Spis treści
W tych sklepach Polacy najczęściej robią zakupy
Zweryfikowaliśmy wszystkie listy zakupów stworzone w polskiej wersji aplikacji w roku 2022 i poddaliśmy analizie listy, które w tytule zawierały nazwy konkretnych sieci handlowych. Na podstawie danych z ponad 515 tys. list stworzyliśmy rankingi sieci w kategoriach: sieci spożywcze, dyskonty niespożywcze, drogerie, dom i ogród – podali twórcy raportu „Rankingu Popularności Sieci Handlowych 2023”.
Wynika z niego, że najczęściej zakupy robimy w trzech sklepach i są to:
- Lidl,
- Biedronka
- Auchan.

- Lidl utrzymał się na pozycji lidera rankingu, obejmując aż 35,2% analizowanych list zakupów w kategorii spożywczej. Względem poprzedniego roku sieć zwiększyła swoją popularność o 7,7 p.p.
- Duży skok popularności – o blisko 9 punktów procentowych – dotyczył także sieci Biedronka. Jej popularność wyniosła 34,2%, co jeszcze bardziej zbliżyło ją do konkurenta z Niemiec.
- Francuska sieć Auchan jako jedyna na podium osłabiła swoją pozycję. Spadek popularności mógł być związany z problemami wizerunkowymi sieci po wybuchu wojny w Ukrainie. Wynik na poziomie 7% pozwolił utrzymać Auchan trzecie miejsce, ale znacznie oddalił sieć od konkurencji z podium.
Z analiz list zakupowanych w aplikacji Listonic wynika, w 2022 r. większość spożywczych sieci handlowych osłabiła swoją pozycję, co przełożyło się na korzyść zaledwie kilku graczy.
W 2022 roku swoją pozycję umocniły:
- Lidl,
- Biedronka,
- Dino,
- Aldi.
Największy spadek popularności zaliczyły:
- Auchan,
- Carrefour,
- Żabka.
Polacy szukają oszczędności w supermarketach
Jak wynika ze zgromadzonych danych, konsumenci oszczędności szukali na zakupach w tanich, dużych sieciach handlowych. Z analiz Centrum Monitorowania Rynku dowiadujemy się, że w 2022 r. liczba transakcji w supermarketach była o ponad 6% wyższa niż jeszcze rok wcześniej.
Konsumenci poszukiwali oszczędności, czego pierwszą oznaką było przeniesienie znacznej części swoich codziennych zakupów do hipermarketów i dyskontów – czytamy w raporcie.
Kupujemy mniej, ale płacimy więcej
Centrum Monitorowania Rynku informuje, że wartość zakupów w dużej mierze zależy od formatu sklepu. W całym 2022 r. wszędzie można było jednak zaobserwować, że kupujemy mniej za wyższe kwoty.
– W 2022 r. klienci supermarketów wkładali do koszyka średnio 7% mniej produktów niż przed rokiem, ale wydawali na nie nieco ponad 40 zł więcej. Z kolei w dyskontach klienci za zakupy płacili średnio 53,50 zł, czyli prawie tyle samo co przed rokiem, ale do koszyka średnio trafiało aż o 12% mniej produktów – wylicza Elżbieta Szarejko, Analityk w Centrum Monitorowania Rynku.
Osoby kupujące w Lidlu w minionym rok włożyły do koszyka 14% mniej produktów. W tym samym czasie zapłacili za nie 1,5% więcej. W Biedronce liczba pakowań produktów w przeciętnym koszyku zmniejszyła się o 10%.
– Inflacja stale pogarsza sytuację finansową Polaków, co z kolei przekłada się na nasze przyzwyczajenia zakupowe. Po pierwsze, zakupy planujemy coraz rozważniej – w 2022 r. z aplikacji mobilnej Listonic korzystało 4,5% więcej użytkowników i powstało 9% więcej list zakupów niż przed rokiem. Po drugie, ceny, które do niedawna odgrywały drugorzędną rolę, znów zaczynają być decydującym czynnikiem. Jak wynika z badań NielsenIQ, we wrześniu 2022 r. już 63% konsumentów deklarowało zakup artykułów spożywczych po najniższych cenach, co stanowi wzrost o 11 p.p. względem poprzedniego roku – zauważa Małgorzata Olczak, Head of Sales w Listonic.
