JĘZYK POLSKI - egzamin gimnazjalny
Uczniowie mieli do napisania charakterystykę. Nie wszystkim to się spodobało. Wypracowanie: Charakterystyka bohatera, który słuchał się swoich wartości i dokonał przez nie życiowego wyboru. Gimnazjaliści wybierali m.in Zośkę z "Kamieni na Szaniec", Enjolrasa z "Nędzników".
Uczniowie z gimnazjum nr 10 we Wrocławiu mówili, że zadania z języka polskiego były bardzo łatwe, dla niektórych aż za łatwe, więc doszukiwali się w nich podstępu. Niektórzy byli zaskoczeni że w zadaniu dotyczącym pisemnej formy wypowiedzi była charakterystyka osoby, a nie jak w poprzednich latach - rozprawka.
Teksty źródłowe: tekst o godności człowieka, fragment opowiadania „Tygrys i róża”. Pojawiły się pytania: Czy godność i prawość to to samo, czy człowiek pokazany w tekście wyznaje zasady oportunistów. Czy filozof rzymski rozważał o naturze ludzkiej? Czy brodacz interesował się filozofią? Jakie uczucia okazuje dziewczyna w tekście? Jakie spostrzeżenia na temat dziewczyny miał brodacz?
Na egzaminie nie zabrakło też fragmentu tekstu Zbigniewa Brzezińskiego o tym, że ludzie tworzą nowe słowa najczęściej z języka angielskiego, żeby ułatwić komunikację. Uczniowie musieli napisać czy to dobre zjawisko czy złe i uzasadnić swoje zdanie.
Był także wiersz Jonasza Kofty „Wyspa”. Uczniowie musieli odpowiedzieć, co oznaczają cytaty z utworu.
Trzeba było odpowiedzieć na pytanie, w którym ze słów formant ma taką samą funkcję jak w słowie neologista.
HISTORIA I WOS - egzamin gimnazjalny
Na teście z historii był tekst źródłowy o św. Wojciechu. Uczniowie musieli umieścić wydarzenia w tekście na ciągu chronologicznym, pomiędzy konkretnymi okresami. W arkuszu pojawiłą się mapa z państwem Łokietka i Krzywoustego. Uczniowie musieli odpowiedzieć na pytania: czyje państwo było większe i czy Opole znajdowało się w granicach państwa Łokietka. Było również zdjęcie katedry gotyckiej i uczniowie musieli odpowiedzieć, jaki to styl, z jakiego okresu i co go charakteryzuje.
Pojawiła się mapka starożytnego Rzymu - na jej podstawie uczniowie musieli wskazać, w których latach poszczególne ziemie zostały przyłączone do mocarstwa. Uczniowie musieli ułożyć w kolejności chronologicznej: misję św Pawła apostoła, prześladowanie przez cesarza Nerona i ogłoszenie wolności wyznawania chrześcijaństwa.
Zadania z wiedzy o społeczeństwie dotyczyły m.in. chęci wybudowania przez samorząd gminny drogi lokalnej. Pojawił się również wykres przedstawiający dochody - podatków VAT, CIT, z akcyzy i PIT-ów.
JĘZYK POLSKI, HISTORIA, WOS - ARKUSZE
Tutaj znajdziesz oficjalne arkusze CKE i klucze odpowiedzi
Arkusz CKE historia, wos
Klucz odpowiedzi do arkusza CKE historia, wos - już za chwilę
Arkusz CKE z języka polskiego już za chwilę