"Znachor" na Netfliksie po premierze. Czym się różni od klasycznej wersji z 1982 roku? Dla wielu to najlepsza ekranizacja

Damian Kelman
Damian Kelman
Wideo
od 16 lat
Nowy "Znachor" jest już dostępny! To najgłośniejsza polska premiera na platformie Netflix w 2023 roku. Produkcja od początku wzbudzała jednak kontrowersje i obawy. Fani filmu z 1982 roku głośno mówili, że to profanacja i że nowa wersja na pewno nie dorówna starej. Odbiór okazał się być jednak zupełnie inny, a fani są zachwyceni. Czym nowa wersja filmu różni się od swojego znanego poprzednika?

Spis treści

"Znachor" już na Neflix

Gdy Netflix ogłosił zamiar stworzenia nowej ekranizacji powieści Tadeusza Dołęgi-Mostowicza, wielu internautów nie kryło oburzenia. Dotychczas film ukazał się w dwóch wersjach. Pierwsza pochodzi z 1937 roku i jest dziełem Michała Waszyńskiego. Ta wersja nie jest jednak tak dobrze znana jak film z 1982 roku w reżyserii Jerzego Hoffmana.

Hoffmanowski "Znachor" osiągnął status kultowego filmu w polskiej kinematografii. W różnych stacjach telewizyjnych pokazywany jest kilkanaście razy w roku, a w okresie świątecznym cieszy się jeszcze większą popularnością.

Fani przygód Rafała Wilczura obawiali się, że Netflix może zburzyć fragment pomnika polskiej kultury, stąd niechętnie zapatrywali się na trzecią adaptację.

Ostatecznie jednak doczekaliśmy się trzeciego wydania, które miało swoją premierę w środę, 27 września, na Netfliksie.

Czym "Znachor" Nefliksa różni się od poprzednika?

Tak jak wersja z 1982 roku ma wiele elementów różniących ją od tej przedwojennej, tak i najnowszy "Znachor" odbiega od poprzedniego wydania, pokazując własne podejście do historii Dołęgi-Mostowicza.

Dwóch odtwórców czołowych ról w nowym wydaniu podzieliło się swoimi odczuciami i różnicami w rozmowie z Radiem Eska.

"Podszedłem do tego w ten sposób, że skoro robimy trzecią ekranizację powieści Dołęgi-Mostowicza, to jest to pewnego rodzaju kontynuacja jakiejś myśli, bądź dialog z poprzednimi i z pierwowzorem. Oczywiście przypomniałem sobie wersję z lat 80., obejrzałem też po raz pierwszy wersję z lat 30., zobaczyłem różnice w podejściu do tego, po czym wróciłem do powieści. Nasz scenariusz odbiega, na szczęście, od poprzednich ekranizacji. Jest taką jakby autonomiczną opowieścią o znachorze, więc gdzieś tam te echa zostały z tyłu głowy i tylko do tego mi były potrzebne, żeby o nich nie zapomnieć i nosić je w sobie, ale jednak główną bazą był nasz scenariusz" – powiedział Leszek Lichota, który wciela się w rolę Rafała Wilczura.

Anna Szymańczyk, która wciela się z kolei w rolę Zochy, zwraca uwagę, że nowa wersja większy nacisk położyła na poczucie humoru.

"Nam zależało, żeby to nie była smutna, ciężka historia o kimś, kto chodzi i ulecza, tylko o człowieku, który ma swoje śmieszne momenty" - powiedziała.

Jeśli natomiast chodzi o różnice w samej fabule, można wyróżnić ich kilka, chociaż fani "Znachora" z pewnością znajdą ich jeszcze więcej. Jednym z elementów w wersji Michała Gazdy jest otwarcie się na historię żony Rafała Wilczura. O ile w wersji z 1982 roku jej życiorys ogranicza się tylko do odczytania listu przez profesora, tak w nowej odsłonie możemy śledzić dokładnie jej losy.

Poza żoną, zupełnie inaczej jest też opisana postać profesora Dobranieckiego, czyli przyjaciela Wilczura. W wersji Hoffmana nie żywi on żadnego urazu i negatywnych emocji do głównego bohatera, a w netfliksowym wydaniu ten wątek został przedstawiony bliżej zgodności z powieścią, gdzie Dobraniecki walczy o zajęcie pozycji tytułowego znachora.

I to co najcenniejsze, czyli ikoniczna scena: "Proszę państwa, wysoki sądzie - to jest profesor Rafał Wilczur!". Chociaż słowa te padają również w wersji Michała Gazdy, cała sytuacja wygląda zupełnie inaczej, a nawet jest wypowiadana przez kogoś innego. Szczegółów jednak nie będziemy zdradzać, mając świadomość, że wielu fanów zawsze czeka właśnie na tę konkretną scenę.

Internauci zachwyceni nowym "Znachorem"

Pomimo negatywnych opinii na początku informacji o nowym "Znachorze" i licznych obawach internautów, odbiór okazał się być całkowicie odmienny, o czym najlepiej świadczą wypowiedzi przypadkowych internautów, którzy zdecydowali się skomentować wersję Netfliksa (pisownia oryginalna). Niektórzy uważają, że jest to najlepsza ekranizacja "Znachora" ze wszystkich trzech.

