Czy należy się bać LPG? Plusy i minusy instalacji gazowych

Wojciech Frelichowski; Cykl powstał we współpracy z marką Skoda
Skoda
Polska od wielu lat znajduje się w czołówce krajów, w których jeździ najwięcej samochodów zasilanych gazem. Nic dziwnego, bo paliwo LPG jest niemal dwa i pół razy tańsze od oleju napędowego i benzyny.

Koszty zakupu paliwa to podstawowa zaleta eksploatacji samochodu wyposażonego w instalację gazową. Obecnie cena litra autogazu jest niemal trzy razy niższa od ceny litra benzyny bezołowiowej 95. Przyjmując, że miesięcznie pokonujemy ok. 2000 km, zaś nasze auto pali średnio 8 litrów na 100 km, to tankując benzynę Pb 95 po 4,43 zł za litr wydamy w tym okresie nieco ponad 708 zł. Jeśli ten sam dystans przejedziemy na paliwie LPG, które obecnie kosztuje ok. 1,6 zł za litr, to miesięczny wydatek na paliwo wyniesie 294 zł. Czyli oszczędzimy 335 zł.

Jeśli zestawimy te wydatki w ujęciu rocznym, to koszt zakupu benzyny wyniesie ponad 8506 zł, zaś autogazu - 3533 zł, czyli niemal dwa i pół razy mniej. Potencjalny posiadacz samochodu rozważając kwestię opłacalności zamontowania instalacji gazowej powinien jednak pamiętać, że eksploatacja auta na gaz niesie ze sobą pewne ograniczenia.

Jakie koszty?
Przede wszystkim, żeby oszczędzać na wydatkach na benzynę trzeba najpierw zainwestować. Koszt zakupu instalacji gazowej (sekwencyjnej) wraz z montażem to ok. 2500 zł. To nie wszystko, bo trzeba jeszcze uwzględnić koszt corocznego przeglądu technicznego auta wyposażonego w instalację LPG jest wyższy niż pojazdu bez takiej instalacji i wynosi 160 zł.

Są też inne wydatki, np. koszt przeglądu instalacji w warsztacie. Otóż instalacja gazowa w silniku benzynowym jest elementem dodatkowym, który dla prawidłowego działania wymaga odpowiedniej kontroli. Dlatego zaleca się, aby instalację poddawać corocznemu serwisowi, podczas którego sprawdza się nie tylko parametry spalania, ale również jej szczelność. Koszt takiego przeglądu to ok. 100-150 zł (cena bez likwidacji wykrytych usterek).

Wady instalacji gazowych
Do minusów eksploatacji samochodu z instalacją LPG należy zaliczyć legalizację zbiornika na autogaz. Chodzi o to, że ten element ma określony okres eksploatacji wynoszący 10 lat. Po tym czasie powinien być poddany ponownej legalizacji lub zostać wymieniony na nowy. Legalizacja zbiornika po 10 latach wynika z faktu, że jest to pojemnik, który musi wytrzymywać spore ciśnienie. Te wymagania nie są znane wielu kierowcom, którzy planują montaż instalacji gazowej, a także tym, którzy kupili samochód z LPG na rynku wtórnym.

Legalizacja nie jest prostą czynnością, bo należy ją wykonać w warsztacie, który ma do tego uprawnienia. Poza tym wiąże się to koniecznością wymontowania zbiornika z auta. Legalizacja zbiornika kosztuje ok. 300-400 zł. Tymczasem nowy zbiornik, w zależności od pojemności, kosztuje od 300 do 600 zł, a ponadto usługę wymiany zbiornika można zlecić w każdym zakładzie specjalizującym się w montażu instalacji LPG.

Minusem instalacji LPG są również ograniczenia w parkowaniu w podziemnych parkingach. Często zdarza się, iż wjazd na takie obiekty autami zasilanymi autogazem jest zakazany. Wynika to z faktu, iż w razie rozszczelnienia instalacji propan-butan, jako gaz cięższy od powietrza, może zalegać przy podłożu parkingu, a przez to stwarzać niebezpieczeństwo wybuchu.

