Spadające ceny frachtu morskiego
ZOBACZ TAKŻE: Rekordowy rok 2022 w przeładunkach w Porcie Gdańsk. Będzie prawie 70 milionów ton
Trend ten można zauważyć między innymi na indeksie Drewry WCI, który monitoruje osiem głównych tras oceanicznych Wschód-Zachód. Wynika z niego, że fracht morski z każdym tygodniem staje się coraz tańszy. Ceny, które wzrosły w trakcie pandemii, powoli wracają na swoje miejsce. Tę zależność zauważył także na Twitterze przedsiębiorca oraz doktor nauk ekonomicznych, Marek Łangalis. Wskazał on różnicę pomiędzy ceną frachtu na trasie Szanghaj - Gdańsk w okresie minionego roku. Według jego informacji:
teraz kosztuje on za mały kontener 20-stopowy około 1100 dolarów, natomiast rok temu było to aż 9750 dolarów - czytamy we wpisie.
- Stawki frachtów morskich to jeden z najlepszych wskaźników wyprzedzających koniunkturę gospodarczą - podkreśla Łangalis.
Fracht to cena dostarczenia określonego ładunku z jednego punktu do drugiego. To nie tylko kwestia transportu morskiego, ale też pociągi, statki lub ciężarówki. Jego cena jest zależna od wielu czynników - środka transportu, wagi towaru, odległości od miejsca dostawy czy typu ładunku.
Recesja w Unii Europejskiej?
Trend coraz niższych cen frachtu morskiego można zauważyć na wszystkich trasach łączących Chiny z Europą Zachodnią oraz USA. Według analityków Drewry poziom cen może nadal spadać. Wynikać to może z kilku powodów. Jednym z nich może być zmniejszenie importu. Ten stan rzeczy mógł zaistnieć ze względu na inflację, zapełnianie magazynów oraz wysokie ceny surowców energetycznych.
Obniżki mogą jeszcze trochę potrwać. Marek Łangalis w odpowiedziach na swoim Twitterze zaznaczył, że nie robi prognozy, a jedynie chce przestrzec.
- Wielce prawdopodobne. Zaskoczenia nie powinno być bo dla UE na przyszły rok prognozy mówią o minusie na PKB - tłumaczy.
I faktycznie, jeszcze na początku grudnia br. roku komisarz UE ds. gospodarki Paolo Gentiloni mówił wprost: "Tej zimy będziemy mieli recesję." Tyczyło się to zarówno Unii Europejskiej, strefy euro, ale też większości państw członkowskich. Zdaniem komisarza, wzrost gospodarczy nie powróci przed wiosną.
ZOBACZ TEŻ: Rekordowy rok 2022 w przeładunkach w Porcie Gdańsk. Będzie prawie 70 milionów ton
