BMW iX3 2022 286 KM. Test, wrażenia z jazdy, zasięg i ceny

Kamil Rogala
Z tym autem widziałem się niespełna rok temu, niedługo przed kuracją odświeżającą. Tym razem ponownie zdecydowałem się na test BMW iX3, ale w odświeżonej i podobno wyraźnie poprawionej wersji. Co się zmieniło? Jak to auto sprawdza się w długiej trasie i czy zyskał na opłacalności?

BMW iX3. Nadwozie i wnętrze

BMW iX3 na pierwszy rzut oka wygląda jak klasyczne X3, ale detale i dodatki stylistyczne mocno wpływają na estetykę auta. Praktycznie gdyby nie zielone tablice i specyficzne wypełnienie „nerek”, odróżnienie BMW iX3 od konwencjonalnej X3-ki byłoby niezwykle trudne. Na myśl od razu przychodzi Mercedes EQC, który bazuje na modelu GLC, ale w przypadku Mercedesa, zmiany są zdecydowanie bardziej rozległe, a przednia i tylna część auta, głównie światła, zostały zdecydowanie zmienione.

Wróćmy jednak do BMW iX3 o oznaczeniu LCI na rok 2022 i zacznijmy od przedniej części, gdzie zauważymy między innymi nowe klosze lamp o zdecydowanie smuklejszej sygnaturze wewnętrznej. Zniknęła górna „brew”, pojawiły się za to nieco bardziej agresywne „ringi”. Zdecydowanej modyfikacji poddano również zderzak. Jest bardziej agresywny, ma większe wloty powietrza i przetłoczenia, pojawiły się również niebieskie akcenty. Grill zostawiono praktycznie bez zmian, podobnie jak profil boczny auta – tutaj pojawiły się nieco inne skrzela za przednim nadkolem oraz listwy progowe.

Dość mocno zmienił się również tył. Główną rolę grają tutaj nowe klosze lamp o bardziej technicznej sygnaturze LED. Poza tym same klosze zyskały konstrukcję trójwymiarową, więc w zależności od kąta padania światła, wyglądają nieco inaczej. Prezentuje się to bardzo dobrze. Zmieniono również zderzak, zaś atrapa dyfuzora stała się nieco bardziej agresywna. Ogólnie auto wygląda sportowo, co w testowanym egzemplarzu podkreślały jeszcze 20-calowe felgi. A co we wnętrzu?

Na pierwszy rzut oka zmieniło się niewiele, ale wystarczy porównać zdjęcia wersji sprzed i po liftingu, aby zauważyć bardzo wiele różnic. Po pierwsze – kierownica. Wydaje się nieco mniejsza, bardziej mięsista, ma mniejszą część centralną i pojedynczą poprzeczkę dolną. Zmodyfikowano również panel na tunelu środkowym wokół skrzyni biegów, pokrętła systemu i przełączników zmiany trybów jazdy. Zmieniono również konsolę środkową, panel do obsługi klimatyzacji, kształt nawiewów, ekran także jest większy. Jak widać, diabeł tkwi w szczegółach, a tych jest naprawdę dużo.

Bagażnik w tym modelu ma 510 litrów pojemności. Całkiem nieźle. Po złożeniu oparć kanapy przestrzeń rośnie do 1560 litrów. Jak to się ma do pojemności bagażnika w odmianie z silnikiem spalinowym? Co ciekawe, zmiana jest symboliczna – zaledwie 40 litrów na niekorzyść „elektryka”. Moim zdaniem to fantastyczny wynik! Wszystkie akumulatory (pojemność 80 kWh brutto) umieszczono pod podłogą, co wpłynęło negatywnie na prześwit (179 mm kontra 204 mm w wersji spalinowej), ale we wnętrzu zmiany są raczej znikome.

Przy okazji należy wspomnieć, że BMW iX3 bazuje na platformie BMW CLAR i produkowane jest w Dadong, Shenyang w Chinach.

BMW iX3. Napęd, zużycie energii i wrażenia z jazdy

Do napędu BMW iX3 służy silnik elektryczny o mocy 286 KM oraz momencie obrotowym 400 Nm. Napęd kierowany jest na tylną oś, podobnie jak w przypadku Volkswagena ID.3, ID.4 itp. Jak to się spisuje na co dzień? O tym za chwilę. Jak widać, zmian w porównaniu do wersji sprzed liftingu na pierwszy rzut oka nie widać. Czy to źle? W sumie ostatnio narzekałem tylko na to, że nawet w opcji nie ma wersji z napędem na obie osie. Nie jest to oczywiście wada dyskwalifikująca, ale zapewne wielu potencjalnych klientów ucieszyłby fakt, że w ofercie jest ta bezpieczniejsza odmiana. Nie oznacza to, że producent nie poczynił zmian. Mam wrażenie, że poprawiło się zarządzanie energią.

Auto wyposażono w pakiet akumulatorów o pojemności 80 kWh (73,8 kWh netto), a zdaniem producenta (norma WLTP), średnie zużycie energii to 18,6 kWh, a deklarowany zasięg to 459 kilometrów. Poprzednio było praktycznie tak samo, ale podczas testów, jadąc trasą z Radomia do Warszawy (umiarkowany ruch) z przepisową prędkością do 120 km/h, średnie zużycie nieznacznie przekroczyło 20 kWh/100km. Tym razem na tej samej trasie i w bardzo podobnych warunkach, średnie zużycie spadło poniżej 19 kWh/100km. Jeśli chodzi o zużycie w mieście, poprzednio oscylowało w okolicach 18-19 kWh/100km, tym razem znów było o około 1 kWh/100km mniej. Gdy się postarałem, udało się uzyskać bez większych problemów 16 kWh/100km, a to już wynik imponujący, jak na sporego SUV-a.