Niedogodnością instalacji gazowej w aucie jest także ograniczenie pojemności bagażnika. Wynika to z faktu montażu zbiornika na LPG, który z konieczności jest umieszczany właśnie w bagażniku. Co prawda obecnie większość zbiorników montowanych jest w miejscu koła zapasowego (tzw. zbiorniki toroidalne), ale i tak trzeba wygospodarować miejsce na to koło. Rozwiązaniem jest zastąpienie koła zapasowego zestawem naprawczym.

LPG i producenci
Zainteresowanie rynku instalacjami gazowymi zauważyli również producenci samochodów. W efekcie zaczęli oferować modele z fabrycznymi lub dedykowanymi układami zasilania gazem. Taką ofertą od ponad 10 lat ma Skoda.

- Zestaw dedykowany to instalacja gazowa przystosowana do danego modelu i do danej wersji silnika. Ich przewagą jest to, że mapa gazowa i całe oprogramowanie jest przygotowane przez naszego dostawcę tak, aby pracownicy w autoryzowanych serwisach Skody otrzymali gotowy zestaw do montażu w konkretnym egzemplarzu samochodu – wyjaśnia Jacek Golimowski, specjalista ds. LPG w Skoda Auro Polska.

Ponadto zakup pojazdu z dedykowaną instalacją jest korzystny, bo zarówno auto, jak i instalacja są objęte gwarancją producenta. Instalacja LPG przeznaczona do konkretnego silnika ma kilka innych zalet. Na przykład taką, że modyfikacja jednostki napędowej odbywa się w autoryzowanej stacji obsługi. To oznacza, że kierowca nie tylko nie traci producenckiej gwarancji na silnik, ale jeszcze zyskuje ochronę elementów układu zasilania gazem.

Nowoczesne rozwiązania
Podobnie jak producenci silników stale unowocześniają swoje konstrukcje, tak samo wśród producentów instalacji gazowych trwa wyścig na coraz lepsze rozwiązania. Jeszcze kilka lat temu montaż instalacji gazowej wiązał się z utratą kilkunastu koni mechanicznych, a także wpływał negatywnie na trwałość silnika. Obecnie te minusy zostały wyeliminowane.

W zakresie instalacji gazowych czeska marka współpracuje z renomowanym włoskim producentem - firmą Landi Renzo. Instalacje gazowe przeznaczone dla silników Skody wykorzystują wielopunktowy system wtrysku sekwencyjnego LPG w fazie lotnej OMEGAS. Opracowane przez Landi Renzo rozwiązanie składa się z dwustopniowego reduktora-parownika, precyzyjnych wtryskiwaczy oraz jednostki sterującej, która na bieżąco decyduje o składzie mieszanki posyłanej do komór spalania.

Poza tym Landi Renzo zastosował dotrysk benzyny, dzięki czemu wtryskiwacze benzynowe w silnikach TSI chronione są przed nagrzewaniem się i przedwczesnym niszczeniem. Dodatek benzyny w trakcie zasilania gazem skutecznie obniża temperaturę spalin również w silnikach MPI. W praktyce oznacza to, że w czasie jazdy skład mieszanki paliwowej nieustannie się zmienia. Jednak kierowca tego nie odczuwa. Właściwego stosunku benzyny do LPG pilnuje sterownik.

Ciekawie rozwiązano też problem ponownego rozruchu silnika, który jest wyposażony w układ Start-Stop. Gdy podczas postoju zostanie wyłączony silnik, to jego ponowne uruchomienie odbędzie się na paliwie gazowym. Zatem w samochodzie, w którym jest aktywna funkcja Start–Stop nie będzie większego zużycia benzyny.

Ponadto, powyżej prędkości 140 km/h następuje automatyczne przejście z zasilania gazowego na benzynowe, a gdy prędkość spadnie poniżej 140 km/h następuje automatyczne przełączenie zasilania na gaz. Rozwiązanie to ma na celu chronić wnętrze silnika przed nadmiernym nagrzewaniem.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na i.pl Portal i.pl