Spis treści
Opóźnienia amerykańskich lotów
Firma Cirium opublikowała raport dotyczący głównych linii lotniczych z Ameryki Północnej i procentu lotów, które docierają na miejsce z opóźnieniem w ostatnich kilku latach. Po pandemii odsetek opóźnień jest coraz większy. O ile niektóre linie są w stanie utrzymywać punktualność na zbliżonym poziomie (minimalny wzrost), tak w innych przypadkach różnica staje się kolosalna.
Spośród najbardziej znaczących przewoźników, największy wzrost widać na przykładzie Southwest Airlines. W 2019 roku opóźnienia dotyczyły około 18,6 procent lotów, podczas gdy w 2021 roku było to 29 proc., a w 2022 roku 26 proc. Ciekawy jest fakt, iż całkowita awaria systemów komputerowych tej linii w grudniu 2022 roku, nie spowodowała gorszych wyników niż za poprzednie 12 miesięcy.
Gwałtownie wzrosły opóźnienia przede wszystkim tańszych przewoźników jak JetBlue, Frontier czy Allegiant Air. W przypadku tych linii mówimy o opóźnieniach na poziomie odpowiednio 34, 32 i 34 procent lotów w 2022 roku, czyli średnio co trzeci samolot nie docierał na miejsce na czas.
Rekordowy niechlubny wynik osiągnęły Allegiant Air w 2021 roku - było to około 36 procent.
W przypadku innych przewoźników liczba opóźnień również wzrastała, ale na bardzo minimalnym poziomie. Jedyną linią, która osiągnęła mniejszy wynik opóźnień w 2022 roku, niż w 2019, były United Air Lines.
Opóźnienia lotów w Europie
Europejska Organizacja ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej - Eurocontrol - przedstawiła raport za dwa pierwsze kwartały 2022 roku.
W kwietniu 2022 roku średnie opóźnienie odlotu wynosiło w Europie 14,6 minuty, co dało wzrost o 9,6 minuty w porównaniu z analogicznym okresem w 2021 roku. W maju ten wzrost wynosił już 16 minut. Czerwiec okazał się rekordowym wynikiem od pięciu lat. Średnie opóźnienia wylotów wynosiły aż 25,3 minuty, czyli o 18 minut więcej, niż w czerwcu 2021 roku.
Opóźnienia w odlotach nakładały się z opóźnieniami w przylotach. Średnio w całym drugim kwartale było to 17,2 minuty, przy czym w drugim kwartale 2021 roku było to 5,3 minuty.
Jeśli chodzi o całość lotów, tylko około 66 procent z nich przylatywało na miejsce na czas lub do 15 minut przed planowanym przylotem.
Największy odsetek opóźnień mieści się w przedziale 5-15 minut - 22 procent wszystkich lotów (15,9 procent w 2021). Pomiędzy kwadransem, a pół godziny spóźniało się 14,4 procent (6,4 w 2021), a do godziny 11,6 procent (3,2). Opóźnienia powyżej godziny dotyczyły natomiast 7,7 procent samolotów, podczas gdy w 2021 roku w tym okresie było to zaledwie półtora procenta.
Główne przyczyny problemów na lotniskach
Przyczyny opóźnień lotów są przeróżne w zależności od miejsca. W przypadku Ameryki podano jeden z przykładów, gdzie w systemie jednej z linii pojawiła się ogromna awaria systemów komputerowych.
Za główny powód w Europie podaje się natomiast pracowników obsługujących lotniska, a raczej ich brak. Pojawił się znaczny wzrost lotów w 2022 roku względem roku poprzedniego i chociaż cały czas jest to mniejsza liczba, niż miało to miejsce przed pandemią, brakuje pracowników, by uporać się z punktualnymi odlotami.

dś