Obok bonów na cukier i wyrobów czekoladopodobnych Fiat 126 p, czyli Maluch stał się jednym z symboli PRL-u. Był marzeniem każdej rodziny. Wbrew pozorom był bardzo pakowny. Wyjazd pod namiot czteroosobowej rodziny z psem? Żaden problem. Przewiezienie szafy? Też. Dzisiaj mocno sfatygowane Fiaciki można kupić za 200-500 zł. Ale 35 lat temu o cenie decydował rząd. Ówczesna cena - 69 tys. zł. Średnie zarobki w tym czasie wynosiły ok. 3,5 tys. zł. Od ręki Fiacika wprost z fabryki nie sposób było kupić, bo wprowadzono przydziały, talony i książeczki samochodowe. Oczywiście można było dostać auto na giełdzie za cenę kil-kakrotnie przewyższającą oficjalną, na co jednak stać było nielicznych. Wiele osób brało autko na talon, a potem odsprzedawało go na wolnym rynku, zarabiając na tym krocie. W 1981 r. z taśm produkcyjnych zjechał milionowy egzemplarz Fiata 126.
Polskie Fiaciki przez lata gnały po drogach Włoch, Niemiec, Austrii, Francji, Węgier, Chin i Chile.
Mimo niedostatków stały się legendą, symbolem PRL-owskiego dobrobytu. Proste w obsłudze, łatwe do naprawienia, no i niewiele palące, co w czasach benzyny na kartki było nieocenionym plusem. Jego właściciele zwykle nie pamiętają o ciasnocie, niesamowicie głośnej pracy silnika, która uniemożli¬wiała słuchanie radia, no i karoserii, wyjątkowo szybko zaczynającej rdzewieć i szybko przypominać szwajcarski ser. O jego zaletach najlepiej mówi inny dowcip.
"Maluch jest lepszy niż parasolka. Po pierwsze nie trzeba go trzymać w ręku, a po drugie na parasolce nie można usiąść, żeby ochronić tyłek przed zmoczeniem. I jest lepszy od roweru, bo nie trzeba pedałować".
15 października 1981 - We włoskim zakładzie w Cassino wyprodukowano pierwszego Fiata 126p. 9 września 1972 - oficjalna prezentacja na salonie w Turynie. 6 czerwca 1973 r. - pierwszy, zmontowany z włoskich części Polski Fiat 126p opuścił fabrykę w Bielsku Białej. Kosztował 69 tys. zł.
1972 rok - W Bielsku Białej zostaje wyprodukowany 1 000 000 Polski Fiat 126p. To najbardziej popularne auto w PRL-u, marzenie wielu Ślązaków. Sześć lat później - rozpoczęto produkcję Fiata 126 Bis (703 cm3) w Tychach.
1991 rok - Po raz pierwszy zaprezentowano model Fiat 126 Cabrio z nadwoziem typu kabriolet (Bosmal). Ruszyła jego produkcja. Maluch miał wiele wersji. M.in. ekonomiczny, elegant, Bis, FL (face lifting - bez ostrych krawędzi).
22 września 2000 - Zakończenie produkcji. Limitowana seria 1000 aut Happy End. Ostatni egzemplarz jest żółty i trafił do mu-zeum w Turynie. W Albanii malucha nazywano Kikirez. W Chorwacji i Serbii znany jest jako Peglica, w Słowenii jako bolha ("pchła").
*Wielki koncert Guns N'Roses w Rybniku ZOBACZ ZDJĘCIA, WIDEO
*Tour de Pologne - wyścig kolarski ZOBACZ TRASĘ, ZDJĘCIA, WIDEO, ZAWODNIKÓW