Wkrótce możesz mieć problem z zamówieniem taxi. Liczba firm z branży może spaść do rekordowo niskich poziomów

OPRAC.:
Redakcja Strefy Biznesu
Redakcja Strefy Biznesu
PAP
PAP
Jak podkreśla Tomasz Starzyk, analityk DnB, na jesieni 2024 r. liczba firm taksówkowych w Polsce może spaść – pierwszy raz w historii – poniżej 50 tys.
Jak podkreśla Tomasz Starzyk, analityk DnB, na jesieni 2024 r. liczba firm taksówkowych w Polsce może spaść – pierwszy raz w historii – poniżej 50 tys. Jaroslaw Jakubczak/ Polska Press
Od początku roku z rynku taxi ubyło ponad 700 firm, głównie jednoosobowych działalności, z kolei 3 tys. kolejnych zawieszono. Kondycja branży jest fatalna, a prognozy nie napawają optymizmem – podaje poniedziałkowa „Rz". Prowadzących biznes w tej branży, którzy twierdziliby, że ich kondycja jest dobra, praktycznie nie ma.

Spis treści

Tradycyjny zawód taksówkarza przestanie istnieć?

Jak czytamy w poniedziałkowej „Rzeczpospolitej”, tradycyjny kierowca taksówki to zawód, który przechodzi do historii. Po trzech kwartałach 2023 r. nad Wisłą zarejestrowanych było niecałe 51 tys. działalności tego typu, a to oznacza, że od momentu wybuchu pandemii zniknęło blisko 5 tys. firm. Z racji specyfiki branży chodzi głównie o jednoosobowe działalności gospodarcze, choć i korporacje taxi konsekwentnie zamykają działalność.

Jak wynika z najnowszych danych wywiadowni gospodarczej Dun & Bradstreet (DnB), które opublikowała „Rz”, w sumie od stycznia do końca września br. ubyło przeszło 700 tego typu podmiotów, a na liście zawieszonych działalności pojawiło się aż 3076 firm, czyli o 30 proc. więcej niż w 2022 r.

Sytuacja w branży jest fatalna

– Eksperci ostrzegają, że sytuacja tradycyjnych taksówkarzy jest fatalna. Aż 85 proc. badanych firm jest w słabej lub bardzo złej kondycji finansowej – podaje gazeta. Powołując się na analizy DnB, wskazano, że prowadzących biznes w tej branży, którzy twierdziliby, że ich kondycja jest dobra, praktycznie nie ma (odsetek ten sięga 0,05 proc.).

Jak podano, dynamika zamykania biznesów taxi może niepokoić. Choć to zjawisko przyspieszyło w okresie pandemii, to trend jest widoczny od kilkunastu lat. Jak podkreśla cytowany przez gazetę Tomasz Starzyk, analityk DnB, jeśli utrzyma się on w kolejnym roku, to na jesieni 2024 r. liczba firm taksówkowych w Polsce spadnie – pierwszy raz w historii – poniżej 50 tys.

– To oznaczałoby, iż w ostatnich 15 latach rynek przewozów taksówkowych skurczył się w naszym kraju o ponad 20 tys. zarejestrowanych podmiotów. A do tej liczby należy dodać ponad 3 tys. firm zawieszonych. I to tylko w pierwszych trzech kwartałach br. – wskazał., jednocześnie dodając, że ta statystyka sytuuje sektor taxi w pierwszej dziesiątce branż, gdzie notuje się największą liczbę zawieszonych firm (w tej grupie są m.in. podmioty z branży hotelarskiej czy restauracyjnej).

