Duńska firma zaprojektuje stanowisko postojowe dla pływającego terminalu FSRU wraz z odcinkiem podmorskim gazociągu, który będzie zlokalizowany na dnie Zatoki Gdańskiej. Terminal ma być gotowy na przełomie 2027/2028 r.
- Podpisanie umowy na wykonanie dokumentacji projektowej to ważny kamień milowy, który przybliża nas do uzyskania pozwolenia na budowę dla części morskiej tego projektu - powiedział Tomasz Stępień, prezes zarządu Gaz-System.
Firma Rambøll wykona niezbędne badania dna morskiego, inwentaryzację środowiskową, projekt FEED (Front End Engineering Design), projekt budowlany i wykonawczy oraz uzyska niezbędne decyzje i pozwolenia administracyjne - z pozwoleniem na budowę włącznie.
Inwestycja w terminal gazowy przewiduje umiejscowienie w Zatoce Gdańskiej pływającej jednostki FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit) oraz wybudowanie stanowiska postojowego wraz z niezbędnym wyposażeniem oraz rurociągu podmorskiego, która umożliwi odbiór dostarczanego drogą morską skroplonego gazu ziemnego, jego regazyfikację oraz wprowadzenie do Krajowego Systemu Przesyłowego.
Terminal będzie zdolny do dostawy około 6,1 mld m sześc. paliwa gazowego rocznie. Dodatkowo zakładana jest możliwość zwiększenia mocy regazyfikacyjnych - w zależności od rozwoju rynku oraz wzrostu zapotrzebowania na gaz ziemny w kraju i w regionie.
W ramach programu FRSU rozbudowany zostanie także krajowy system przesyłowy. Inwestycje lądowe obejmują trzy odcinki gazociągów:
- Kolnik – Gdańsk o długości ok. 35 km
- Gustorzyn – Wicko, odcinek Gardeja – Kolnik o długości ok. 86 km
- Gustorzyn – Wicko, odcinek Gustorzyn – Gardeja o długości ok. 128 km.
Gazociąg Kolnik – Gdańsk posiada pozwolenie na budowę i zatwierdzony projekt wykonawczy. Natomiast gazociągi Gardeja – Kolnik i Gustorzyn – Gardeja oczekują na wydanie decyzji lokalizacyjnych.
PRZECZYTAJ TAKŻE:
Gazociąg Baltic Pipe. Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo PGNiG będzie jego jedynym użytkownikiem