Fajny ten "Znachor" od Netflix. Netflixowy w dobrym tego słowa znaczeniu. Lubię wersję z lat 80', ale ta typowo dla Netflixa ma więcej głębi w postaciach dalszoplanowych i szczyptę realiow czasu akcji. Watki romantyczne dla mnie też nie są nachalne

Chciałem powiedzieć tylko jedno - Nowy Znachor jest lepszy od tego z lat 80… Brawo Netflix

Lichota w roli Rafała Wilczura super. Marysia może być, ale hrabia Czyński trochę dziwny. Moje odczucia w połowie filmu

Nowy Znachor top. Chciałbym, żebyśmy w końcu przestali być zaślepieni przez nostalgię, bo jest to naprawdę dobry film, który nie jest jedynie odtworzeniem TEJ wersji i działa po prostu jako osobne dzieło. Zdecydowanie warto

Znachor Netflixa? Cudowny i popłakałem się

Co ciekawe, jeśli wierzyć użytkownikowi portalu X (wcześniej Twitter), "Znachor" dotarł już nawet do...Australii, gdzie również się spotkał z pozytywnym odbiorem!

Zakochałam się w polskich produkcjach filmowych na Netfliksie. Jakość od A do Z jest znakomita! Pozdrawiam, miłość, z Australii

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Portal i.pl codziennie. Obserwuj i.pl!

źródło: Eska / Dziennik / Twitter

lena

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 20

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

B
Bozena
Niestety, nowa wersja” Znachora” nie oddała klimatu z tamtych lat. Uważam, ze druga wersja, a zwłaszcza obsada była wiele lepsza.
d
drydry
27 września, 17:36, Fan TVN u:

Bzdura! Na TVNie ciągle mówią ,że najlepszy film to Zielona granicą A. Holland.

27 września, 17:50, Kalmuk:

Wypier...laj stąd bo nie wytrzymam kredyciorzu.

TVNazi? Jaka stacja taki ranking

F
Fanka starego kina
Oglądałam wiele razy pierwszą ekranizację nad którą czuwał autor książki. Nie jest tak słodka jak ta z lat 80, ale polecam z całego serca, chociażby ze względu na cudowną grę aktorów . Można zapłakać i nad Wilczurem i nad jego żoną. Zakończenie podobne i inne jednocześnie.
L
L
27 września, 22:12, Krytyk filmowy:

Myślę, że staremu Znachorowi na pewno nie dorówna. To był jeden z najlepszych polskich filmów.

To nie myśl, tylko obejrzyj ;-))))...

K
Krytyk filmowy
Myślę, że staremu Znachorowi na pewno nie dorówna. To był jeden z najlepszych polskich filmów.
S
Sad
Dobry film jak Deesitys.
Z
Zawiedziona
To jakaś porażka , nie umywa się do poprzednika . Dlaczego nikt nie zrobi 100 % z Dołęgi .To jest film na raz , poprzednią wersję można oglądać raz w miesiącu. Dla mnie lipa . Łapa w dół . 👎
B
BUDYŃ
Nie oglądałem i oglądać nie zamierzam!

Mam więc prawo a wręcz obowiązek wypowiedzieć się na temat tego filmu!
L
Leszek
Stary film jest najlepszy. Nic nie przebije starej fabuły. Nowy podróba starego.
I
Iii
Znachor musi być lewicowym agitatorem kochającym wszystkich odmieńców i odszczepieńców skoro tak chwała film na nietfiksie
A
Antypopis
27 września, 17:33, nietfilx:

czy znachor miał czarną skórę? był trans? to modne na tym serwisie

Nie. Jeszcze nie, ale zaraz ci rasiści z netflixa zrobią. To naród, który nie jest cha prawdy, dlatego robią filmy nie tylko w Hollywood. Zakłamane historie, oszukane i okradzione rzeczy, nawet bajki teraz kradną białym, jak dzwoneczek czy syrenka.

A
Antypopis
27 września, 17:16, Hatfuu:

Nie wspieram tęczowego netfilxa

27 września, 18:56, X:

Jak widać, nie tylko z netfliksem masz problem.

Nie tylko on ma problem z faszystami z Netflix za, który jakby mógł, pokazał by filmy, gdzie biali to brudasy głupie jak drób, a czarni to mądrzy ludzie, którzy wymyślili wszystko. Szkoda tylko, że czarni nawet koła nie idkryliz gdy inne rasy niezależnie od siebie potrafiły to zrobić.

Z
Zygmunt
Po co komu nowy, jak jest cudny stary? To nie jest kreatywne, brak pomysłu nie kręcimy.
M
Młody pisior
27 września, 20:06, keraM:

Wzorem pisiorów nie oglądałem nowej wersji Znachora ale już wiem, że nie dorówna tej starej.

Nie oglądaj. Ty i tak nic nie zrozumiesz.

X
X
27 września, 17:16, Hatfuu:

Nie wspieram tęczowego netfilxa

Jak widać, nie tylko z netfliksem masz problem.

Wróć na i.pl Portal i.pl