  • zużycie energii w trasie 140 km/h: 22 kWh /100km;
  • zużycie energii w trasie 120 km/h: 19 kWh /100km;
  • zużycie energii w trasie 70-100 km/h: 15-17 kWh/100km;
  • zużycie energii w mieście 50 km/h: 16-18 kWh/100km.

Podczas normalnej jazdy napęd spisuje się bardzo dobrze i nawet na mokrej, śliskiej nawierzchni nie stresuje kierowcy. Jeździłem wspomnianym Volkswagenem ID.3 z tylnym napędem i tam również obawy o nadsterowność są bezzasadne. Ba! Napęd na tył pozwolił w pełni wykorzystać architekturę elektryka i zdecydowanie poprawić jego zwrotność. W iX3, ze względu na bazę z X3 (platforma BMW CLAR), nie udało się tego znacząco poprawić, ale również nie można narzekać na to, że auto jest niezgrabne w mieście. Oczywiście dynamika jest na świetnym poziomie. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 6,8 sekundy, a prędkość maksymalna to 180 km/h.

BMW iX3. Ceny i wyposażenie

Bazowe BMW iX3 w odmianie Inspiring to koszt co najmniej 287 500 złotych. Za wersję Impressive trzeba zapłacić już 323 000 złotych. Dla porównania model z napędem hybrydowym typu plug-in o mocy 292 KM kosztuje co najmniej 267 000 złotych. Różnica w cenie jest, ale nie miażdżąca. Już w bazowej odmianie w wyposażeniu znajdziemy m.in.:

  • pakiet sportowy M ze skórzaną kierownicą;
  • podświetlane listwy progowe;
  • 19-calowe felgi aluminiowe;
  • BMW Live Cockpit Professional z usługami Connected Driving;
  • ogrzewanie postojowe;
  • 3-strefową klimatyzację;
  • sportowe fotele;
  • szklany dach.

Co ciekawe, wybór dodatkowego wyposażenia nie jest onieśmielający, jak to bywa w przypadku innych modeli. Wybierając topową odmianę Impressive za 323 000 złotych, dopłacimy m.in. za:

  • listwy ozdobne – od 700 do 1400 PLN;
  • pakiet M Shadowline – 1000 PLN;
  • BMW Drive Recorder – 1000 PLN;
  • reflektory M Shadowline – 1200 PLN;
  • ogrzewanie kierownicy – 1200 PLN;
  • zawieszenie adaptacyjne M – 2300 PLN;
  • reflektory laserowe – 7000 PLN.

BMW iX3. Podsumowanie

Już przedliftingowa wersja BMW iX3 bardzo przypadła mi do gustu. Mimo elektrycznego napędu, zachowała charakter bawarskiej marki jeśli chodzi o stylistykę, wnętrze i wykończenie. Po liftingu zmieniło się pozornie niewiele, ale w wielu miejscach zauważymy zdecydowaną poprawę. Wygląd stał się nieco bardziej agresywny, napęd wydaje się oszczędniejszy, zaś jakość pozostała taka sama – na najwyższym poziomie. Nawet cena nie jest zaporowa w stosunku do odmian spalinowych.

BMW iX3 – zalety:

  • pod względem wizualnym to nadal bardzo ładny crossover;
  • stylistyka stała się nieco bardziej sportowa już od bazowej wersji;
  • świetnej jakości materiały we wnętrzu;
  • kosmetyczne, ale pozytywne zmiany w środku;
  • bardzo wysoki komfort podróży;
  • przyzwoity zasięg (na plus po liftingu);
  • cenowo porównywalny do wersji spalinowych;
  • bardzo bogate wyposażenie standardowe.

BMW iX3 – wady:

  • czasami brakuje mocy i napędu na cztery koła;
  • groźna konkurencja ze strony „prawdziwych” elektryków.

Porównanie BMW iX3 286 KM (RWD) do wybranych konkurentów:


BMW iX3 286 KM (RWD)

Kia EV6 325 KM (AWD)

Ford Mustang Mach-E 269 KM (RWD)

Cena (zł, brutto)

od 287 500 zł

od 279 900 zł

od 292 000

Typ nadwozia/liczba drzwi

crossover/5

crossover /5

crossover /5

Długość/szerokość (mm)

4734/1891

4695/1890

4713/1930

Rozstaw kół przód/tył (mm)

1616/1632

b.d.

1617/1626

Rozstaw osi (mm)

2864

2900

2987

Pojemność bagażnika (l)

510/1560

490/1300

322/1422

Liczba miejsc

5

5

5

Masa własna (kg)

2185

1955

1894

Pojemność baterii brutto (kWh)

80

77,4

75

Napędzana oś

tylna

4x4

tylna

Osiągi

Moc (KM)

286

325

269

Moment obrotowy (Nm)

400

605

430

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

6,8

5,4

6,9

Prędkość maksymalna (km/h)

180

185

180

Zużycie energii (kWh/100km)

18,6

17,2

16,5

Zasięg deklarowany (km)

459

490

440

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: BMW iX3 2022 286 KM. Test, wrażenia z jazdy, zasięg i ceny - Motofakty

Wróć na i.pl Portal i.pl