Weryfikacji można dokonać na stronie internetowej www.banderolaakcyzowa.pl. Wystarczy wpisać serię, numer i rok wytworzenia banderoli, by dowiedzieć się, czy została ona wyprodukowana przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych. - Po wpisaniu ww. danych ukaże się wzór banderoli wraz ze wskazówkami, na jakie zabezpieczenia należy zwrócić uwagę, by upewnić się co do oryginalności znaku. Dowiemy się też, czy banderola jest umieszczona na właściwym miejscu i czy jest odpowiednia dla danego towaru - mówi Arkadiusz Słodkowski, rzecznik prasowy PWPW. Serwis będzie również dostępny przez telefony komórkowe z dostępem do internetu. - Dzięki temu klient będzie miał możliwość sprawdzenia znaku akcyzy jeszcze przed zakupem - podkreśla Słodkowski.
Nowy system weryfikacji ma pomóc w walce z alkoholową szarą strefą. PWPW przekonuje, że wprowadzone w 1993 r. polskie znaki akcyzowe na produkty spirytusowe są jednym z najskuteczniejszych zabezpieczeń w Europie. Banderole alkoholowe są trudniejsze do sfałszowania niż banknoty czy oznaczenia na wyrobach tytoniowych.
Potwierdzeniem ma być to, że podczas wrześniowych, wzmożonych kontroli w sklepach nie ujawniono podrobionych napojów spirytusowych. - Podczas prowadzonych w ostatnim czasie wzmożonych kontroli Służby Celnej, policji, urzędów kontroli skarbowej oraz inspekcji sanitarnych i handlowych nie znaleziono podrobionego alkoholu w żadnym z ponad 70 tys. legalnych punktów sprzedaży. To dobra wiadomość dla polskich konsumentów - informuje Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy.
Według szacunków ZPPPS alkoholowa szara strefa w Polsce to 15 proc. całego rynku mocnych alkoholi, a państwo traci z tego tytułu ponad 1,2 mld zł.