Rusza budowa ważnych dla Wrocławia dróg. W tym miesiącu urząd marszałkowski może podpisać umowę na projekt i budowę odcinka wschodniej obwodnicy miasta: z Łanów do Długołęki. Ta droga będzie kolejnym krokiem do domknięcia wrocławskiego „ringu”. Nie mamy bowiem żadnej dokończonej obwodnicy, jest wiele pustych miejsc.
Brakuje jeszcze południowego odcinka wschodniej obwodnicy: z Iwin do Bielan Wrocławskich. Tu uzyskiwanie dokumentów potrzebnych do rozpisania przetargu może potrwać nawet około roku. Jednak to dobra okazja, by pomyśleć - co dalej. Na tym rozbudowa sieci drogowej w tym rejonie się nie skończy. Obwodnicę można będzie połączyć z autostradą A4.
Na A4 obok Wysokiej
W 2019 roku ma zostać wbita pierwsza łopata pod budowę odcinka obwodnicy wschodniej z Iwin do Bielan Wrocławskich. Urząd marszałkowski nie chce budować drogi inaczej niż przez Wysoką. Optuje tym samym za najtańszym wariantem, choć sprzeciwiali mu się mieszkańcy [NA MAPIE PONIŻEJ - LINIA NIEBIESKA]
Wciąż czekamy na decyzję RDOŚ o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji. To pewnie nie koniec problemów. Gdy decyzja zostanie wydana (to możliwe mniej więcej w połowie tego roku), mieszkańcy Wysokiej znów mogą ją oprotestować. Tym razem nie za sam fakt jej wydania, tylko jej treść.
- Na południowym odcinku trwa procedura wydawania pozwolenia środowiskowego. Wiemy, że Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska rozpoczął procedurę konsultowania rozwiązań środowiskowych z mieszkańcami - mówi Jerzy Michalak z zarządu województwa dolnośląskiego.
Jest jednak sposób, by ominąć Wysoką. W dalszej perspektywie wzdłuż istniejącej ul. Lipowej, będzie można istniejącym korytarzem wydzielić nową drogę do autostrady A4 do istniejących bramek poboru opłat w Karwianach i dalej do S8 (obecnie DK8). Taka trasa pozwoli ominąć Wysoką jadącym z A4 do Długołęki lub dalej. [NA MAPIE LINIA CZERWONA]
- Warto podkreślić, że ewentualny przebieg przez Wysoką powinien być w dalszej perspektywie uzupełniony o połączenie A4 na węźle w Karwianach z drogą Bielany-Łany-Długołęka - proponuje Michalak. W dalszej perspektywie ta droga mogłaby zostać przedłużona do drogi nr 8 w Magnicach. [NA MAPIE LINIA FIOLETOWA] Z tym, że do połączenia wschodniej obwodnicy z autostradą wystarczy przebudowa istniejącej drogi. Korytarza z Karwian do Magnic w ogóle nie ma na planach.
Konieczne będzie też zbudowanie węzła Karwiany. Na razie są tam bramki poboru opłat, ale jak przypomina Michalak, rząd chce je zlikwidować i zmienić system poboru opłat na elektroniczny. Do około 2020-2021 r., czyli zakończenia budowy obwodnicy przez Wysoką, w tej sprawie będzie wiadomo więcej.