Centralny Port Komunikacyjny ma być ogromny. Rząd chce, żeby lotnisko powstało na terenie gminy Baranów na Mazowszu. W maju wyznaczono obszar liczący nieco ponad 66 km kwadratowych. To w jego obrębie ma zostać wybrana lokalizacja megalotniska. Ostatecznie ma to być obszar około 30 km kwadratowych. To na nich powstanie inwestycja. Dla porównania warto dodać, że lotnisko im. Fryderyka Chopina w Warszawie zajmuje około 8 km kwadratowych.
Centralny Port Komunikacyjny - będzie praca
Centralny Port Komunikacyjny oznacza nowe miejsca pracy. Ma ich być około 150 tysięcy, z czego 37 tysięcy zostałoby zatrudnionych do obsługi lotniska. Reszta to byłyby miejsca pracy w innych sektorach działających wokół portu lotniczego.
vivi24/x-news
Centralny Port Komunikacyjny to bardzo kosztowne przedsięwzięcie. Najnowsze szacunki mówią o 37 miliardach złotych. Wiadomo jednak, że ciężko taki koszt dokładnie obliczyć i kwota może jeszcze pójść w górę. Do tego dochodzą kolejne miliardy na tory kolejowe i drogi tak, aby z niemal każdego zakątka Polski można było dostać się do CPK. Szacuje się, że ta kwota może dorównywać tej potrzebnej na budowę megalotniska.
Centralny Port Komunikacyjny
W ramach rozbudowy infrastruktury kolejowej, która towarzyszyć będzie budowie CPK, inwestycje warte 40 miliardów złotych zostaną przeprowadzone na trasach: Warszawa - Olsztyn, Warszawa - Ostrołęka - Pisz - Giżycko, Warszawa - Białystok - Suwałki (Rail Baltica), Warszawa - Terespol (Brześć), Warszawa - Lublin - Zamość - Hrebenne (Lwów), CPK - Kielce - Tarnów - Nowy Sącz, Warszawa - Katowice/Kraków/Bielsko-Biała, CPK - Częstochowa - Opole - Nysa, Łódź - Sieradz - Wrocław, Łódź - Sieradz - Kalisz - Leszno - Głogów - Zielona Góra, Łódź - Sieradz - Kalisz - Poznań - Szczecin, CPK - Poznań - Gorzów Wlkp., a także CPK - Płock - Włocławek - Bydgoszcz - Koszalin/Kołobrzeg. Niewykluczone są też inwestycje na trasach: CPK - Radom - Rzeszów i CPK - Gdańsk.
CPK miałby być gotowy w 2027 roku.
AIP/x-news