Liderem grudniowego rankingu pozostaje Auchan. Trzeci miesiąc z rzędu, cena zestawu analizowanych produktów była dostępna w tej sieci za mniej niż 200 zł- wynika z z Raportu Koszyk Zakupowy® przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency. W sklepach tej sieci średni koszt koszyka zakupowego wyniósł 195,63 zł. To najniższa średnia cena koszyka zakupowego, którą odnotowano w 2021 roku.
Dodatkowo w sieci Auchan wszystkie analizowane grupy produktowe (10) były najtańsze (chemia domowa i kosmetyki, dodatki, mięso, wędliny, ryby, mrożonki, nabiał, napoje, produkty tłuszczowe, słodycze, produkty sypkie oraz używki i alkohol). Z kolei ani jednej najtańszej grupy produktów, nie było w grudniu w kanale e-grocery oraz w sieciach: Biedronka, Carrefour, E.Leclerc, Intermarché, Kaufland, Lidl, Makro oraz innej sieci Cash&Carry.
Najwięcej w zeszłym miesiącu trzeba było wydać w innej sieci Cash&Carry, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 245,21 zł, czyli o ponad 25 proc. więcej niż w najtańszych sklepach. Niezmiennie e-grocery pozostaje najdroższym kanałem zakupów. Tam średnia suma koszyka zakupowego kształtowała się na poziomie 262,09 zł. Spośród 10 analizowanych grup produktów 9 było najdroższych w tym kanale sprzedaży. Najtańsze zakupy można było zrobić w dyskontach - 218,34 zł. Za zakupy w najdroższym kanale e-grocery, trzeba było wydać ponad 23 proc. więcej.
W grudniu 2021 r. względem 2020 roku podrożało 6 kategorii produktów: produkty tłuszczowe, napoje, nabiał, słodycze, dodatki oraz używki i alkohol. Podobnie jak w listopadzie w największym stopniu zdrożały produkty tłuszczowe. Wzrost ten wyniósł 34,7% wobec 2020 r.
Szkło w popularnych batonach. "Nie należy ich spożywać". GIS...
Zgodnie z danymi GUS, w grudniu odnotowano najwyższą inflację w 2021 roku. Ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły w porównaniu do grudnia 2020 roku o 8,6 proc. Ceny produktów żywnościowych również nie hamują. Choć za nami wyjątkowe drogie Święta Bożego Narodzenia, to po raz kolejny podrożała margaryna (7 proc.), kawa (9 proc.), nabiał (4-9 proc.). Więcej trzeba też było zapłacić za niektóre napoje gazowane (4 proc.) oraz przekąski (10 proc.).
- Zgodnie z naszymi analizami i prognozami – początek roku przywitał nas wysokimi cenami żywności. Spore podwyżki dotknęły między innymi produkty mleczne, tłuszcze ale także kawę czy herbatę. Podobnie było przed świętami i w końcówce 2021 roku, kiedy sklepy i sieci handlowe podniosły ceny wybranych artykułów– komentuje wyniki raportu Patryk Górczyński, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency, cytowany w komunikacie.
Jego zdaniem, pomimo planowanej na luty zmiany, zgodnie z którą obniżony zostanie VAT na żywność, nie nalezy się spodziewać gwałtownych obniżek cen produktów. - W naszej ocenie producenci żywności, podobnie jak wszyscy przedsiębiorcy, będą zmagać się z rosnącymi kosztami prowadzenia swoich działalności. Wysokie ceny paliw, energii i gazu powodują, że stale rosną ceny produkcji, co finalnie dotyka klientów i ich portfele – dodaje.