Czeski pociąg LEO Express pojedzie z Krakowa do Pragi przez Katowice

Redakcja
LEO Express
Czeski przewoźnik dostał zgodę i polski certyfikat bezpieczeństwa od prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. Od 10 grudnia spółka LEO Express będzie woziła pasażerów na trasie Praga – Kraków. Pociąg ma jechać przez Zebrzydowice, Pszczynę, Tychy, Katowice i Mysłowice.

Pociąg LEO Express pojedzie z Krakowa do Pragi przez Katowice

- Jestem zadowolony, że mogłem wydać pozytywną decyzję nowemu przewoźnikowi. Konkurencja na torach zwiększa szansę, że pasażer otrzyma atrakcyjną ofertę: wymusza rywalizację w zakresie cen przejazdu, komfortu i jakości obsługi – przekonuje Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego. – Ważne jest też, aby odbywała się w ramach wyznaczonych przepisami prawa, tak by poprawiała sytuację podróżnych. Nie chcemy dopuścić do tego, aby na przykład w dłuższej perspektywie pogorszyła się częstotliwość połączeń – dodaje.

Zgodnie ze swoim wnioskiem LEO Express chce uruchomić codziennie jedną parę pociągów między Pragą a Krakowem. Przewoźnik zgłosił trzy alternatywne trasy i rozkłady jazdy. W każdej z opcji pociąg miałby jechać w przez Zebrzydowice, Pszczynę, Tychy, Katowice i Mysłowice.

  • W pierwszym wariancie pojedzie również przez Jaworzno, Trzebinię i Krzeszowice.
  • W drugim wariancie kolejne stacje to Jaworzno, Olkusz, Tunel i Miechów.
  • Trzeci wariant przewiduje przejazd przez Oświęcim, Zator i Skawinę.

Planowane godziny kursowania to wyjazd z Pragi o 16.10 i przyjazd do Krakowa około 23.30. W kierunku powrotnym wyjazd około 4.30 i przyjazd o 11.39.

Jak tłumaczy Urzad Transportu Kolejowego, żeby przewoźnik z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej mógł świadczyć usługi w Polsce, musi spełnić kilka warunków: posiadać licencję, certyfikaty bezpieczeństwa część A i B oraz decyzję o otwartym dostępie.

Licencja i certyfikat bezpieczeństwa część A wydane w dowolnym kraju unijnym zachowują ważność na terenie wszystkich krajów Wspólnoty bez żadnych dodatkowych formalności. Część B certyfikatu bezpieczeństwa potwierdza spełnienia wymagań niezbędnych do bezpiecznego wykonywania przewozów kolejowych na danej sieci kolejowej i jest ważna tylko w kraju wydania. LEO Express otrzymał certyfikat część B z Urzędu Transportu Kolejowego 20 kwietnia 2017 r.

Kolejnym dokumentem potrzebnym zagranicznemu przewoźnikowi na przejazd jest decyzja w sprawie otwartego dostępu na trasie międzynarodowej. Przed wydaniem decyzji regulator może zbadać tak zwany cel główny i równowagę ekonomiczną. Takiego badania dokonuje jednak wyłącznie na wniosek zainteresowanych podmiotów.

W pierwszym przypadku chodzi o sprawdzenie, czy celem uruchomienia nowego połączenia przez przewoźnika są rzeczywiście usługi przewozu pasażerów między krajami członkowskimi. UTK bada ten cel na wniosek m.in. organu, który podpisał umowę o świadczenie usług publicznych transportu kolejowego (np. Minister Infrastruktury i Budownictwa) lub przedsiębiorstwa kolejowego, które wykonuje usługi na trasach, na których świadczone mają być nowe usługi.

To pierwsza sprawa o otwarty dostęp międzynarodowy, procedowana od początku do końca w Urzędzie Transportu Kolejowego. W tym roku Prezes UTK wydał też pozytywne decyzje o otwartym dostępie krajowym dla Arrivy RP, Kolei Dolnośląskich i PKP Intercity.

POLECAMY:

Znasz język śląski? Przetłumacz te zdania QUIZ JĘZYKOWY II

Czy dostałbys się do policji? PRAWDZIWE PYTANIA TESTU MULTISELECT

Ile zarabiają prostytutki na Śląsku i za co RAPORT

Katowice stawiają na rowery miejskie. Jak wypożyczyć rower?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Czeski pociąg LEO Express pojedzie z Krakowa do Pragi przez Katowice - Dziennik Zachodni

Komentarze 9

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

E
EWa
Pisowski rząd zapowiadał usunięcie obcego kapitału z Polski, aby nasze firmy mogły zarabiać i lepiej funkcjonować. Dlaczego teraz dowiadujemy się, że obcy przewoźnik wchodzi na nasze tory? Dlaczego obcy przewoźnik odbiera pracę naszym kolejarzom? Kto dał na to pozwolenie ( Z PISOWSKIEGO RZĄDU OCZYWIŚCIE)? Kto za to odpowie, kiedy przyjdzie czas...?
k
klient
to szału niema jeden pociąg dziennie i to w godzinach średnio dogodnych
g
gosc
a kiedy wyjedzi na inne trasy przez opole wroclaw ile to bedzie godz
M
Malleus Malleficarum
Express... na trasie Kraków-Katowice... Buhahaha
g
gosc
Zly czas wyjazdu do Pragi. Przyjazd do P{ragi pop godioznie 11. Kiedys kursowal pociag do Pragi , ale w Pradze był o ok 6 rano. Powrotny b yl pare minut po 16 stej . Mozna b ylo w jeden dzien obrocic tam i z powrotem, zalatwic sprawe , czy zwiedzic Hradczany. Przyjazd do Pragi to 11, 39 to za pozno.
C
Chrum, chrum
Z Krakowa do Katowic: 77 km, 2 h 01 m, v = 38,5 km/h
Z Ostrawy do Pragi: 356 km, 3 h 20 m, v = 108 km/h
G
Gość
Ale za to bardzo dobre godziny odjazdu (z Katowic nie wcześniej niż o 6) i przyjazdu dla tych, co chcą nocować w Pradze. Przyjazd i odjazdu z Pragi nie odbiega znacząco od doby hotelowej. Pamiętaj, że w jeden dzień Pragi nie zwiedzisz.
H
Hanys na 100%
W okresie letnim pociąg z Warszawy przez Katowice do Pragi dojeżdża do miejsca docelowego około 7.00 a odjeżdża z powrotem około 22.00. Ma się cały dzień na zwiedzanie, załatwienie swoich spraw i bez noclegu można wracać do domu.
d
dfg
Katowice - Kraków po torach ? życzę powodzenia ale szybciej rowerem.
Wróć na i.pl Portal i.pl