Źródło:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 6

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

T
Tomas
To nie pandemia , tylko pato przewozy #Uber#Bolt#itp które PiS wpuścił i dal przyzwolenie zarabiania i wyprowadzania pieniędzy z Polski , zagranicznym podmiotom , przy pomocy niewolnokw , którzy pracują na czarno za głodowe stawki
J
J.K
To taksówkarze powinni ustalać stawki za usługę, a nie korporacje. Te korporacje są tylko pośrednikiem i nic więcej ! Korporacje powinny brać 50 gr lub 1 zł od kursu i to wszystko. A tam się nosi grubą kasę, za to że Pan Józef lub Wątroba da zlecenie. A dojazd do klienta jest za darmo, nawet taki w korkach Bruskiego po 4-5 km. To już do kursu się wtedy dokłada. Całą robotę wykonuje taksówkarz. Taksówkarze powinni mieć swój związek zawodowy, który by był jakąś realną siłą. A jest tak, że szefowie korporacji manipulują, cisną i oszukują taksówkarzy. Wiem jak jest, bo jeździłem w wielu korporacjach i wszędzie jest to samo. Zastraszanie, robienie z taksówkarza głupca. Teksty- bo cię zawieszę, bo możesz sobie odejść, itp są na porządku dziennym (szef ekspress taxi w tym przoduje, wybitna menda z niego). A jak ktoś ma rodzinę na utrzymaniu, to już nie będzie walczył otwarcie i tak to działa ta patologia. A jak korporacje oszukują Urząd Skarbowy, to już jest zupełnie inny temat. Przepisują kwoty z liczby kursów na opłaty stałe, albo opłat stałych nie wymieniają, tylko wyszczególniają liczbę kursów. Fakturę dają tylko 1/3 kierowców, bo reszta nie chce, bo jest na ryczałcie. Jest straszny [wulgaryzm] w tych korporacjach.
J
Janek
Jestem taksówkarzem z 30 letnim stażem i powiem coś niepopularnego, ale niestety taksówkarzy wykończyły ich własne korporacje ! Korporacje nie patrzą na taksówkarza, tylko robią wszystko, żeby zaniżyć ceny, po to żeby mieć jak najwięcej zleceń. Już jeden pazerny zamknął w Bydgoszczy Radio Taxi Mercedes. Taxi Fordon też już został wciągnięty przez taxi 919. Za chwilę będą następne korpo. Ich szefowie tylko patrzą na ilość zleceń. Korporacja zarabia 150 000 miesięcznie na zleceniach a taksówkarz jeżdżąc przez 8 godzin nie może najniższej krajowej zarobić. Taksówkarz musi nakarmić wszystkich wokoło, czyli korporacje ,ZUS, mechanika, paliwo, OC, a sam z kredytów i z głodu zdycha. Dobrze żyją tylko emeryci policyjni i wojskowi, bo ci mają wysokie emerytury, mają zapłacone ZUSy i zwykły taksówkarz nie ma z nimi w ogóle żadnej konkurencji. Niestety to nie jest równość prowadzenia działalności gospodarczej, to jest nierówność. Taki Ekspress Taxi to od lat męczy i oszukuje swoich kierowców. Stawka 1,80zł/km obowiązywała ponad 10 lat, gdzie co roku rosły koszty składki na ZUS oraz koszty paliwa, oraz napraw samochodu. A ta stawka stała w miejscu i to powoli wykańczało taksówkarza. Korporacje wykańczają swoich taksówkarzy-robotników, a później same się wykańczają i jeszcze są zdziwiene dlaczego to padło. A to pada z pazerności korporacji, to jest chore.
M
Marian
Kierowcy taksówek w dużych miastach to często resortowe towarzystwo, włos im z wuja nie spadnie...:)

https://niezalezna.pl/polityka/opozycja/wroca-emerytury-dla-bylych-esbekow-zagwarantowano-im-to-w-umowie-koalicyjnej/503219
K
Kasia
W naszym Koszalinie nie brakuje taksówek Halo taxi ,Euro taxi , Radmor . Nie ma problemów z zamówieniem kursu a kierowcy na ogół są sympatyczni. Natomiast Bolt, itp free taxi powinny zniknąć z ulic. Beznadziejni kierowcy i samochody. Niezdrowa konkurencja i tyle.
o
ogórek
To się nazywa wolny rynek ale w trybach. Urzędasy wydawały bez opamiętania koncesje / chyba po to aby zgarnąć wielką kasę a nie regulować podaż w stosunku do popytu/.

I teraz nastąpi wielki krach.
Wróć na i.pl Portal i.pl