Wnioski z raportu NIK na temat poziomu nauczania matematyki w polskich szkołach są druzgocące. Jednak propozycja czasowego zawieszenia weryfikacji matematyki na egzaminie maturalnym jest - zdaniem ekspertów - absurdalna.
CZYTAJ WIĘCEJ | KONIEC MATURY Z MATEMATYKI? DRUZGOCĄCY RAPORT NIK
42 proc. uczniów kontrolowanych przez NIK szkół ponadgimnazjalnych miała na świadectwach z matematyki tylko ocenę dopuszczającą, czyli 2. Wśród powtarzających klasę w latach 2015-2017 aż 61 proc. w szkołach ponadgimnazjalnych otrzymało ocenę niedostateczną z matematyki, a w gimnazjach i szkołach podstawowych - 70 proc. Dane z Centralnej Komisji Egzaminacyjnej wskazują, że uczniowie mają z matematyką większe problemy niż z pozostałymi przedmiotami. Średni wynik z egzaminu maturalnego z matematyki w latach 2015 - 2017 średnio wyniósł 55 proc., podczas gdy z języka polskiego - 60 proc., a z języka angielskiego - 73 proc.
- Likwidacja matury z matematyki jest absurdalnym pomysłem. Brak weryfikacji umiejętności z tego przedmiotu oznacza, że uczniowie przestaną się go w ogóle uczyć. To przykrycie problemu, a nie jego rozwiązanie - mówi Agencji Informacyjnej Polska Press dr Agnieszka Chłoń-Domińczak z SGH, specjalizująca się w demografii oraz polityce edukacyjnej. - Świat staje się coraz bardziej złożony, aby dobrze odnaleźć się na rynku pracy, potrzebujemy matematyki, która jest podstawą większości innych nauk. Badania pokazują, że Polacy w życiu codziennym mają problemy z matematyką i logicznym myśleniem, wyrzucenie jej z matury tylko pogłębi problem - podsumowuje dr Chłoń-Domińczak.
Ile zarabia nauczyciel? Realne pensje nauczycieli z dowodów ...
Według ostatnich opublikowanych wyników testów PISA (międzynarodowego badania koordynowanego przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju) w 2015 r. umiejętności matematyczne polskich uczniów w stosunku do 2012 r. obniżyły się. W 2015 r. Polska była pod względem wyników z matematyki na 17. miejscu. Spośród krajów UE lepsze wyniki mają Estończycy, Holendrzy, Duńczycy oraz Finowie.
Główną przyczyną niepowodzeń uczniów są - według NIK - wady procesu nauczania matematyki, w tym brak podziału klas na grupy pod względem umiejętności i wiedzy oraz nie dostosowuje się zadań i tempa pracy na lekcji do możliwości uczniów.
Ministerstwo Edukacji odrzuciło wczoraj pomysł czasowego wyrzucenia matematyki z matury. Do raportu NIK-u resort odniesie się w ciągu dwóch tygodni. - Masz pan gorączkę - stłucz pan termometr - skomentował propozycję NIK wiceminister edukacji Maciej Kopeć, wskazując, że MEN od września zwiększy liczbę metodyków od nauczania matematyki w szkołach i poprawi metody nauczania.
POLECAMY: