Przełożenie ruchu na A1 koło Radomska
Od 24 sierpnia kierowcy poruszający się DK 1 między Radomskiem a granicą województwa śląskiego jeżdżą już po nowo wybudowanej jezdni autostrady A1. Przełożenie ruchu na powstałą w ciągu ostatniego roku betonową jezdnię nastąpiło około południa. Jak podkreślają przedstawicie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z Łodzi, to przełomowe i symboliczne wydarzenie.
Oddany do ruchu został 4,8 kilometrowy fragment trasy od skrzyżowania z DK 42 w Radomsku do mostów na Warcie (odcinek "D"). W okolicy istniejącego skrzyżowania A1 i DK 42 kierowcy przejechali ze starej jezdni zachodniej na nowo powstały betonowy odcinek jezdni wschodniej. Teraz to zachodnia jezdnia zostanie rozebrana i ruszy kolejny etap budowy. Schematy organizacji ruchu i zdjęcia z przełożenia ruchu prezentujemy w galerii.
Ruch został przełożony z jezdni zachodniej, gdzie odbywał się w obu kierunkach, na jezdnię wschodnią, nową, szeroką, wygodną, bezpieczną, doskonałej jakości betonowa trasę. Tutaj podobnie jak dotychczas będzie obowiązywał układ 2+1, to znaczy dwa pasy ruchu w jednym kierunku i jeden w przeciwnym - wyjaśnia Maciej Zalewski, rzecznik GDDKiA w Łodzi.
Docelowo na czas budowy ma być wprowadzony układ 2+2, ale najpierw na nowej jezdni, która będzie już w eksploatacji, konieczne będzie wybudowanie ekranów, barier, odwodnienia i kilku innych prac. Powinny one zostać zakończone na przełomie roku.
Postęp prac na budowie A1 w Łódzkiem
W najbliższym czasie podobnych zmian należy się także spodziewać na odc. „A” i „C”. Jak przekonuje rzecznik GDDKiA, prace na A1 realizowane są zgodnie z harmonogramem, na żadnym z odcinków nie ma opóźnień.
Na odcinkach Tuszyn-Piotrków oraz Radomsko Kamieńsk zaawansowanie prac jest porównywalne z tym, na którym dziś przekładamy ruch. Zdecydowana różnica dotyczy 25-kilometrowego odcinka "B", czyli Piotrków Trybunalski - Kamieńsk. Nie należy się temu dziwić, ponieważ umowa na projekt i wykonie drogi została w tym przypadku podpisana prawie 9 miesięcy później, niż umowa na pierwszy odcinek - wyjaśnia Maciej Zalewski.
Na odcinku "A" przełożenie ruchu ma nastąpić w najbliższą niedzielę, będzie to trasa o długości ok. 12 km. Z kolei na początku września podobnej operacji należy się spodziewać na odcinku "C". Być może jeszcze w tym roku kierowcy pojadą też nową jezdnią na odcinku "B".
Realizacja całej inwestycji ma się zakończył na przełomie 2022 i 2023 roku.
Budowa autostrady A1 w Łódzkiem
Przypomnijmy, odcinek autostrady A1 od węzła Tuszyn do granicy województwa śląskiego o długości 63,8 km stanowi fragment autostrady A1 Tuszyn – Pyrzowice. Autostrada położona na terenie województwa łódzkiego została podzielona na 4 odcinki A, B, C i D.
- Odc. A od węzła „Tuszyn” (bez węzła) do węzła „Bełchatów” (z węzłem) (długość 15,862 km)
- Odc. B od węzła „Bełchatów” (bez węzła) do węzła „Kamieńsk” (z węzłem) ( długość 24,200 km)
- Odc. C od węzła „Kamieńsk” (bez węzła) do węzła „Radomsko” (z węzłem) (długość 16,720 km)
- Odc. D od węzła „Radomsko” do granicy województwa łódzkiego/śląskiego (długość 7,023 km).
W ramach inwestycji istniejąca dwujezdniowa droga zostanie gruntownie przebudowana. Kierowcy będą mieli do dyspozycji trzy pasy ruchu w każdym kierunku (do Piotrkowa Trybunalskiego a dalej do Tuszyna dwa pasy ruchu). Betonowa nawierzchnia zapewni dużą trwałość. Ocenia się, że bez poważniejszych zabiegów remontowych trasa powinna służyć 30 - 40 lat.
Zobacz film z przełożenia ruchu na jezdnię wschodnią:
