Chomiki europejskie zginą pod walcem drogowym?! Chodzi o budowę S7

Arkadiusz Maciejowski
Arkadiusz Maciejowski
Prace przy realizacji drogi ekspresowej S7 na północ od Krakowa rozpoczynają się na 13-kilometrowym odcinku w środkowej części tej trasy. To fragment drogi od węzła Szczepanowice do węzła Widoma.
Prace przy realizacji drogi ekspresowej S7 na północ od Krakowa rozpoczynają się na 13-kilometrowym odcinku w środkowej części tej trasy. To fragment drogi od węzła Szczepanowice do węzła Widoma. Barbara Ciryt
Stowarzyszenie Pracownia na rzecz Wszystkich Istot alarmuje, że rozpoczęcie budowy drogi ekspresowej S7 na odcinku Szczepanowice – Widoma, niedaleko Krakowa,oznacza zniszczenie dużej populacji ściśle chronionego w naszym kraju, wymierającego gatunku – chomika europejskiego.

WIDEO: Krótki wywiad

W przesłanej do naszej redakcji informacji, Stowarzyszenie przekonuje, że drogowcy wiedzieli występowaniu chomika europejskiego na tym terenie, ale "woleli zniszczyć siedlisko wraz z chomikami niż zmieniać swój projekt budowlany".

Stowarzyszenie Pracownia na rzecz Wszystkich Istot zapowiada złożenie skargi do sądu oraz wniosku do instytucji europejskich o nieudzielaniu dofinansowania dla krakowskiego odcinka S7.

16.07.2017 jaworznoprogram reintroduckji chomik europejskimarzena bugala- azarko /dziennik zachodni/ polska press

Skąd się wzięły chomiki w Małopolsce? Zawsze tu były [ZOBACZ ZDJĘCIA]

A oto treść informacji przesłanej przez Stowarzyszenie Pracownia na rzecz Wszystkich Istot:

"Stowarzyszenie informowało Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Krakowie oraz Wojewodę Małopolskiego o kolizji planowanej inwestycji z populacją chomika już w lipcu i sierpniu br. Co znaczące, choć na styku sąsiedniego odcinka wykazano obecność chomika, to dokumenty inwestora dla odcinka Szczepanowice – Widoma przemilczały fakt występowania tych zwierząt w pasie inwestycji.
Stowarzyszenie zwróciło uwagę urzędnikom, że projekt budowlany nie przewiduje dla tego gatunku żadnych przejść dla zwierząt, jezdnia nie będzie także odpowiednio wygrodzona. W konsekwencji dojdzie nie tylko do fragmentacji siedlisk podzielonych przez drogę, ale także do zabijania tych zwierząt w wyniku prac budowlanych i śmiertelności na niewygrodzonej jezdni. Aby udokumentować swoje zarzuty, przyrodnicy Stowarzyszenia wykonali inwentaryzację tego gatunku w pasie inwestycji.

Udokumentowano 55 aktywnych nor odpowiadających 55 osobnikom, dokonano także nagrań tych zwierząt przez fotopułapkę. Dla porównania – dokumenty inwestora wskazywały na 2 nieaktywne nory. Wnioski dowodowe Stowarzyszenia zostały całkowicie pominięte zarówno przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Krakowie jak i Wojewodę Małopolskiego. Drogowcy powołują się na możliwość uzyskania decyzji derogacyjnych, które umożliwiają wykonywanie czynności zakazanych wobec chronionych gatunków tj. płoszenie, czy przenoszenie w inne miejsce. Jak ujawnia Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska – takie postępowanie się nie toczy, bo drogowcy nie złożyli żadnego wniosku. Tymczasem w wyniku już przeprowadzonych prac polegających na odhumusowaniu terenu w okolicy Poskwitowa zniszczono już kilka zamieszkałych nor tego gatunku!

Eksperci zajmujący się tym gatunkiem są zgodni – chomik europejski jest zwierzęciem wymierającym w Polsce i należy go aktywnie chronić. Od lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku zasięg występowania chomika w Polsce zmniejszył się aż o 75%. Jedną z głównych przyczyn spadku jego populacji jest właśnie fragmentacja siedlisk. Drogę można było dostosować do wymogów tych zwierząt, ale drogowcy musieliby przeprojektować inwestycję, co wiązałoby się z kosztami i wydłużyłoby oczekiwanie na wydanie pozwolenia na budowę.

- Decyzje dotyczące budowy dróg w Polsce są decyzjami politycznym i nie mają nic wspólnego z merytorycznym rozpatrywaniem materiału dowodowego, gdzie waży się racje lokalnych społeczności i przyrody. Polska potrafiła budować drogi tak, by jak najmniej szkodziły przyrodzie. Teraz drogowcy to zaprzepaszczają. Budują S7 po głowach chomików czyli gatunku o takim samym statusie ochronnym co wilk, w dodatku wymierającym w całej Polsce i UE. Z uwagi na nieprawidłową ocenę oddziaływania inwestycji na środowisko i niszczenie gatunku z dyrektywy siedliskowej Stowarzyszenie zwróci się o wstrzymanie dofinansowania dla tej inwestycji. Musimy zainterweniować w Europie, ponieważ na gruncie polskim wszystkie odpowiedzialne za przygotowanie procesu inwestycyjnego organy są głuche na racje przyrody i poszanowania prawa” – mówi Radosław Ślusarczyk z Pracowni na rzecz Wszystkich Istot.

Krakowski odcinek S7 to niestety niejedyny przykład budowania dróg z pogwałceniem prawa i niszczeniem cennej przyrody. Do podobnej sytuacji doszło m.in. na S7 w okolicy Skarżyska, na obwodnicy Niemodlina, czy na S61 w sąsiedztwie Szczuczyna. Mechanizm patologii jest prosty – urzędnicy mogą wydawać decyzje rażąco naruszające prawo bez żadnych konsekwencji, ponieważ prawo krajowe nie ma żadnych mechanizmów kontroli. Zgodnie z art. 31 specustawy drogowej, w przypadku odwołania od wadliwej decyzji, sąd może tylko stwierdzić, że pozwolenie na budowę łamie prawo, ale nie może takiego dokumentu wycofać z obrotu prawnego. Nagminnie nadaje się także inwestycjom drogowym rygor natychmiastowej wykonalności, który uniemożliwia wstrzymanie realizacji inwestycji, nawet jeżeli w wyniku prac dochodzi do znaczącej szkody w środowisku.

Z uwagi na bezsprzeczne złamanie prawa europejskiego, Komisja Europejska prowadzi przeciwko Polsce procedurę naruszeniową i skierowała do rządu tzw. uzasadnioną opinię. Jeżeli Polska nie zmieni przepisów dot. m.in. realizacji inwestycji drogowych, nasz kraj czeka rozprawa przed Trybunałem Sprawiedliwości UE. Wtedy zmiana prawa zostanie wymuszona wielomilionowymi karami finansowymi" - podkreśla Stowarzyszenie Pracownia na rzecz Wszystkich Istot.

Pierwsze łopaty wbite. Ruszyła budowa drogi ekspresowej S7 [ZDJĘCIA]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Chomiki europejskie zginą pod walcem drogowym?! Chodzi o budowę S7 - Dziennik Polski

Komentarze 50

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

K
Krzysiek

Mnie też to wkurzyło... Ale dobra, każdy wyznaje jakieś tam wartości, a ekolodzy mają akurat takie, że muszą bronić np. zagrożonego gatunku chomika. No ale dobra, osobiście mam nadzieję, że jednak COŚ w kwestii gryzonia zostanie zrobione. Bo przecież nie wstrzyma to chyba budowy drogi, bez przesady, a co najwyżej opóźni trochę temat... Sporo rzeczy, jeśli chodzi o komunikację, się obecnie na północy KRK zaczyna dziać, więc mam nadzieję, że za kilka lat jakoś się już tutaj będzie w miarę sprawnie jeździć.

o
ość

równie dobrze co chomika można chronić stonkę ziemniaczaną.

o
ość

jeden z największych szkodników . w swoich tunelach potrafią nakraść nawet 80 kg zboża - jeden chomik. Chomik europejski jest gatunkiem stepowym i w Polsce porośniętej lasami (a kiedyś cała była porośnięta) nie występował. Pojawił się jako szkodnik na polach.

m
milewski
kto płaci tym oszołomom z Greenpeace i innym szemranym ekologom?
m
milewski
następne wariactwo stowarzyszeń rzekomo chroniących przyrodę..w sprawie awarii w stolycy -milczeli,bo wg nich nie było zatrucia środowiska..ile drzew zjadły korniki w puszczy białowieszczańskiej,bo sprzeciwiali się wycince zarażonych drzew? a ile jeszcze umrze drzew na stojąco?
G
Gość
Litości co ci debilni ekolodzy wymyślają.Bronią żab szczurów i innych owadów i tylko [przeszkadzają w budowie obwodnicy.Debile chcą szybkich tras a sami blokują ich budowy.Do lasu ekolodzy łapać swoich podopiecznych a z dróg się usunąć.TYM SPOSOBEM NIGDY NIE DOCZEKAMY SIĘ OBWODNICY I BEZPIECZNYCH DRÓG.
P
Polak
Gumowa pała w rękę i lać po łbie to eko tałtajstwo. Banda śmierdzących nierobów.
J
JA SIĘ PYTAM.
JA SIĘ PYTAM. JAKIE FAKTYCZNE DZIAŁANIA NA RZECZ ZWIERZĄT PODEJMUJĄ TAKIE STOWARZYSZENIA ? ILE ZWIERZĄT TO KONKRETNE STOWARZYSZENIE UTRZYMUJE, WYLECZYŁO (JAKIEŚ DOKUMENTY, POTWIERDZENIA) ? Z tego co wiem, to podczas budów chomiki są chronione przez załogi budowlańców. Nawet jednej ostoi nie niszczą. Po drugie jakie działania to stowrzyszenie podjęło w sprawie katasrofy na Wiśle sprowadzonej przez władze Warszawy ?
G
Gość
16 września, 21:04, v8:

Pan minister to Kłamca ! -obiecał że wszystkie trzy odcinki będą gotowe do 2021 roku .Niech sobie przesłucha nagrania.Raptem zaczęto obwodnice Słomnik która nie wiele da bez dalszych odcinków ,nadal ludzie będą jechać przez Słomniki ! Ale z pompą trzeba było łopatą poruszać .Byłem przekonany że jest pragmatykiem a widać to zwykły POLITYK ! Obawiam się że wykonawcy będą uciekać z budów jak szczury z tonącego statku przy tak rosnących cenach materiałów i płac

17 września, 08:13, tjk:

S7 miał przed euro 2012 tusek skończyć, jak skończył to widać

S7 nigdy nie miało być gotowe na Euro. W Krakowie nie odbywały się żadne spotkania.

O
Op
17 września, 5:47, Ehh:

Gdyby tam zorganizować Marsz Jamnikow, to w krótkiej chwili byłoby po chomikach-jamnik zywemu gryzoniowi nie przepusci. Każda droga ma impakt na środowisko.Kazda drogą,to przecięty szlak migracji . Chomik załapał się jako gatunek chroniony,bo był m.in.bezlitosnie tepiony.Na takiej drodze zginie dziennie więcej istot żywych, niż te kilkadziesiąt chomikow. Geny przekażą te,które nauczą się...pokonywać drogi,czyli zasadniczno przeżyje madrzejsza populacja.

Lol chomiki naucza się pokonywać drogi. Najdebilniejszy komentarz. Za suzo Korwina

G
Gość
17 września, 05:10, chomik:

nierobów od chomika zaprząc do łopaty na budowie tej drogi,mogę być nadzorcą,

Chory kraj.

G
Gość
16 września, 20:47, Człowiek, nie brzmi dumnie:

Jak czytam te komentarze to aż mi się słabo robi jakich ludzi ta Ziemia nosi. Pewnie, wy jesteście najważniejsi i wasze bachory, resztę gatunków niech wybiją, wytrują. Kiedy wreszcie ta planeta pozbędzie się tej ludzkiej zarazy.

17 września, 4:21, lekarz:

powroza na targu kup i zrub, wiesz co duraku!

Za taki komentarz powinieneś w normalnym kraju z płaczem przed sądem przepraszać.

t
tjk
16 września, 21:04, v8:

Pan minister to Kłamca ! -obiecał że wszystkie trzy odcinki będą gotowe do 2021 roku .Niech sobie przesłucha nagrania.Raptem zaczęto obwodnice Słomnik która nie wiele da bez dalszych odcinków ,nadal ludzie będą jechać przez Słomniki ! Ale z pompą trzeba było łopatą poruszać .Byłem przekonany że jest pragmatykiem a widać to zwykły POLITYK ! Obawiam się że wykonawcy będą uciekać z budów jak szczury z tonącego statku przy tak rosnących cenach materiałów i płac

S7 miał przed euro 2012 tusek skończyć, jak skończył to widać

G
Gość niedzielny
55 chomików przenieść pól kilometra dalej i po krzyku
t
tjk
16 września, 21:28, trimti rimti…:

…a czaskowkiego spust g***a do Wisły (podobno już rekord świata jeśli idzie o ilość) to ich nie interesuje? przecież to wytruło miliony małży, larw różnych owadów, ryby, żółwie, bobry, raki, ptaki… i ch*j wie co jeszcze - i jakoś nie dostają sra*i w tej fundacji ani w żadnej innej "pracowni"…

16 września, 23:35, Legalista:

Jest jedna zasadnicza różnica. Z tym g***m Trzaskowskiego chcą jednak coś zrobić, żeby już nie leciało. Z drogą nie.

Tak z innej beczki, to nie chce mi się wierzyć, że nie dało się tej drogi zaprojektować tak by chomiki były zadowolone i nie kosztowała przy tym kilka razy tyle. Zwykłe lenistwo i przyzwyczajenie, że pewnie i tak przejdzie. Nawet nie słyszałem o takim chomiku wcześniej, ale ktoś kto projektował drogę i takie jest prawo powinien był wziąć to pod uwagę.

tylko że w Małopolsce jest tyle tego cholerstwa ( chomików ) że realnie nie ma szansy tak drogi zaprojektować aby wszystkie ominąć

Wróć na i.pl Portal i.pl