Jedna z największych zagadek wszechświata doczeka się wyjaśnienia? Naukowcy są coraz bliżej. Dokonali kluczowego odkrycia

Małgorzata Puzyr
Naukowcy są coraz bliżej rozwiązania zagadki antymaterii. Badacze dokonali kluczowego odkrycia. Chodzi o tajemniczą substancję, której było mnóstwo na początku wszechświata.

Antymateria jest przeciwieństwem materii, z której zbudowane są gwiazdy i planety. Obydwa zjawiska powstały w równych ilościach podczas Wielkiego Wybuchu, który utworzył nasz Wszechświat. Chociaż materia jest wszędzie, jej przeciwieństwo jest obecnie niezwykle trudne do znalezienia.

Najnowsze badania wykazały, że oba zjawiska reagują na grawitację w ten sam sposób.

Zagadka antymaterii przez lata pozostawała tajemnicą. Jest przełom?

Przez lata fizycy usilnie starali się odkryć różnice i podobieństwa między materią i antymaterią, aby wyjaśnić, w jaki sposób powstał wszechświat. Odkrycie, że antymateria unosiła się w odpowiedzi na grawitację, a nie opadała, przewróciłoby do góry nogami to, co wiemy o fizyce.

Potwierdzili teraz po raz pierwszy, że atomy antymaterii spadają. Nie jest to jednak naukowa ślepa uliczka, otwiera drzwi do nowych eksperymentów i teorii. Czy spada np. z tą samą prędkością?

Podczas Wielkiego Wybuchu materia i antymateria powinny były się połączyć i zneutralizować, pozostawiając jedynie światło. Dlaczego tak się nie stało, jest jedną z największych tajemnic fizyki, a odkrycie różnic między nimi jest kluczem do jej rozwiązania.

Materia wygrała w starciu z antymaterią

W jakiś sposób materia pokonała antymaterię w pierwszych chwilach stworzenia. Zdaniem dr Danielle Hodgkinson, członkini zespołu badawczego w Cern w Szwajcarii, największym na świecie laboratorium fizyki cząstek elementarnych, kluczowe może być to, jakie są ich reakcje na grawitację.

- Nie rozumiemy, w jaki sposób nasz wszechświat został zdominowany przez materię i dlatego właśnie to motywuje nasze eksperymenty – powiedziała w rozmowie z BBC.

Większość antymaterii istnieje we wszechświecie jedynie przelotnie, przez ułamki sekund. Aby przeprowadzić eksperymenty, zespół Cerna musiał więc nadać mu stabilną i długotrwałą formę.

Profesor Jeffrey Hangst spędził trzydzieści lat na budowaniu obiektu, w którym można skrupulatnie konstruować tysiące atomów antymaterii z cząstek subatomowych, łapać je, a następnie upuszczać.

- Antymateria to po prostu najfajniejsza i najbardziej tajemnicza substancja, jaką można sobie wyobrazić – mówi naukowiec. - O ile nam wiadomo, można zbudować wszechświat podobny do naszego, składający się wyłącznie z antymaterii – dodaje prof. Hangst.

- Zajmowanie się tym jest po prostu inspirujące. To jedno z najbardziej podstawowych otwartych pytań dotyczących tego, czym są te rzeczy i jak się zachowują - podkreśla.

a
adam
Pan Bóg miał inny pomysł na powstanie świata. Gdyby miało być tak jak chcą nałkowcy, to nic by nie powstało.
z
zb
28 września, 15:49, ks.pierdzialkowski:

WSZECHSWIAT stworzyl kaczan za pomoca pis i boga (w ostatniej kolejnosci).

Taaak. Młody,yntelygentny , wykształcony z dużego miasta wyborca PO:):):)

z
zb
28 września, 16:44, Rabin kazirodca:

to znowu ja, WIELKI BALWAN polski oraz urodzony idiota.

Przepraszam za moje balwanstwa na tej gadzinowce!

To świetnie widać PO wpisie,może zacznij używać polskich liter onuco:):)

X
Xavery
28 września, 15:49, ks.pierdzialkowski:

WSZECHSWIAT stworzyl kaczan za pomoca pis i boga (w ostatniej kolejnosci).

jak widać po tym wpisie, ze potwierdza się powiedzenie: "idiotów nie sieją, sami się rodzą!"

R
Rabin kazirodca
to znowu ja, WIELKI BALWAN polski oraz urodzony idiota.

Przepraszam za moje balwanstwa na tej gadzinowce!
P
Paweł Kopeć
Właśnie. Tak naprawdę nic nie wiemy, np. dalej niż 7 tysięcy lat temu.

Same teorie spekulacje, domysły, mity, mitologie, opowieści itp.

A taka antymateria /zob. Inżynieria odwrócona/ to choćby świetny napęd dla statków kosmicznych.

Vide: W. von Braun, Danikan,

"starożytni kosmici" etc.
R
Rabin kazirodca
28 września, 9:15, Buk pana:

W katolicko prawicowym portaliku taki artykuł ? A tfu. Przecież wszechswiat stworzył pan buk 3000 lat temu strzelając z palca w ciągu 6 dni. A siodmego się zmęczył się jak to wszechmogacy i odpoczywał.

To w PrOteście spiehdalaj do kibucu geszefciarski sodomo-gomoryto!