Europejska Agencja Kosmiczna opublikowała pierwsze zdjęcia z europejskiego teleskopu Euklides

Piotr Kobyliński
We wtorek po raz pierwszy pojawiła się okazja, by zobaczyć wszechświat w pełnych kolorach oczami teleskopu Euclid Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA). Naukowcy opublikowali pierwsze zdjęcia wykonane przez teleskop. Fotografie przedstawiają między innymi mgławicę "Koński Łeb", fragment konstelacji Oriona i niewidziane wcześniej odległe galaktyki.

Teleskop został umieszczony na orbicie w lipcu tego roku. Jego głównym zadaniem będzie badanie ciemnej energii i ciemnej materii.

Widok Euklidesa na Mgławicę Koński Łeb
Widok Euklidesa na Mgławicę Koński Łeb Fot: esa.int

Dzięki misji naukowcy mają lepiej zrozumieć proces rozszerzania się wszechświata. Teleskop Euklides różni się od innych teleskopów kosmicznych między innymi bardzo szerokim polem widzenia, co pozwoli obserwować za jego pomocą mniej więcej jedną trzecią nieba.

10 miliardów lat świetlnych w głąb kosmosu

Jedno z pierwszych zdjęć zrobionych przez Euklidesa przedstawia gromadę w konstelacji Perseusza, zawierającą ponad tysiąc galaktyk. Na fotografii znalazły się też galaktyki znajdujące się w tle, z których część dotychczas nigdy nie była obserwowana. Światło biegło od nich do Ziemi aż 10 miliardów lat.

Widok Euklidesa na gromadę galaktyk w Perseuszu
Widok Euklidesa na gromadę galaktyk w Perseuszu Fot: esa.int

Po zebraniu odpowiedniej ilości danych przez teleskop Euklides naukowcy chcą stworzyć trójwymiarową mapę rozszerzającego się wszechświata.

Wszystkie opublikowane zdjęcia można obejrzeć pod adresem www.esa.int.

Źródło: Polskie Radio 24

lena

t
tow.rydzyk
Zdjecia ladne, ale po kaczanie zostanie cala masa GNOJU!