Lipcowe rozszerzenie będzie stanowiło ósmy etap rozbudowy sieci dróg płatnych w ramach systemu viaTOLL.
Do systemu zostaną włączone odcinki:
Droga ekspresowa S8 – skrzyżowanie z drogą powiatową nr 2012B – węzeł Mężenin,
Droga ekspresowa S19 – węzeł Lublin Sławinek – Lublin Węglin,
Droga krajowa nr 24 – Pniewy (skrzyżowanie z DK 92) - węzeł Skwierzyna Południe
Droga krajowa nr 50 na odcinkach:
Kuznocin (skrzyżowanie z DK 92) – Guzów (skrzyżowanie z drogą powiatową nr 3835W),
Chudolipie (skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 876) – Dębówka (skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 683),
skrzyżowanie z drogą powiatową nr 2709W – skrzyżowanie z drogą powiatową nr 4201W,
skrzyżowanie z drogą powiatową nr 4202W – węzeł Brok,
Droga krajowa nr 92 na odcinkach:
Boczów (skrzyżowanie z drogą powiatową nr 1258F) - Poźrzadło (skrzyżowanie z drogą powiatową nr 1225F),
skrzyżowanie z drogą powiatową nr 1238F - Myszęcin (skrzyżowanie z drogą powiatową nr 1211F),
skrzyżowanie z drogą powiatową nr 1217F – skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 305,
Łowicz (skrzyżowanie z drogą krajową nr 14) - Kuznocin (skrzyżowanie z drogą krajową nr 50),
Sochaczew (skrzyżowanie z drogą krajową nr 50) - granica Warszawy.
Elektroniczny system poboru opłat drogowych viaTOLL został uruchomiony 6 lat temu. Obecnie obejmuje blisko 3 300 km dróg krajowych, ekspresowych i autostrad zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Wszystkie przychody wygenerowane przez viaTOLL trafiają na konto Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) i przeznaczane są na dalsze inwestycje w rozbudowę oraz modernizację istniejącej infrastruktury drogowej w Polsce. - Od startu viaTOLL w 2011 r. do końca maja bieżącego roku z tytułu opłat do KDF wpłynęło 7,92 mld złotych – powiedział podczas konferencji prasowej Krzysztof Gorzkowski z firmy Kapsch Telematic Services, która jest operatorem viaToll.
Jak wyjaśnił Gorzkowski, każdego dnia system przynosi wpływy w wysokości średnio 4,1 mld zł. Obecnie w systemie zarejestrowanych jest 1 mln 73 tys. pojazdów. Najwięcej opłat poprzez viaTOLL wnoszą polscy kierowcy - stanowią one 85 proc. wszystkich przychodów. Natomiast opłaty od kierowców z krajów zza wschodniej granicy wynoszą zaledwie… 9 proc.
Opłaty za użytkowanie dróg, wnoszone poprzez viaTOLL, nie ulegają zmianom. Wynoszą one - w zależności od klasy emisji spalin - od 20 do 53 gr w przypadku dróg ekspresowych i od 16 do 42 gr na drogach krajowych. – Od momentu uruchomienia systemu obserwujemy wzrost pojazdów z najniższą emisją spalin, których kierowcy płacą najmniej za przejazd – mówił przedstawiciel Kapsch Telematic Services.
Całkowite koszty sytemu wyniosły do tej pory 3 mld zł. – Proporcje kosztów do przychodów maleją proporcjonalnie do rozszerzania sieci dróg płatnych – wyjaśniał Gorzkowski zwracając uwagę, że koszty uruchomienia systemu zwróciły się po 18 miesiącach, a koszty rozszerzeń zwracają się po 30 – 72 dniach.
– viaTOLL to kura która znosi srebrne jaja. Mam nadzieję, że po 2018 r. ten system będzie kurą znoszącą złote jaja, przynosząc bardzo znaczące przychody do KFD – przewidywał Gorzkowski. Do tego czasu system powinien być rozszerzony o kolejne 400 km dróg.
Jan Krynicki, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych poinformował, że umowa z nowym operatorem systemu viaTOLL najprawdopodobniej zostanie podpisana na przełomie roku. Jak podkreślił, przy wyborze nowego operatora (którym może być też obecny, czyli Kapsch) nie będzie decydować kryterium najniższej ceny. – System musi być szczelny, zapewniać komfort użytkownikom dróg i powinien być maksymalnie elastyczny. Liczymy, że uczestnicy postępowania przetargowego przedstawią nam najlepsze rozwiązania – mówił Jan Krynicki.