wiśle Kraków sprzedano 21800 pakietów telewizyjnych i subskrypcji internetowych o łącznej wartości 1,1 mln złotych.
Warto dodać, że podobne badania nie są na razie w Polsce normą jeśli chodzi o kluby sportowe. Wcześniej taki raport został przygotowany jedynie dla Legii Warszawa. - To drugie takie badanie, choć w przypadku Legii było ono robione, gdy występowała w europejskich pucharach, a wtedy efekty bardzo mocno rosną - podkreśla Marek Rozkrut.
Dodaje też: - Wśród klubów sportowych Wisła jest w awangardzie takich raportów, ale takich analiz przeprowadziliśmy wśród innych firm dziesiątki i to zdecydowanie pomaga prowadzić później merytoryczne rozmowy.
Z kolei Jarosław Królewski podkreśla potencjał klubu, który prowadzi: - Wisła Kraków jest klubem w TOP 3, może w TOP 5 w Polsce jeśli chodzi o kluby sportowe i ich potencjał. Chcemy wykorzystać ten raport do rozmów z władzami samorządowymi czy sponsorami. Chodzi o to, żeby pokazać fakty, a nie rozmawiać o tym, co nam się tylko wydaje, że jest. Ten raport to również krok w kierunku jeszcze większej profesjonalizacji klubu.
- Żony i dziewczyny Hiszpanów z Wisły Kraków na prywatnych zdjęciach piłkarzy
- Nowe wyceny piłkarzy Wisły. Sprawdź, ile jest warta drużyna po letnich transferach
- Wisła Kraków. Transfery byłych piłkarzy Wisły. Lato 2023
- Nowa wycena Cracovii z Kamilem Glikiem. Sprawdź, jaka jest wartość piłkarzy "Pasów"
- Nowy piłkarz Wisły Kraków na prywatnych zdjęciach. Hiszpan stał się podporą drużyny
- Hiszpańska ofensywa w Wiśle! Piłkarze "Białej Gwiazdy" na prywatnych zdjęciach