Czy Polacy planują pomagać innym w okresie świątecznym w tym roku? Najchętniej w miejscu pracy

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
Najczęściej będzie to kupno produktów wspierających akcje charytatywne, poza tym 4 na 10 Polaków przekaże datek, a co trzecia osoba dary rzeczowe.
Najczęściej będzie to kupno produktów wspierających akcje charytatywne, poza tym 4 na 10 Polaków przekaże datek, a co trzecia osoba dary rzeczowe. Dariusz Bloch/ Polska Press
Zdecydowana większość Polaków planuje w te święta Bożego Narodzenia pomóc innym. Najczęściej będzie to wspieranie akcji charytatywnych poprzez zakup wskazanych produktów. Z drugiej strony najwięcej osób, które nie planują w tym roku pomagać, uzasadnia to brakiem możliwości finansowych.

Spis treści

Choć dane GUS na temat inflacji sugerują, że ceny w ciągu roku wzrosły o 17,5 proc., to produkty spożywcze potrzebne do przyrządzenia wieczerzy wigilijnej zdrożały prawie dwukrotnie mocniej – wynika z danych zebranych przez HRE Investments. Na wszystkie produkty potrzebne do przyrządzenia 12 wigilijnych potraw dla 10 osób będziemy musieli wydać prawie 512 złotych. W 2021 roku za te same produkty musieliśmy zapłacić 396 złotych.

W sklepach coraz drożej

Codzienne zakupy spożywcze w listopadzie 2022 roku były droższe średnio o 25,8 procent w porównaniu do analogicznego okresu przed rokiem – wynika z najnowszego „Indeksu cen w sklepach detalicznych”, autorstwa UCE Research i Wyższych Szkół Bankowych. W ujęciu rocznym zdrożały wszystkie z 12 analizowanych kategorii produktów.

Z listopadowej analizy wynika, że po raz kolejny najwyższy średni wzrost cen notowały produkty tłuszczowe - o 37,2 proc. rok do roku. Drugą wśród najszybciej drożejących kategorii znalazło się mięso ze średnim wzrostem o 36,7 proc. rok do roku. Trzecią pozycję w listopadowym Indeksie zajmuje chemia gospodarcza, która podrożała średnio o 33,6 proc. rdr.

Polacy chcą pomagać

Jednak mimo to, 85 proc. ankietowanych Polaków planuje w nadchodzące święta pomóc potrzebującym. Najczęściej będzie to kupno produktów wspierających akcje charytatywne, poza tym 4 na 10 Polaków przekaże datek, a co trzecia osoba dary rzeczowe – wynika z tegorocznego badania „Pudliszki - Smak Pomagania”.

Okazuje się, że zaangażowanie w akcje pomocowe w miejscu pracy bije na głowę wszystkie inne dostępne formy pomagania. O ile wolontariat czy przekazywanie środków materialnych oceniamy pod wieloma względami pozytywnie, na realizowanie ich w gronie współpracowników reagujemy wręcz entuzjastycznie. 97 proc. z nas zgadza się, że takie działanie przynosi satysfakcję, z czego niemal połowa odpowiada w tym względzie bardzo zdecydowanie.

Potwierdzają to dane Kantar, z których wynika, że 4 na 10 zatrudnionych chciałoby pomagać w ramach wolontariatu pracowniczego przez 2 lub 3 godziny w miesiącu. Z drugiej strony tylko co 10 osoba ma w tym roku w planach uczestnictwo w akcji wsparcia organizowanej w miejscu pracy.

Jak lubimy pomagać?

Pomijając bezkonkurencyjną pod każdym względem pomoc w środowisku pracy, najprzyjemniejszą formą jest przekazywanie darów rzeczowych. Drugie miejsce zajmuje pod tym względem wybieranie w trakcie zakupów produktów, z których określona kwota jest przekazywana na akcje charytatywne. Są to też dwa najłatwiejsze spośród działań dla dobra innych.

Za nieskomplikowane uznawane jest także nagłaśnianie możliwości pomocy, na przykład w mediach społecznościowych. Natomiast samo w sobie nie dostarcza ono aż tyle satysfakcji czy radości.

Dlaczego nie pomagamy?

Najwięcej osób, które nie planują w tym roku pomagać, uzasadnia to brakiem możliwości finansowych. Jednak to nie wpłaty, a przekazywanie darów rzeczowych, wolontariat oraz charytatywne wybory przy półce sklepowej mają zdaniem Polaków największy wpływ na rzeczywistość. Dostarczają też największej satysfakcji. Pomaganie przynosi wiele pozytywnych odczuć, jednak nie to jest najważniejsze. Najwięcej z nas motywuje to, że możemy poprawić los innych, dla wielu osób jest to także naturalny ludzki odruch.

Ile musimy pracować na organizację świąt?

Z Barometru Providenta wynika, że w tym roku na produkty i prezenty związane ze świętami Bożego Narodzenia wydamy średnio 1259 zł. To o 307 zł wyższa niż w zeszłym roku oraz o 500 zł wyższa niż w 2020 roku, kiedy wybuchła pandemia. Nadal jednak jest to kwota niższa niż ta, którą Polacy skłonni byli wydać w 2019 roku. Wtedy świąteczny budżet wynosił 1,7 tys. zł.

W ubiegłym roku pracownik otrzymujący wynagrodzenie minimalne musiał przepracować 10 dni, aby zarobić na wydatki świąteczne. Zatem o dwa dni krócej niż w tym roku. Było to w dużej mierze spowodowane tym, że ze względu na panującą na rynku niepewność oraz pandemię zacisnęliśmy pasa i planowaliśmy wydatki wynoszące średnio 950 zł. Niemniej w tym roku rosnące wydatki to nie efekt rozrzutności, a inflacji, która powoduje, że dokładnie ten sam koszyk zakupów z poprzedniego roku jest po prostu droższy – mówi Krzysztof Inglot, prezes Personnel Service, ekspert ds. rynku pracy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Czy Polacy planują pomagać innym w okresie świątecznym w tym roku? Najchętniej w miejscu pracy - Strefa Biznesu

Wróć na i.pl Portal i.pl